הממשלה אישרה אתמול (א') את התוכנית למאבק באלימות במשפחה שהגיש שר העבודה והרווחה איציק שמולי (העבודה), כשבמוקד - מתן מענה מיידי להתגברות המקרים האלימים כפי שמשתקפים מהדיווחים למשרד העבודה והרווחה ולמשטרת ישראל מאז תחילת משבר הקורונה.
מחודש מרץ ועד לחודש אוקטובר השנה חל גידול של 240% במספר התיקים שנפתחים מדי שבוע במחלקות לשירותים חברתיים ברחבי הארץ. בשבוע שהחל ב-15 במרץ (ערב הכניסה לסגר הראשון) נפתחו 65 תיקים חדשים, ואילו בשבוע שהחל ב-25 באוקטובר השנה נפתחו במחלקות 153 תיקים.
2 צפייה בגלריה
אילוס אזיקים
אילוס אזיקים
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
מאז חודש מרץ נפתחו במחלקות לשירותים חברתיים 2,658 תיקי טיפול באלימות במשפחה, עלייה של 16% בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2019. לצד העלייה בפניות, תוגברו המקלטים ונפתח מקלט חדש לנשים הזקוקות לבידוד בטרם כניסה למקלט. בנוסף צפויים להיפתח שני מקלטים נוספים ייעודיים לחברה הערבית והחרדית, ארבע דירות לגברים מורחקים, ארבעה מרכזי חירום ו-60 יחידות נוספות למניעת אלימות ברשויות המקומיות נמצאות בתהליכי פתיחה.
אחד הסעיפים המרכזיים בתוכנית נוגע לטיפול בגברים אלימים. על-פי ההחלטה, ועדה בין-משרדית שתכלול נציגים ממשרדי העבודה והרווחה, ביטחון הפנים, האוצר, המשפטים, החינוך והשוויון החברתי, תבחן את המלצות משרד העבודה והרווחה לחייב גברים שמצויים בהליך פלילי או שהורשעו בעבירות אלימות לעבור הערכת מסוכנות ולעבר טיפול שיקומי טרם חזרתם לקהילה.
בנוסף, יפותחו אפשרויות טיפוליות-שיקומיות לגברים, בין אם באמצעות דירות מעבר במקביל לכניסה לתכנית טיפולית אינטנסיבית במרכזים שמפעיל משרד העבודה והרווחה לטיפול באלימות במשפחה, ובין אם בהוסטלים טיפוליים שיקומיים שמפעיל המשרד.
כמו כן, הוועדה תבחן גם התרת חסמים בהעברת מידע על נפגעי אלימות במשפחה בן הגורמים הציבוריים השונים: משרדי ממשלה, המשטרה, רשויות מקומיות ועמותות. סעיף זה נועד לאפשר את חיזוק ממשקי העבודה בין הגורמים השונים בביצוע פעולות מניעה ובבניית תכנית טיפולית.
משרדי העבודה והרווחה והמשפטים יבחנו גם כיצד ניתן להתיר חסמים אלו בכפוף לדינים הנוגעים לשמירה על הפרטיות. סעיף נוסף בתכנית מתייחס לפיתוח תוכניות מניעה באמצעים קהילתיים ויצירת קשר אקטיבי עם משפחות שנמצאות בסיכון מוגבר למעורבות בתופעות של אלימות במשפחה, זאת בשיתוף עם המשרד לקידום קהילתי. כמו כן, מוצע בתוכנית לגבש אמצעים לסיוע אקטיבי במיצוי זכויות של נפגעות ונפגעי אלימות במשפחה, לרבות קבלת ייעוץ משפטי.
שר העבודה והרווחה איציק שמולי אמר כי "לצד יישום מלא של החלטות קודמות ופתיחת מסגרות חירום נוספות, גיבשנו הצעה לתכנית חירום אפקטיבית שנועדה לחזק היכולת שלנו להתמודד עם תופעת האלימות במשפחה בארבעה תחומים מרכזיים: מניעה, שיקום וטיפול בפוגעים, הגנה על נפגעות ונפגעים וסיוע במיצוי כל זכות על-ידי פיתוח מענים חדשניים.
2 צפייה בגלריה
עודד פורר ואיציק שמולי
עודד פורר ואיציק שמולי
עודד פורר ואיציק שמולי
(צילום: טל שחר, אבי מועלם)
"אני מאמין שבשיתוף עם כל משרדי הממשלה, הרשויות והגופים הציבוריים הרלוונטיים ניתן לגבש את התוכנית ולהביא אותה לביצוע בתוך זמן קצר. הבשורה המרכזית בתכנית היא בכך שלראשונה אנחנו מציעים להפוך את המשוואה שלפיה נשים הן אלו שצריכות להתרחק מביתן ולקבל הגנה, ומציעים במקום זאת לבחון אפשרות לחיוב גברים אלימים לעבור אבחון מסוכנות ולהיכנס להליך טיפולי בזמן הרחקתם מהבית. הגברים המכים הם שצריכים להיות מורתעים, מבודדים ומטופלים, וכיום הדבר מתבצע רק אם הגברים מסכימים באופן וולנטרי להיכנס לתכנית כזו".

ח"כ פורר: "התוכנית - אשליה שמנסים למכור לציבור"

אלא שלא כולם מרוצים מהתוכנית שאושרה בממשלה. ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) תקף: "התוכנית שהביאה הממשלה לאישור היא צחוק בפניהן ובפניהם של כל מי שנפגע מאלימות בתוך המשפחה. מדובר על תוכנית ריקה מתוכן שלא מחדשת דבר ונטולת כל תוספת תקציבית למלחמה באלימות בתוך המשפחה, בה בעת שהתופעה הלכה והתרחבה בצל מגפת הקורונה".
"בסופו של יום", הוסיף ח"כ פורר, "הממשלה מתעלמת מאחריות השר לביטחון פנים, שאפילו לא רואה במלחמה באלימות במשפחה אחד מיעדי משרדו, ומטילה על שר העבודה והרווחה 'לחשוב' על תוכנית שתמגר את התופעה. כל זאת בזמן שתוכנית החומש הלאומית למיגור אלימות נגד נשים שנקבעה ב-2017 ומבוססת על מסקנות מומחים, לא מיושמת, רק בשל העובדה שהממשלה לא מעבירה את 250 מיליון השקלים שיועדו לה. התוכנית הזו היא עוד אשליה שנתניהו, אוחנה, גנץ ושמולי מנסים למכור לציבור כדי לקבל כותרות, כשבפועל ממשלת ישראל מתעלמת מהאלימות הגואה ומסיר הלחץ שנוצר בתקופת הקורונה".
גם בארגוני הנשים הביעו זעם על התוכנית - ואמרו כי "מדובר בתוכנית יחסי ציבור ולא בתוכנית למאבק באלימות במשפחה. יש כבר תוכנית שהממשלה אישרה ב-2017, יש תקציב בסך 250 מיליון שקלים שרובו לא הועבר. זה המשך המסמוס: עוד ועדה ועוד צוות כדי להמשיך ולא להעביר כספים שכבר הובטחו".
פורסם לראשונה: 21:36, 08.11.20