3 צפייה בגלריה
רכבת ל"ג בעומר הר מירון
רכבת ל"ג בעומר הר מירון
"מבצע ההסעות הענק" להר מירון. ארכיון
(צילום: נדס אבס, אלי מנדלבאום)
מאות אוטובוסים ישמשו למבצע הסעות להילולה בהר מירון בל"ג בעומר והשירות במקומות רבים אחרים בארץ ייפגע, אבל במשרד התחבורה שוב לא הודיעו על כך לנוסעים שלא משתתפים בחגיגות.
אף שרוב קווי הרכבת לא פעילים כבר יותר מ-200 ימים בסופי השבוע, בסוף השבוע הקרוב יפעלו רכבות לכרמיאל כדי להסיע את מאות אלפי החוגגים בהילולה. השינויים העיקריים יורגשו ביום חמישי הקרוב, ערב ל"ג בעומר, יום עמוס גם כך בתחבורה הציבורית בשל חזרתם של חיילים רבים. לכך יתווסף אתגר הנסיעות למירון שיבוא על חשבון חלק מהשירות במקומות רבים אחרים. עם קשר או בלי, משרד התחבורה הודיע בצהריים (שלישי) כי דווקא ביום הזה הגבלת ההתקהלות בתחבורה הציבורית תוסר.
בשבוע שעבר דווח כי למרות החלטת משרד התחבורה, לפיה הרכבות לא יופעלו במרבית הקווים בלילות, ביום שישי ובמוצ"ש, משרד התחבורה אישר באופן חריג את הפעלתן של 24 רכבות בסוף השבוע הקרוב לטובת הסעת החוגגים. כך יופעלו רכבות במסלולים שחלקם אינם פעילים כלל בשגרה. למשל, אל תחנת כרמיאל - יגיעו רכבות מיוחדות מאופקים ומראש העין.
3 צפייה בגלריה
על יד כיפת הקבר
על יד כיפת הקבר
על יד כיפת הקבר, ארכיון
(צילום: אלי מנדלבאום)
בנוסף לכך, מבלי שמשרד התחבורה עדכן את הציבור, האוטובוסים שיתגברו את הנסיעות למירון יהיו על חשבון השירות ברחבי הארץ. המקור התקציבי למבצע ההסעות הציבוריות למירון לא ברור.
אמנם חברות האוטובוסים נדרשו לשכור קבלני משנה כדי להפעיל את האוטובוסים, אך גם לוחות הזמנים קוצצו ושונו במקומות רבים משום שכלי התחבורה הציבורית יופנו לטובת הסעות למירון. כל זאת יקרה בנוסף על הפגיעה בתחבורה הציבורית במהלך הרמדאן, שכן נהגים מוסלמים רבים מתקשים לעבוד כבשגרה.
במשרד התחבורה טוענים כי הפגיעה בשירות תתרחש בערים החרדיות, אך למעשה היא תורגש בקרב מרבית מפעילות התחבורה הציבורית על שלל הקווים.
כך למשל חברת סופרבוס הודיעה לנוסעים באמצעות אפליקציית "מוביט" כי בערב ל"ג בעומר ובל"ג בעומר עצמו, בתאריכים 30-29 באפריל, יחולו "התאמות בלוחות הזמנים". חברת קווים הפיצה באתר האינטרנט שלה מידע מפורט ורציני יותר לנוסעים. עוד נמסר מידע מפורט על שינויים בקווי בקעת אונו, לרבות יהוד, אור יהודה, נתב"ג, מודיעין, לוד ורמלה.
דוברות משרד התחבורה הודיעה אתמול כי "שרת התחבורה מירי רגב עודכנה הערב על ידי סגן שרת התחבורה ח"כ אורי מקלב ומנכ"ל המשרד עופר מלכה על סטטוס המוכנות למבצע מירון. במשרד התחבורה ממשיכים להיערך לתפעול הלוגיסטי המורכב להבאת מאות אלפי המתפללים לקבר הרשב"י תוך יממה אחת באמצעות התחבורה הציבורית".
3 צפייה בגלריה
מירי רגב
מירי רגב
משרד התחבורה: "טענות חסרות בסיס". השרה מירי רגב
(צילום: הדר יואביאן)
על פי המשרד, במסגרת המבצע יופעלו קווי אוטובוס ישירים למירון מ-16 מוקדים שונים ברחבי הארץ. "במבצע החג הענק ישתתפו שבעה מפעילי תחבורה ציבורית: נתיב אקספרס, אגד, סופרבוס, אפיקים, דן בדרום, מטרופולין וקווים. משרד התחבורה הקצה 420 אוטובוסים (שאטלים), עבור המגיעים למתחם הקבר במירון בהסעות פרטיות וברכב פרטי", נמסר עוד.
באיגוד ועדי התחבורה בכוח לעובדים מסרו: "האיגוד מעריך את המאמצים להקל ולהנגיש את התחבורה הציבורית לקהל החוגגים את ההילולה במירון. ראוי היה שמהלך כזה יעשה בשקיפות ובהודעה מוקדמת, כך שאוכלוסיית הנוסעים במירון וסביבתה לא יפגעו. את הביקורת הציבורית המוצדקת על צמצום הקווים, או כל שינוי בהם, לא צריכים לספוג הנהגים. במקביל, נבחן את ההשלכות של השינוי בקווים בצפון על מצבת הקווים ברחבי הארץ ואת השלכות השינוי על עבודת הנהגים. לא ייתכן כי ריכוז הקווים יוביל לחריגה משעות הנהיגה המותרות בחוק".
משרד התחבורה מסר בתגובה: "מדובר בטענה חסרת בסיס שכן הרוב המוחלט של ההיסעים למירון מבוצע באמצעות חברות הסעה פרטיות, ולא באמצעות אוטובוסים של חברות התחבורה הציבורית. הקווים המעטים שבהם צומצם השירות בתחבורה הציבורית, פועלים במוקדים חרדיים שבהם הביקוש יקטן בשל אירועי ל"ג בעומר, דוגמת בני ברק, אלעד ובית שמש.
"באשר לנושא הפרסום יצוין כי משרד התחבורה פרסם בשבוע שעבר הודעות לעיתונות על ההיערכות להסעות לאירועי ל"ג בעומר במירון. בנוסף לכך, פורסמו מודעות רבות באמצעי התקשורת המעדכנות את הציבור על קווי ההסעות המיוחדות ומוקדי מכירות הכרטיסים. מידע על השינויים בלוחות הזמנים של הקווים פורסם בכל ערוצי המידע ומוקדי התחבורה הציבורית", לשון הודעת משרד התחבורה.