3 צפייה בגלריה
אבו מאזן מלך מרוקו ה-6
אבו מאזן מלך מרוקו ה-6
אבו מאזן ומלך מרוקו, מוחמד ה-6
(צילום: EPA, AP)
הפלסטינים קיבלו בזעם ובאכזבה את ההודעה על כינון יחסים דיפלומטיים בין מרוקו לישראל: מדובר במדינה הערבית הרביעית בחודשים האחרונים שזונחת את יוזמת השלום הערבית ומחליטה לכונן יחסים דיפלומטיים עם ישראל ללא פתרון לסוגיה הפלסטינית.
כצפוי, חמאס והג'יהאד האיסלאמי הביעו התנגדות חריפה למהלך. חמאס מיהר לפרסם הודעה לפיה ההסכם הוא "חטא שאינו משרת את הסוגיה הפלסטינית". לדבריו, "ישראל מנצלת את הסכמי הנורמליזציה כדי להגביר את מדיניותה התוקפנית כלפי העם הפלסטיני".
הג'יהאד האסיאלמי התייחס גם הוא להסכם ואמר כי הנורמליזציה בין מרוקו וישראל היא "בגידה בירושלים ובפלסטין". לדברי הארגון, "אנחנו סבורים שהעם המרוקני יסרב לנרמול היחסים עם ישראל. ההתקרבות אליה תהיה קללה על המדינות שהסכימו לכך, על מנהיגיהן ועל סמליהן".
נתניהו: "אור השלום מעולם לא היה כה חזק"
(צילום: לע"מ)

3 צפייה בגלריה
איסמעיל הנייה
איסמעיל הנייה
מנהיג חמאס, הנייה, ומנהיג הג'יהאד האיסלאמי, נחאלה
(צילום: AFP)
לגישתו, נרמול היחסים עם ישראל "יגביר את המוכנות של עמי האזור להתנגד לה". עוד נאמר כי "ארצות הברית וישראל מנצלות סכסוכים פנימיים באזור כדי לסחוט את המשטרים החלשים, שנאבקים בין המשך הסכסוכים הפנימיים ובין כניעה לתכתיבים אמריקניים וישראליים".
מלך מרוקו, מוחמד השישי, שוחח עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן על רקע ההחלטה לכונן יחסים דיפלומטיים עם ישראל ואמר לו כי רבאט מאמינה שהפתרון לסכסוך הישראלי פלסטיני הוא פתרון שתי המדינות.
הפלסטינים גינו גם את ההסכמים הקודמים, שעליהם הכריז נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, בין ישראל לאיחוד האמירויות, בחריין וסודן. אז טענה ההנהגה הפלסטינית בגדה כי ההסכמים מנוגדים ליוזמת השלום הערבית.
3 צפייה בגלריה
שר החוץ של בחריין: עבד אל-לטיף אל-זיאני שר החוץ של איחוד האמירויות: עבדאללה בן זאיד דונלד טראמפ בנימין נתניהו חתימת הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות בבית הלבן
שר החוץ של בחריין: עבד אל-לטיף אל-זיאני שר החוץ של איחוד האמירויות: עבדאללה בן זאיד דונלד טראמפ בנימין נתניהו חתימת הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות בבית הלבן
החתימה על "הסכמי אברהם" עם האמירויות ובחריין בבית הלבן
(צילום: אבי אוחיון, לע"מ)
על ההסכם הראשון שנחתם בין ישראל לאיחוד האמירויות אמרו כי הוא "פיצוץ יוזמת השלום הערבית והחלטות הפסגה הערבית והפסגה האסלאמית, וכן ההחלטות הבינלאומיות. זהו צעד תוקפני נגד העם הפלסטיני. מה שעשתה איחוד האמירויות הוא מעשה בגידה בירושלים, במסגד אל-אקצה ובעם הפלסטיני". תחילה, אף דרשו מהאיחוד ובהמשך מבחריין לסגת באופן מידיי מההכרזה על ההסכם.
נזכיר כי רק בחודש שעבר הרשות הפלסטינית החזירה את התיאום הביטחוני והאזרחי עם ישראל, לאחר שזה הופסק לפני כחצי שנה במחאה על עסקת המאה ועל הסיפוח שהיו אמורים להתרחש בתחילת יולי.
מוקדם יותר הערב חשף טראמפ, שעומד לעזוב את תפקידו בחודש הבא, כי מרוקו תהיה המדינה הרביעית לכונן יחסים עם ישראל. בתמורה ארצות הברית תכיר בריבונותה של מרוקו על הסהרה המערבית, שבה תנועת חזית הפוליסריו דורשת עצמאות ושחרור מהשלטון המרוקני. לצד זאת, גורמים אמריקנים גילו כי ארצות הברית מנהלת משא ומתן למכירת ארבעה מל"טים מתקדמים למרוקו.