התפרצות קורונה חריגה בפרדס חנה
(צילום: ירון ברנר)

לא יישוב חרדי ולא ערבי: יותר משנה חלפה מאז פרוץ מגפת הקורונה, וכמעט כל אותה עת מוקדי הקורונה המרכזיים היו ערים חרדיות ויישובים ערביים. אבל היום (ד') ציון הרמזור הגבוה ביותר הוא דווקא ביישוב חילוני, פרדס חנה-כרכור, ושם מאשימים את מתנגדי החיסונים בהתפרצות הקורונה.
התפרצות נוספת במערכת החינוך נרשמה בירושלים. בבית הספר טדי קולק שבשכונת פסגת זאב נדבקו 24 תלמידים משכבת ט', בהם 22 מאותה הכיתה. התלמידים נכנסו לבידוד בעקבות ההתפרצות. שאר התלמידים שבאו במגע עם הנדבקים עברו בדיקות קורונה ויצאו שליליים, אך גם הם נמצאים בבידוד ביתי. ממשרד הבריאות נמסר כי "דיגום מרוכז בבית הספר נעשה בנוסף, גם לתלמידי חטיבת הביניים, משאר כיתות ושכבות הלימוד, אשר לא הוגדרו כמגעים למקרים המאומתים. מתוך הנדגמים הללו לא נמצאו מקרים מאומתים נוספים".
גם בפרדס חנה - כמו בתיכון אליאנס בתל אביב - אירעה התפרצות קורונה במערכת החינוך. בעקבות זאת מספר החולים הפעילים ביישוב זינק ל-46, וציון הרמזור בה הוא הגבוה ביותר בכל הארץ - 6.8. מלבד פרדס חנה רק עלי זהב, התנחלות בשומרון, נחשב ליישוב כתום עם ציון רמזור של 6.3. אטרש (5.6), סולם (5.2) ולקיה (4.8) הם יישובים צהובים, וכל יתר היישובים בארץ הם ירוקים.
2 צפייה בגלריה
בית ספר טדי קולק פסגת זאב ירושלים
בית ספר טדי קולק פסגת זאב ירושלים
בית ספר טדי קולק בפסגת זאב
(צילום: עמית שאבי)
חבר מועצת פרדס חנה-כרכור, עו"ד אלדד בר כוכבא, התייחס להתפרצות הקורונה החריגה ביישוב, ואמר כי הוא מתפלא על חבריו למועצה שלא קוראים לתושבים להתחסן. לדבריו, יש קבוצה של תושבים, בעיקר בני 20-40, שלא מחוסנים ומעלים את התחלואה ביישוב.
לפי משרד הבריאות, 58% מתושבי פרדס חנה-כרכור חוסנו לפחות במנת חיסון אחת. עו"ד בר כוכבא אמר כי "כל מי שמעל 70 התחסנו, כ-95%. מתחת לגיל 70 כ-80% מחוסנים, בסך הכל האוכלוסייה הבוגרת מחוסנת".
אנחנו מדברים על אנשים שהם בעיקר בגילאי 20-40, זאת הקבוצה הבעייתית, וזה משליך על ההתפרצות בבתי הספר שלכם. "נכון, אבל גם אפשר לומר שאלו שלא מתחסנים, המבוגרים שמאמינים בתפיסות האלו, של לא להיכנס ולקבוע להם את הנושא הבריאותי, הם יוצרים את הבעיה הזאת של ההדבקה, והסיכון יותר, וזו הבעיה הגדולה ביותר".
2 צפייה בגלריה
חוזרים ללימודים בפרדס חנה כרכור
חוזרים ללימודים בפרדס חנה כרכור
התחלואה החריגה משפיעה גם על הלימודים
(צילום: AFP)
המועצה מנסה לעשות משהו? פונה לאותם אנשים? "זו הבעיה, לצערי הרב, לא. ואני מצר על כך. כי אני כבר ב-14 לפברואר פניתי בדף הפייסבוק שלי להתחסנות. יש נתונים מדעיים, עובדתיים. לצערי הרב אני שומע רק הצהרה רפה או בקשה רפה של המועצה המקומית פרדס חנה-כרכור משיקולים לפי דעתי לא ענייניים, זרים, וחבל שככה הם".
מסתכלים במה שקורה ברשתות החברתיות של היישוב ואנחנו רואים שהתושבים זועמים על מי שלא מתחסנים. "נכון, ובצדק. יש הוכחה חד משמעתית, רפואית, מדעית. זה יוצר גם קונספירציות למיניהם, ויוצרים כל מיני שמועות והכחשות נגד הנתונים המדעיים. זה כבר גובל בזילות מקצוע הרפואה ובכלל נתונים שמוגשים לנו. משרד הבריאות, כולם, יודעים שהחיסון הוא מציל חיים. אני אמרתי כך לפני חודשיים וחצי, אין ספק בנושא הזה. מדוע ללכת נגד? מצד אחד, אין חוק חיסון חובה שאנחנו מחייבים אותם או אפשר לחייב, מצד שני, צריכים לקחת אחריות. עכשיו מהמועצה המקומית הייתי מצפה לצאת בהצהרה, אני מתפלא גם על כל חברי המועצה שלא עושים את מה שעשיתי לפני חודשיים וחצי, לקרוא לציבור להתחסן. יש לגלות מנהיגות. רק אתמול אמרה פרופ' גליה רהב שזה פשע חברתי. אולי זה הגדרה בומבסטית מידי, אבל יש שם באמת סכנת חיים כלפי אחרים, וחבל שכך. לכן אני מצפה מהמועצה לצאת בפרסום והסברה אגרסיבי".
פרופ' יהודה אדלר, המייעץ גם לעיריות, התייחס לבעיה ביישוב ואמר: "בראשון לציון ובהרצליה עשינו שיחות אישיות עם השטח, עם מנהיגי השכונות, עם אנשים מתוך השטח וגם עם אנשים מתוך העיריות. שאני יושב מולם בזום ומדבר איתם שעות על גבי שעות על גבי שעות ואני חייב להגיד לך שאין כמו היחס האישי והפנייה האישית. זה משכנע, הכותרות בעיתונים לא משכנעות אנשים. הפנייה האישית שמדברים עם פרופ' לרפואה שמבין בנושא ומסביר להם את החשיבות ואת היתרונות ואת החסרונות, זו הדרך היחידה ברמה המוניציפלית. למעשה, אני טענתי מההתחלה שכל הניהול היה צריך לרדת למטה, למוניציפלי. זו הדרך להביא אנשים להבנה עד כמה החיסון הזה חשוב".