שליחנו באבו דאבי מסכם את הביקור

ראש האגף לתכנון מדיני במשרד החוץ של איחוד האמירויות, ג'מאל אל מושארח, אמר היום (שלישי) לעיתונאים כי "השלום עם ישראל לא יתמוטט אם יהיה סיפוח". עם זאת הוא הבהיר כי קידום היחסים הותנה בעצירתו. "קיבלנו ביטחונות מהמנהיגים בישראל ובארצות הברית שהסיפוח לא יקרה", הוא אמר.

"אם הייתי צריך לסכם את הימים האחרונים עולות לי שתי מילים בראש: היסטוריה ותקווה", אמר הבכיר לפני המראת המשלחת הישראלית בחזרה ארצה. "השיחות שערכנו מוכיחות ששיתופי פעולה הם הדרך לשלום ולשגשוג. האזור צריך להתקדם לעבר היציבות. זה לא מועיל רק לשתי המדינות שלנו אלא לאזור כולו".
הוא הוסיף כי באמירויות "מעריכים את התפקיד האמריקני להבטחת השלום והיציבות", ומעוניינים לשלוח מסר של דו-קיום וסובלנות באזור. "הטכנולוגיה והמומחיות של שתי המדינות יאפשרו להתמודד עם נושאים כמו ביטחון תזונתי, משבר אקלים, קורונה ועוד. אנחנו רוצים להתקדם מעבר לניצול של המבוי הסתום", אמר.
7 צפייה בגלריה
הפגישה
הפגישה
מפגש נציגי איחוד האמירויות, ארה"ב וישראל, אתמול
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ )
דיווח של שליחנו מאבו דאבי
(צילום: אלכס בורטמן )

בתשובה לשאלה אם שיתוף הפעולה עם ישראל יהיה גם במישור הצבאי השיב מושארח כי "שיתוף הפעולה שלנו עם ארצות הברית הוא היסטורי וחיוני, וכך גם יישאר בעתיד. שיתוף הפעולה יכול להיות משולש".
נתניהו שוחח עם חליפה סעיד אל-מחמוד שליווה את המשלחת לאבו דאבי


7 צפייה בגלריה
הפגישה
הפגישה
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ )
7 צפייה בגלריה
המשלחת באבו דאבי
המשלחת באבו דאבי
פגישות הצוותים המקצועיים
(צילום: עמוס בן גרשום/לע״מ)
7 צפייה בגלריה
המשלחת באבו דאבי
המשלחת באבו דאבי
(צילום: עמוס בן גרשום/לע״מ)
הוא התייחס לאמירותיו של המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי שגינה את ההסכם: "הדרך לשלום לא עוברת דרך דברי שנאה. אנו נשארים עם הקונצנזוס הערבי וההחלטות הערביות והבינלאומיות. מה שעשינו זה לעצור את הסיפוח, אך הפתרון הסופי עדיין תלוי בישראל ובפלסטינים".
עוד ציין כי שגרירות האמירויות צפויה להיפתח בתל אביב, אך הוא עוד לא יודע לנקוב בתאריך המיועד לפתיחתה ולכניסת ישראלית לנסיכויות. "אנחנו רוצים שזה יקרה מהר ככל האפשר, אנחנו מתקדמים והקצב בריא. מצפים כבר לביקור המשלחת האמירתית בישראל".
7 צפייה בגלריה
הפגישה
הפגישה
ראש המשלחת הישראלית מאיר בן שבת עם היועץ לביטחון לאומי של האמירויות
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ )
7 צפייה בגלריה
מטוס אל על בשדה התעופה באבו דאבי
מטוס אל על בשדה התעופה באבו דאבי
מטוס אל על בשדה התעופה באבו דאבי
(צילום: דוברות אל על)
על עסקת המטוסים שנחשפה ב"ידיעות אחרונות" אמר מושארח כי "ה-F-35 הוא בקשה שלנו, אך לא המניע להסכם. לא הייתי קושר את ההתקדמות עם סוגיית המטוסים, ומה שקרה בימים האחרונים רק מוכיח שאנחנו מחפשים שותפויות לא רק בביטחון".
בצהריים הסתיים ביקור המשלחת הישראלי באמירויות וטיסת אל על מספר 972 המריאה בחזרה לנתב"ג. הטיסה תעבור מעל סעודיה, למרות שבישראל לא היו משוכנעים כי הממלכה תתיר זאת עד הרגע האחרון. בעקבות הביקור שוררת במשלחת הישראלית אווירה אופטימית. במהלך הלילה נמשכו השיחות בין הצוותים המקצועיים שנערכו כהכנה לחתימת הסכם הנורמליזיציה. הצוותים דנו בשלל נושאים אזרחיים, כגון דיפלומטיה, תעופה ותיירות, תרבות, מדע ומסחר. ראש המשלחת הישראלית מאיר בן שבת נועד אתמול עם עמיתו היועץ לביטחון לאומי של האמירויות השייח תחנון בן זיאד, בהשתתפות שר החוץ האמירתי.
7 צפייה בגלריה
מסלול הטיסה מאבו דאבי לישראל
מסלול הטיסה מאבו דאבי לישראל
הטיסה נכנסת לשטח האווירי של סעודיה
בכיר ישראלי אמר כי האמירתים בקיאים בנעשה בישראל, יודעים מה הם מעוניינים לקבל ממנה והגיעו מוכנים היטב לפגישות עם הישראלים. במשלחת העריכו כי אם הדברים יתנהלו כמתוכנן, הסכם השלום עשוי להיחתם בבית הלבן תוך שבועיים, לפני ראש השנה. שגריר ארה"ב בישראל אף נשאר בארצו כדי שלא ייאלץ להיכנס לבידוד בישראל, שבעטיו הוא עשוי להחמיץ את הטקס. כמו כן כנראה שכבר השנה יוכלו להתקיים ביקורים הדדיים של אזרחי שתי המדינות, בכפוף להנפקת אשרות כניסה (ויזות).

"נודיע בקרוב על הסכמות נוספות בתעופה, תיירות ומסחר"

בצהריים הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו כי נחתם פרוטוקול הבנות ראשון בין ישראל לאמירויות על שיתופי פעולה בתחומי הבנקאות והפיננסים. "אני מברך על ההבנות שנחתמו באבו דאבי", אמר נתניהו. "ההבנות יסייעו לנו לקדם השקעות הדדיות ושיתופי פעולה. נודיע בקרוב על הסכמות נוספות בתחומי התעופה, התיירות, המסחר ועוד".
על הפרוטוקול חתמו ממלא מקום מנכ"ל משרד ראש הממשלה רונן פרץ ונגיד הבנק של איחוד האמירויות עבדול חמיד סעיד. לפיו, משרד האוצר והרגולטורים הפיננסיים הרלוונטיים בישראל הגיעו להבנות לפיהן תוקם ועדה של ישראל ואיחוד האמירויות לקידום שיתוף פעולה בתחום הפיננסים וההשקעות.
הצדדים ידונו בקידום שיתוף פעולה פיננסי והורדת חסמים פיננסים לביצוע השקעות בין המדינות וקידום השקעות משותפות בשוקי ההון, בקידום שת"פ בשירותי הבנקאות וברגולציית התשלומים, ותוקם קבוצת עבודה מיוחדת ליצירת התנאים להשקעות משותפות התואם סטנדרטים בינלאומיים, כולל במאבק בהלבנת הון ומימון טרור.
איתי בלומנטל השתתף בהכנת הידיעה.
פורסם לראשונה: 12:57, 01.09.20