1 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בשיבא
מחלקת קורונה בשיבא
מחלקת קורונה בשיבא
(צילום: AFP)
משרד הבריאות פרסם היום (א') הגדרות חדשות למצבם של חולי הקורונה בבתי החולים לפי מדדים קבועים: חולה במצב קל יוגדר כמי שסובל מסימפטומים ובהם חום, שיעול, חולשה ואובדן טעם וריח בלבד. חולה במצב בינוני יוגדר כמי שיש לו אבחנת רנטגן בלבד של סיבוכים של נגיף הקורונה, בעיקר בריאות. הפרמטר המוביל בקביעת מצבו של חולה כקשה הוא ריווי חמצן בדם של 93% ומטה ללא תמיכה.
לשם השוואה, על פי הנוהל הישן של משרד הבריאות, חולה במצב בינוני הוגדר כמי שריווי החמצן שלו נמוך מ-90%. המשמעות: חולים שהוגדרו בעבר כבינוניים יוגדרו כעת במצב קשה. ההנחיות החדשות תיכנסנה לתוקף מחר.
עד כה לא היו הגדרות קבועות שחייבו את כל בתי החולים בארץ. חלק פעלו על פי הנוהל הישן של משרד הבריאות, לעומת אחרים - בהם שיבא, בילינסון ואיכילוב - שפעלו על פי המדדים של ארגון הבריאות העולמי, שנחשבו למחמירים יותר ולמעשה דומים יותר לאלו שנקבעו לבסוף בנוהל המעודכן של המשרד.


מעבדת בדיקות קורונה ברעננה
(צילום: עמית הובר )
בשבועות האחרונים נידון נושא ההגדרה מחדש של החולים בצוות הטיפול במגיפות (צט"מ) של משרד הבריאות, וכאמור כעת אושר באופן סופי. "מטרתו של המסמך הינה ליצור אחידות הגדרות בתוך בתי החולים וביניהם, וכן להתאימם להגדרות המעודכנות בארגוני הבריאות בעולם", נכתב בנוהל החדש. "בנוסף, הגדרה מוסדרת תאפשר לבצע ניתוב מותאם של מאושפזים ומשאבים על בסיס העומסים והצרכים המדויקים בבתי החולים".
על פי נתוני משרד הבריאות ישנם כעת 151 חולים במצב קשה, ו-109 במצב בינוני. על פי נתונים שהתפרסמו מוקדם יותר היום, מתחילת החודש אושפזו בסך הכול 199 חולים במצב קשה באופן מצטבר, לעומת 103 בלבד שהיו מאושפזים בבתי החולים במהלך חודש יוני ו-38 בחודש מאי. ישנם כמובן חולים שאושפזו במצב קשה על פני כמה חודשים.
באגף המודיעין של צה"ל, שאמון על הנתונים בדו"ח של מרכז המידע, התריעו בבוקר כי המוקדים שזקוקים לטיפול ייעודי הם לוד, רמלה, ירושלים, קריית מלאכי, בית שמש וביתר עילית. עוד צוין כי בבני ברק ובכסייפה נדרשות פעולות הסברה, יותר בדיקות ואכיפת בידוד, ובקריית אתא, באקה אל-גרבייה ותל אביב יש לבצע יותר בדיקות. מוקדי הסיכון המובילים נכון לעכשיו על פי הדוח הם ביתר עילית, בני ברק, קריית מלאכי וכסייפה.
ועדת הקורונה של הכנסת עורכת הערב דיון שבמסגרתו תעלה האפשרות לפתוח מחדש מקומות שאותם אישרה הממשלה לסגור בהתאם ל"חוק הסמכויות". בין היתר תתקבל הכרעה באפשרות פתיחת חדרי הכושר והבריכות הציבורית, שאותם החליטה הממשלה לסגור.
חברי כנסת מהאופוזיציה הביעו התנגדות לאישור התקנות שעליהן החליטה הממשלה. ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) אמרה: "ההחלטה השרירותית שקיבלה הממשלה על סגירת חדרי הכושר, הבריכות והמסעדות בלתי מתקבלת על הדעת".
בדו"ח שפרסם אתמול ארגון הבריאות העולמי, ישראל מדורגת במקום השלישי במספר הנדבקים היומי ביבשת אירופה – אחרי רוסיה וקזחסטן. מהדו"ח עולה כי ברוסיה אובחנו ביום שלישי האחרון 6,635 נדבקים חדשים, בקזחסטן 1,726 ובישראל 1,360. אחרי ישראל נמצאות ברשימה טורקיה עם 1,024 נדבקים חדשים ביום שלישי האחרון, אוקראינה עם 819, בריטניה עם 642 נדבקים ורומניה עם 614.