האסון בהודו: ריאיון עם שני רופאים מקומיים
(צילום: משי בן עמי)

אסון הקורונה בהודו לא שוכך, והיום (שבת) דיווחו רשויות הבריאות במדינת הענק על שיא יומי של מתים מהנגיף ביממה אחת: 4,187 בני אדם. בתוך 24 שעות אובחנו עוד 401,078 נדבקים, וזהו היום השלישי ברציפות שהודו מדווחת על יותר מ-400 אלף נדבקים.
לפי הנתונים הרשמיים מהודו, מניין הנדבקים הכולל בה מפרוץ המגפה עומד כעת על כמעט 22 מיליון, ומניין המתים הכולל על יותר מ-240,000. במדינת הענק חיים קרוב ל-1.4 מיליארד בני אדם. ההערכות של כלל המומחים הן שבפועל המספרים של נדבקי הקורונה ומתיה שם גבוהים בהרבה מהנתונים הרשמיים, ויש כאלו שאף העריכו שמספר הנדבקים גבוה פי עשרה משפורסם.
9 צפייה בגלריה
אפר של חולי קורונה שנשרפו ב ניו דלהי הודו
אפר של חולי קורונה שנשרפו ב ניו דלהי הודו
אוספים את האפר במשרפה בניו דלהי. כבר אין מקום במחסנים
(צילום: רויטרס)
9 צפייה בגלריה
כדים עם אפר של חולי קורונה שמתו ב משרפה ב ניו דלהי הודו
כדים עם אפר של חולי קורונה שמתו ב משרפה ב ניו דלהי הודו
המדפים מלאים. כדים עם אפר של החולים במשרפה בניו דלהי
(צילום: רויטרס)
9 צפייה בגלריה
כדים עם אפר של חולי קורונה שמתו ב משרפה ב ניו דלהי הודו
כדים עם אפר של חולי קורונה שמתו ב משרפה ב ניו דלהי הודו
(צילום: רויטרס)
9 צפייה בגלריה
אפר של חולי קורונה שנשרפו ב ניו דלהי הודו
אפר של חולי קורונה שנשרפו ב ניו דלהי הודו
(צילום: gettyimages)
הודו, נזכיר, מתמודדת כבר כשלושה שבועות עם עומס אדיר על מערכת הבריאות שלה: בבתי החולים אוזל שוב ושוב המקום, כך שחולים נאלצים להמתין כשהם שוכבים על מיטות במדרכות ובכבישים בסמוך למוסדות הרפואיים, ולצוותי הרפואה יש מחסור גדול בחמצן, עד שבחלק מבתי החולים נאלצו להורות למבקשי-טיפול שלא להגיע אליהם אם אין באפשרותם להביא איתם מכל מלא בחמצן מהבית.
מהודו ממשיכות להגיע תמונות של שריפת גופות במתקני שריפה מאולתרים שהוקמו, בין השאר בפארקים ובמגרשי חניה, אחרי שבמשרפות המסורתיות שבהן נפרדים מהמתים אזל המקום. במשרפות אוזל כעת לא רק המקום למוקדי השריפות עצמן, אלא גם לאפר של החולים שמתו: בקרמטוריום אחד בהודו המדפים וגם הרצפה התמלאו עד אפס מקום בכדי החרס או במכלי המתכת שבהם מאוחסנים שרידי הנספים.
ההינדים נוהגים בדרך כלל לאסוף את האפר של קרוביהם רק כמה ימים לאחר שהגופות הועלו באש, וכחלק מהמנהגים שמטרתם לפי האמונה לאפשר ישועה לנשמה, מפזרים את השרידים מעל נהר או מעל הים.
9 צפייה בגלריה
קרובי משפחה בטקס שריפה של חולה קורונה שמת ב מורדבד ב הודו
קרובי משפחה בטקס שריפה של חולה קורונה שמת ב מורדבד ב הודו
קרובי משפחה בטקס שריפה של חולה קורונה במורדבד, הודו
(צילום: AFP)
9 צפייה בגלריה
חולת קורונה מונשמת ב חמצן ב מורדבד הודו
חולת קורונה מונשמת ב חמצן ב מורדבד הודו
חולת קורונה מונשמת במורדבד
(צילום: AFP)
"המחסנים שלנו מלאים, אנחנו לא יכולים לשמור עוד אפר. אנחנו מקבלים בערך 40 גופות של חולי קורונה ביום אחד", סיפר לסוכנות הידיעות רויטרס פנקאז' שארמה, מנהל המשרפה. "אנחנו אומרים לבני המשפחה לקחת את האפר ממש באותו יום".
המצב בהודו רק מחמיר בימים האחרונים, ובעקבות העומס העצום מגיעים מתת היבשת דיווחים על חולים שמטופלים במתחמים רפואיים מאולתרים. באחד הפרברים במדינת המחוז מאדהיה פרדש, למשל, דווח על שדה תפוזים שהוסב לבית חולים שדה – וחולים שפנו לשם הושכבו על שמיכות על הקרקע. העירוי שקיבלו השתלשל מעצים. החולים, כך לפי דיווח בתקשורת המקומית, פנו לשם כי חששו להגיע למחלקות הקורונה העמוסות של בתי החולים הממשלתיים – שם לא אחת דיווחו על חולים שמתים בשל מחסור בחמצן או אסונות כאלו ואחרים, כמו שריפות.
החרפת המשבר מביאה עוד ועוד מדינות מחוז וערים בהודו להטיל הגבלות מחמירות ואף סגרים, אם כי ממשלתו הפדרלית של נרנדרה מודי ממשיכה בהתעקשותה להימנע מסגר ארצי – מהלך שמומחי הבריאות, האופוזיציה ההודית וגם גורמים שונים בעולם קראו לה להוציא לפועל על מנת לבלום את השתוללות הנגיף והווריאנטים המידבקים יותר שלו.
עד כה הטילו סגרים מקומיים כחצי מכלל מדינות המחוז של הודו, והיתר הטילו הגבלות כאלו ואחרות. לשורת המדינות שהטילו סגרים הצטרפה הבוקר טאמיל נאדו שבדרום הודו, המוכרת בין היתר בשל היותה בית למפעלי ייצור כלי רכב שונים ובהם BMW, יונדאי, פורד, ניסאן ורנו. הרשויות שם הודיעו כי סגר חלקי ייכנס לתוקף ביום שני הקרוב, ובין היתר תושבת במסגרתו התחבורה הציבורית.
מדינת המחוז השכנה, קרנטקה, הודיעה כבר ביום שישי על הארכת הסגר המוחלט בה. עיר הבירה של קרנטקה, בנגלור, מדווחת כעת על מספר החולים הפעילים הגבוה ביותר בהודו – 300,000. מומחי בריאות בהודו מזהירים כי העיר הזו – שבה מתגוררים כ-8.5 מיליון איש ואשר מהווה מוקד מרכזי לענף ההייטק עם מטות של חברות בינלאומיות כמו גוגל ואמזון – נמצאת כעת על מסלול דומה לזה שעברה בו ניו דלהי. הם חוששים שהמצב בבנגלור עלול להיות חמור אף יותר, אם התפשטות הנגיף לא תיבלם.
תיעוד מרחפן: שורפים גופות של חולי קורונה בדלהי
(צילום: רויטרס)

בהודו הולכת וגוברת בימים האחרונים הביקורת על מודי ועל מנהיגיה האחרים של המדינה, בשל העובדה שבמשך שבועות הם אפשרו לקיים פסטיבלים המוניים, טקסים דתיים רבי-משתתפים ועצרות פוליטיות גדולות, שבהן השתתפו אפילו הם עצמם, למרות שברקע כבר ניכר כי מספר הנדבקים בנגיף הולך וגדל.
סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה לפני כשבוע כי צוות מדענים-מייעצים שהוקם על-ידי ממשלת מודי הזהיר את מנהיגי המדינה כבר בתחילת מרץ שזן חדש ומידבק בהרבה של קורונה הולך ומתפשט במדינה, אותו זן שכעת מוכר בעולם בשם "הווריאנט ההודי". לדבריהם למרות האזהרות הממשלה הפדרלית לא נאותה להטיל הגבלות חריפות כדי לעצור את התפשטות הנגיף, ובמקום זה אפשרה למיליונים להשתתף באירועי הענק. רוב המשתתפים בהם לא עטו מסכות.
הודו מקווה לצאת מהשבר באמצעות מבצע החיסונים, אך עד כה הוא מתנהל בשטחה בעצלתיים, וזאת חרף העובדה שהודו היא מבין יצרניות החיסונים הגדולות בעולם. בשבועות האחרונים הקצב שבו מתנהל המבצע אף צנח משמעותית. עד כה, לפי נתוני הממשלה, חולקו בהודו 167 מיליון מנות חיסון. רק כ-2% מכלל אוכלוסייתה קיבלו את שתי המנות הנדרשות.