3 צפייה בגלריה
הילד הנכה והסיעודי שאמו נעצרה
הילד הנכה והסיעודי שאמו נעצרה
בנה הצעיר של אלעוקה. פרץ בבכי בחקירה
שוטרי תחנת ערוער שבנגב זימנו בחודש שעבר אמא לנער סיעודי בעל צרכים מיוחדים למסור עדות במסגרת חקירת בנה הבכור ועצרו אותה למשך הלילה בחשד לשיבוש החקירה. חיתם אלעוקה, תושבת ערערה בת 54, היא המטפלת היחידה בבנה הצעיר, בן 14, שמסתייע בכיסא גלגלים ונזקק להשגחה צמודה.
גם הנער התבקש למסור את עדותו בתחנה ובמהלך חקירתו פרץ בבכי. לטענת נציג המשטרה, אלעוקה אמרה לבנה מה לומר, אף שהתבקשה לא לדבר איתו על כך.
3 צפייה בגלריה
מחסום משטרתי בערערה
מחסום משטרתי בערערה
ניידת משטרה בערערה. ארכיון
(צילום: בראל אפרים )
אלעוקה התבקשה למסור עדות במסגרת תיק נגד בנה הבכור וצעיר נוסף החשודים כי באיומים על קבלן שביצע עבודות פיתוח באזור ובפתיחה בירי. במהלך החקירה האם והנער שוחחו בערבית. הנער, שסובל מבעיות רפואיות רבות ונזקק לצינור הזנה, מסר גרסה שונה מגרסתה.
נציג המשטרה טען בבית המשפט כי בשלב מאוחר יותר במהלך גביית העדות ביקש הנער ללכת לשירותים. האם לקחה אותו ולטענת הנציג, בזמן הזה אמרה לו "מה להגיד ואיך לדבר למרות שהתבקשה לא לשתף פעולה". לדברי הנציג, "כשהבן חזר לעדות הוא לא שיתף פעולה עם החוקר".
המשטרה החליטה לעצור את אלעוקה באותו לילה והיא נשארה בתחנה. לאחר מכן הובאה לבית משפט השלום בבאר שבע לדיון בבקשת המשטרה להאריך את מעצרה בחמישה ימים נוספים.
השופטת אורית ליפשיץ ציינה כי התבוננה בתמונתו של הקטין ובמסמכים הרפואיים. לדבריה, "מבלי להקל ראש בצורך בחקירתו, סבורתני כי ייתכן כי היה מקום להורות על חקירתו בדרך אשר תתאים לו, ובשים לב למוגבלויות הרבות בהן הוא נתון". השופטת ציינה כי "אין להקל ראש בטענת המשטרה בעניין שיבוש החקירה, אולם בהתחשב במצבו הפיזי של הנער ובצורך המתמיד בהשגחתה האם, יש להורות על שחרורה".
3 צפייה בגלריה
בית המשפט המחוזי בבאר שבע
בית המשפט המחוזי בבאר שבע
בית המשפט בבאר שבע. שיחרר את האם ממעצר
(צילום: רועי עידן)
עו"ד רינת יהב מהסנגוריה הציבורית שמייצגת את האם הופתעה מבקשת המשטרה. "אני לא מבינה למה פעלו כך. המשטרה ביקשה גם לגבות הודעה מבנה הקטין. זה ילד בן 14, סיעודי לחלוטין. כשרואים אותו הוא נראה הרבה יותר קטן. הוא לא יכול לבצע שום פעולה לבדו. המעמד הזה שאותו ילד קטן מגיע לתחנת משטרה, ילד שלא דובר את השפה העברית וסובל ממצב בריאותי מאוד מאוד קשה, היה קשה. הלחיצו אותו. הפחידו אותו. הוא התחיל לבכות", סיפרה ל- ynet.
"כשהאם ראתה את בנה בוכה היא רק ניסתה להרגיע אותו. לא ברור לי למה התעקשו להביא את הילד במצב שלו לתחנת משטרה, להפחיד אותו. אם אצל כל אדם רגיל, שלא מורגל לבוא בשערי תחנת המשטרה, המצב מעורר חשש או לחץ, אז על אחת כמה וכמה כשמדובר בילד בנסיבות שלו. החשודה מטפלת בו 24 שעות שבעה ימים בשבוע. היא היחידה שמטפלת בו ויודעת להזין אותו באמצעות צינור ההזנה. דבר לא עניין את המשטרה כשהשאירה את האם למעצר בלילה ועוד הגדילה לעשות כשביקשה להאריך את מעצרה בחמישה ימים נוספים".
מהמשטרה נמסר: "במהלך חקירת אירוע ירי ופציעה חמורה של אדם, עלה חשד כי האם משבשת את החקירה ואף השפיעה על בנה הקטין. בניגוד לנטען, הקטין הועבר לחזקת אב המשפחה וחקירתו בוצעה בהתאם לנהלים ביחס לחשדות שעלו בתיק החקירה. משטרת ישראל תמשיך להיאבק בפשיעה ובאלימות החמורה בחברה ערבית, הכול תוך כיבוד לשון החוק וזכויות הנחקרים".