8 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי ואיילת שקד
מרב מיכאלי ואיילת שקד
מרב מיכאלי ואיילת שקד
(צילום: קובי קואנקס, הדר יואביאן)
פחות משש שעות נותרו למנדט של יו"ר יש עתיד יאיר לפיד - והלחץ לסגור את ההסכמים האחרונים גובר. במחנה המרכז-שמאל של הממשלה המתגבשת הפנו הערב (רביעי) את הלחץ על מרב מיכאלי, שכבר הודיעה על סגירת הסכם עם לפיד והסמיכה אותו להצהיר בפני הנשיא על הקמת הממשלה בשמה, בעוד יו"ר רע"מ מנסור עבאס ככל הנראה יוותר על דרישות מרכזיות כדי לסלול את הדרך לממשלה.
לפי ההסכם שנחתם בין העבודה ליש עתיד, מרב מיכאלי תכהן בוועדה למינוי שופטים - התפקיד שאיילת שקד חפצה בו ולחצה להעביר לידיה. למרות המחלוקת שהתגלעה בין הצדדים סביב התפקיד, במפלגתה של מיכאלי הבהירו שעל הסכם סגור לא מנהלים משא ומתן. עם זאת, במקרה ששקד תיכנס לוועדה - מיכאלי יכולה להסיר את חתימתה ממסמך הקמת הממשלה. בשעות האחרונות בימינה הציעו למיכאלי פשרה: בתקופת הכהונה של בנט בראשות הממשלה שקד תהיה חלק מהוועדה, ולאחר הרוטציה מיכאלי תחליף אותה. יו"ר העבודה טרם השיבה להצעה.
"זה ספין כמו כל הספינים שיצאו היום", אמרו גורמים במפלגה. "אם רוצים לנהל מו״מ מחדש לפיד צריך לנהל את זה מול בנט. מבחינתנו ההסכם עם יאיר נשאר אותו דבר".
8 צפייה בגלריה
מכתב תמיכה חתימה חתימות ממשלה ממשלת שינוי
מכתב תמיכה חתימה חתימות ממשלה ממשלת שינוי
החתימות החסרות: בנט, סער ועבאס
בצד השני, אנשי המשא ומתן מנסים גם עכשיו לחלץ מיו"ר רע"מ מנסור עבאס שהגיע לכפר המכביה את החתימה המיוחלת להקמת ממשלת השינוי. מפלגתו של עבאס החלה להתגמש במשא ומתן, ומועצת השורא של הפלג הדרומי בתנועה האיסלאמית הנחתה אותו לחתום על הממשלה - ולדרוש שביטול חוק קמיניץ יוצג לכנסת עוד לפני השבעת הממשלה, ולא - יוותר על הצטרפותו.
בינתיים, שרת התחבורה מירי רגב וחבר הכנסת שלמה קרעי הגיעו לכפר המכביה כדי להפגין עם תומכי הליכוד נגד הממשלה המתגבשת. רגב מסרה כי בכוונתה לחזק את המחאה נגד "ניסיון גניבת קולות המחנה הלאומי להקמת ממשלת שמאל".
8 צפייה בגלריה
מירי רגב מגיעה לכפר המכביה
מירי רגב מגיעה לכפר המכביה
רגב מחוץ לכפר המכביה
(צילום: מוטי קמחי)
מירי רגב: "ההונאה הפוליטית הגדולה ביותר בהיסטוריה"
(צילום: ליהי קרופניק)

רגב חזרה על המסרים של הליכוד נגד ימינה ואמרה: "מה שעשה כאן בנט זה דבר שלא ייעשה. ההונאה הפוליטית הגדולה ביותר בהיסטוריה. אנשים בימינה הצביעו לבנט ולאיילת שקד ולא לאבתיסאם ומפלגת העבודה, לא לרשימה המשותפת ובוודאי שגם לא למרצ. מחנה הימין צריך להתעורר. מי שהצביע ימינה, תקומו, גנבו לכם את הקול. שיקרו לכם. לא יכול להיות שאנחנו בחרנו ימין ונקבל שמאל. לא נכשיר את הדבר הזה".
נפתלי בנט ומרב מיכאלי מסתודדים במליאת הכנסת
(צילום: ערוץ הכנסת)

בכירים בפלג הדרומי של התנועה האיסלאמית, שבראשה עומד ח"כ עבאס, אמרו כי הם מעדיפים להיות בממשלה שתוכל לקיים את ההבטחות שלה. "האזרחים הערבים רוצים פתרונות להרבה בעיות כמו ביטול חוק קמיניץ שבגללו הורסים המון בתים ביישובים הערבים, מיגור הפשיעה והרציחות וכן הרחבת שטחי שיפוט של היישובים הערביים.
"אם לא לוקחים בחשבון את הדברים האלה אז צריך להתרחק מהרכבת הממשלה עם לפיד ובנט וכל ממשלה אחרת שהמטרה שלה לנצל עמדות פוליטיות. זה שרע"מ אומרת שאולי תהיה חלק מהממשלה עם לפיד ובנט - זה לא אומר שכל חברי הכנסת שלה הסכימו. אנחנו חייבים לחשוב מה טוב לחברה הערבית וללכת על משהו בטוח וחתום ולא לשמוע רק דיבורים באוויר".
8 צפייה בגלריה
נפתלי בנט ויאיר לפיד מדברים במליאת הכנסת
נפתלי בנט ויאיר לפיד מדברים במליאת הכנסת
לפיד ובנט
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
נפתלי בנט ומרב מיכאלי במליאת הכנסת
נפתלי בנט ומרב מיכאלי במליאת הכנסת
הסתודדויות בכנסת. מיכאלי ובנט
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הבכירים בפלג הדרומי של התנועה האיסלאמית הוסיפו: "אם רע"מ תיכנס לממשלת לפיד ובנט ויהיו טעויות שפוגעות בחברה הערבית, אז עדיף לנו לא להישאר בתנועה ולהתפטר ממנה ולחפש דרך אחרת. מה שמחליט אם להצטרף לממשלת לפיד ובנט זה ביטול חוק קמיניץ. אם אין הבטחה ב-100% על ביטולו, אז רע"מ לא תצטרף".
8 צפייה בגלריה
איילת שקד ותמר זנדברג
איילת שקד ותמר זנדברג
שקד וזנדברג
(צילום: ערוץ כנסת)
8 צפייה בגלריה
נפתלי בנט ובני גנץ במליאת הכנסת
נפתלי בנט ובני גנץ במליאת הכנסת
בנט, גנץ, טרופר ושקד
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
בני גנץ, יאיר לפיד, נפתלי בנט ואיילת שקד במליאת הכנסת
בני גנץ, יאיר לפיד, נפתלי בנט ואיילת שקד במליאת הכנסת
בנט ושקד לצד גנץ ולפיד
(צילום: ארי קלמן ט.ג.)
גם בתוך רע"מ מתנהלות שיחות בנוגע לדרישות שונות. כך למשל, ח"כ סעיד אלחרומי דורש גם הכרה בכפרים הלא מוכרים בנגב ולא להפקיר את האזור. במקביל אמרו הבכירים בפלג הדרומי של התנועה האיסלאמית כי "גם עם ההבטחות של נתניהו צריך להיזהר כי הוא מתאמץ להישאר בתפקיד ראש הממשלה. ניסינו את נתניהו המון שנים, הוא לא תרם לחברה הערבית אלא פגע בה".
גורמים פוליטיים בכירים אמרו שמי שמפעיל את עיקר הלחץ מאחורי הקלעים על עבאס הוא ראש הממשלה בנימין נתניהו, שמזהה את הנושא כמכשול עיקרי ולוחץ עליו לדרוש בהסכם את ביטול חוק קמיניץ בחקיקה. מהליכוד נמסר בתגובה: "בשעות האחרונות פוליטיקאים ואנשי תקשורת מפיצים הרבה פייק ניוז ביחס לעמדות הליכוד בניסיון להכשיר ממשלת שמאל".
פורסם לראשונה: 16:08, 02.06.21