קיבל זריקה שנייה: "כמו לצאת מעבדות לחירות"
(צילום: נדב אבס, ניצן דרור)

משרד הבריאות הודיע אתמול (שני) בחגיגיות על הורדת גיל המתחסנים ל-55 וקרא לישראלים לקבוע תור – אך במקביל מבוגרים רבים מעל גיל 60 טרם הצליחו לקבוע תור למנה הראשונה של החיסון, ונותרו מאחור בלי מענה.
בתיה מהריאן (69) מירושלים טרם קיבלה את המנה הראשונה של החיסון ונאלצת כעת להמתין ימים ארוכים כדי לקבלו. "כל השבוע ניסיתי להתקשר לקופת חולים מאוחדת והם לא ענו. עד שכבר ענו והעבירו אותי לגורם הנכון, הם אמרו שאין כרגע חיסון לתת לי. זה נורא טיפשי כי הבנתי שנחתו בארץ 700 אלף חיסונים של פייזר, אז למה הם אומרים את זה? האם משרד הבריאות לא מעדכן אותם?".
3 צפייה בגלריה
חיסוני קורונה בתל אביב
חיסוני קורונה בתל אביב
מזריקים את החיסון בתל אביב, ארכיון. התור בוטל יום לפני
(צילום: AP)
"אני נמצאת בקבוצת סיכון וזה קצת מוזר לי שלא השאירו לאנשים שהם בקבוצת סיכון כמוני חיסונים", מוסיפה מהריאן. "או שהקופה לא מתנהלת נכון או שיש נתק בינם לבין משרד הבריאות, אבל אין ספק שיש פה בעיה שצריך לפתור. זה ממש לא בסדר שאנשים שהם פחות מגיל 60 קיבלו את החיסון כי קודם קבוצות הסיכון צריכות להתחסן. אני לא מבינה מה קורה פה. אני לא אומרת שצעירים לא זכאים להתחסן, אבל אם אין מספיק חיסונים אז קודם צריך לחסן את קבוצות הסיכון. אני זקוקה לו".
מקופת חולים מאוחדת נמסר בתגובה: "האפשרות לבני יותר מ-60 לקבוע תור לחיסון קיימת אצלנו. אם מישהו מהמבוטחים נתקל בבעיה - אנחנו מבקשים לפנות אלינו עם פרטים כדי שנוכל לטפל בה".
אנה לפיד קבעה תור לאמה בת ה-77, אך יום לפני מועד החיסון המיוחל היא קבלה הודעת ביטול, ללא הסבר. "לקח לי כמה ימים לתאם את התור, כי כל פעם היו בעיות בקו עם קופת חולים כללית. הצלחתי לקבוע תור לעוד שבוע וחצי והופתעתי לטובה כשהוא אפילו הוקדם בכמה ימים כי בדיוק התחילו הודעות בתקשורת שהחל מהעשרה בחודש יהיה מחסור בחיסונים. יום לפני התור הגיעה הודעה על דחייה שלו למועד לא ידוע. ניסיתי להשיג אותם במוקד אך ללא הצלחה. היום התקשרתי לסניף של קופת החולים וניסיתי לברר מה סיבת הדחייה, והפקידה אמרה שאין סיכוי במשך השבוע וחצי הקרובים לקבל מנה ראשונה של חיסון, כי עסוקים במתן הזריקה השנייה".
3 צפייה בגלריה
בתיה מהריאן
בתיה מהריאן
בתיה מהריאן. "קודם צריך לחסן את קבוצות הסיכון"
"זה מקומם ומכעיס", אומרת לפיד. "אנחנו מאוד משתדלים לשמור על אמא שלי ופה במקרה הזה חיכיתי שתגיע פנייה מכללית לתאם חיסון, כמו שהם יודעים לעשות, ואחרי שלא קיבלתי הודעה ניסיתי לתאם באופן יזום וגיליתי שבמעט מאוד מקומות בסביבה שלנו יש חיסונים. כדי להגן עליה לא רציתי לקחת אותה לבית החולים ועד שהצלחתי לתאם לה תור, זה התבטל. זה מכעיס במיוחד כי מאתמול אני שומעת בתקשורת את ההודעות החגיגיות על חיסונים לבני 55 ומעלה, אבל בת 77 נשארה לא מחוסנת בלי שום הסברים. ההסבר שנותנים שאולי רק בעוד שבוע וחצי אוכל לתאם לה תור. זה הכי לא מתחשב".
אלונה ניסתה גם היא לתאם תור לאמה בת ה-96 המרותקת לביתה ולא יוצאת מהבית, אך כמו קודמיה נותרה מאחור ללא חיסון: "עד עכשיו אין חיסון בשבילה ואין שום דרך לחסן אותה".
מחסנים בבית החולים איכילוב, אתמול
(צילום: נדב אבס, חגי דקל)

"גם המטפלת שלה לא מצליחה לקבל חיסון וזה הכי מדאיג אותי, כי אמא שלי בבית אבל המטפלת יורדת לקניות ובאה במגע עם אנשים ואין עם מי לדבר", הוסיפה אלונה. "אפילו לשר הבריאות כתבתי מכתב ולא קיבלתי תשובה. הם אומרים שאין חיסונים, לא באפליקציה ולא בטלפון. גם המטפלת שלה הולכת כל יום לקופת החולים להתחסן ואומרים לה שאין חיסון. אני מרגישה חוסר אונים. אין יום שאני לא מצלצלת לקופת החולים כדי לבדוק אם כבר ניתן להתחסן. זה מכעיס אותי מאוד. אמא שלי חסרת אונים ואני חסרת אונים מול הרשויות".
בנוגע לכך נמסר מקופת חולים מאוחדת: "על פי הנחיות משרד הבריאות והיצרן, לא מביאים חיסונים של חברת פייזר לבתי האנשים, אלא מחסנים אך ורק במרפאות. ייתכן שהחיסונים של חברת מודרנה ייתנו מענה לזה".
רחלי, בת 63 מאזור השרון, היא מורה במקצועה אך כמו רבים אחרים גם היא טרם קיבלה את המנה הראשונה של החיסון: "ידעתי שיש לי אלרגיה לחיסון ולכן כשהתחילו לחסן במסות ידעתי שאני צריכה לברר קודם עם מומחה לאלרגיה מה אני אמורה לעשות. קיבלתי ייעוץ שקבעו שאני אתחסן בבית חולים ומאז אני מנסה דרך קופת חולים מכבי לקבוע תור לחיסון בבתי החולים. קבעו לי כבר תור ל-6 בינואר. באתי לאיכילוב להתחסן ואז אמרו לי שלא ניתן להתחסן שם, כי משרד הבריאות הפסיק להם את החיסונים. מאז אני ממש באטרף כי אני רוצה למצוא פתרון. מצד אחד אני רוצה להתחסן ובקופת החולים שלי אומרים שאתחסן אצלם והם אומרים שיש רופא במתחם, אבל רופא לא מספיק כי אם חלילה יקרה משהו אני צריכה להיות בבית חולים".
"אני לא יודעת מתי אוכל להתחסן. לקופת החולים אין מענה בשבילי לנושא הזה", מוסיפה רחלי. "אין להם מענה למקרים כמו שלי. אני בטוחה שאני לא היחידה. יש הרבה אנשים עם אלרגיות. ויש כאלה שמקבלים הנחיות מהרופא להתחסן בבית החולים בלבד ולקופת החולים אין מענה בנושא ואני די אובדת עצות".
3 צפייה בגלריה
דוד אלפרשטיין
דוד אלפרשטיין
דוד אלפרשטיין. "מה קרה עם ההכרזות הבומבסטיות?"
דוד אלפרשטיין בן ה-66 קבע תור לחיסון ב-19 בינואר, אך לפני כמה ימים התקשרו מקופת החולים ועדכנו אותו שהתור מבוטל, כי נגמרו החיסונים. "אמרו לי בקופת החולים להשאיר פרטים כדי להיכנס לרשימת המתנה וכשהתקשרתי אתמול, אחרי שראיתי שהגיעו חיסונים וכולם מתחסנים, הם אמרו שהם לא יודעים שום דבר ושיודיעו לי - אבל אין תזוזה בעניין הזה".
לדבריו, "זה מאוד מכעיס כי צריך שיהיה סדר בעניין הזה. לא הגיוני שאנשים בני 40 ו-30 יתחסנו לפני אנשים בני 60 פלוס. זו חובה שקופת החולים צריכה לדאוג למובטחים שלה. היו הכרזות מאוד בומבסטיות שהגיעו חיסונים ולא ברור לי למה זה לא מתעדכן בקופת החולים".
מקופת חולים כללית נמסר בתגובה: "'כללית' מובילה עם מספר שיא של מתחסנים - יותר מ-985 אלף מטופלים התחסנו עד כה במסגרת מבצע המתנהל במהירות שיא, שמדגים את היכולות הרפואיות והמבצעיות של כללית. אפשרות לזימון תור למנת החיסון הראשונה תיפתח מחדש בימים הקרובים, בהתאם למלאי החיסונים שנקבל, וכל מטופל בן יותר מ-60 יוכל לתאם מועד לקבלת החיסון. נציין כי בשבוע האחרון הקדמנו באופן יזום תורים, אפשרנו להגיע להתחסן גם בלי לתאם תור מראש, הפעלנו מוקד שיוצר קשר טלפוני ומסייע בתיאום תורים לחיסון ועוד פעילויות, כדי להבטיח כי אוכלוסיית בני ה-60 ומעלה תחוסן במהירות האפשרית. כל פניה פרטנית שתועבר אלינו תקבל מענה".
מקופת חולים לאומית נמסר: "לאומית לא תשאיר מבוטח אחד מקבוצות התעדוף שירצה להתחסן ללא חיסון. למעלה מ-70 אחוז מבני 60 ומעלה מבוטחי לאומית כבר קיבלו את מנת החיסון הראשונה. יחד עם זאת, ביצענו אלפי שיחות טלפון ללקוחות שלא הגיעו לחיסון במטרה להמריץ אותם להתחסן. אנו מזמינים את כל מי שרוצה עדיין להתחסן למנה הראשונה לפנות למוקד הטלפוני של הקופה או למרכז הרפואי בו הוא חבר ואנו נדאג לו לחיסון".
עד כה התחסנו בישראל 1.87 מיליון תושבים. קצב ההתחסנות ירד באופן ניכר ביומיים האחרונים בשל המלאי שהצטמק, ואתמול נרשם מספר מתחסנים של פחות מ-50 אלף. עם זאת, אתמול הגיע לארץ המשלוח הראשון במסגרת ההסכם שנחתם עם ענקית התרופות פייזר, ובחודש הקרוב עוד כמעט שני מיליון ישראלים צפויים לקבל את "תעודת המתחסן" ואת "הדרכון הירוק". ייתכן שהשבוע יגיעו לארץ גם עוד מאות אלפי מנות חיסון של חברת מודרנה.
בהמשך המבצע, כל שבוע או שבועיים יירדו בפעימות של חמש שנים בקבוצות הגיל, והמשך המבצע יתבצע לפי מידת הביקוש באותה קבוצה. עדיין לא ברור אם כשיגיעו לבני 30 עד 40 תהיה פתיחה מוחלטת לכלל האוכלוסייה עד גיל 16. כלומר, ירידה גדולה יותר במדרגות האחרונות.
פורסם לראשונה: 23:11, 11.01.21