3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט וולדימיר פוטין
נפתלי בנט וולדימיר פוטין
שוחחו על היחסים הידידותיים בין רוסיה לישראל. בנט ופוטין
(צילום: רויטרס, AP)
ראש הממשלה נפתלי בנט שוחח היום (חמישי) עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, כשברקע המתיחות בין משרדי החוץ של ישראל ורוסיה בעקבות דבריו של שר החוץ סרגיי לברוב שגררו שיחת הבהרה לשגריר בישראל. מלשכתו של בנט נמסר כי פוטין התנצל על דבריו של שר החוץ הרוסי.
בהודעה שפרסם הקרמלין לא נכלל גינוי או התנערות לדבריו של לברוב - אך הודגש כי פוטין בירך את בנט לרגל יום העצמאות ה-74, וכי השניים שוחחו על היחסים הידידותיים בין רוסיה לישראל ובהמשך ה"קשרים המועילים", לשון ההודעה, בין הנהגת שתי המדינות.
(צילום: נויל האריס)

"שני המנהיגים החליפו דעות על המצב באוקראינה", אמרו הרוסים, ואמרו כי תשומת לב מיוחדת הוקדשה להיבטים הומניטריים כמו פינוי אזרחים משטח מפעל הפלדה אזובסטל, מה שמרמז כי ייתכן שבנט מנסה לחדש את התיווך הישראלי בין רוסיה לאוקראינה. "הצבא הרוסי מוכן להבטיח יציאה בטוחה של אזרחים, ושלטונות קייב צריכים לתת הוראה לחמושים באזובסטל להניח את נשקם", ציינו בקרמלין.
"ערב יום הניצחון במלחמה הפטריוטית הגדולה (הכינוי הרוסי למלחמת העולם השנייה - א"א) שנחגג ברוסיה ובישראל ב-9 במאי, הדגישו ולדימיר פוטין ונפתלי בנט את המשמעות המיוחדת של תאריך זה עבור העמים בשתי המדינות, המשמרים בקפידה את האמת ההיסטורית על אירועים של אותן שנים ומכבדים את זכרם של כל הנופלים, כולל קורבנות השואה", כתבו הרוסים.
3 צפייה בגלריה
מפגש דמיטרי קולבה שר חוץ אוקראינה סרגיי לברוב שר החוץ רוסיה משבר מלחמה רוסיה אוקראינה
מפגש דמיטרי קולבה שר חוץ אוקראינה סרגיי לברוב שר החוץ רוסיה משבר מלחמה רוסיה אוקראינה
"ראש הממשלה קיבל את ההתנצלות". לברוב
(צילום: AFP)
"נשיא רוסיה הזכיר שמתוך ששת מיליון היהודים שעונו בגטאות ובמחנות ריכוז ונהרגו על ידי הנאצים במהלך פעולות ענישה, 40% היו אזרחי ברית המועצות, וביקש להעביר איחולי בריאות ורווחה לווטרנים בישראל", הוסיף הקרמלין וכתב כי "נפתלי בנט, בתורו, ציין את תרומתו המכרעת של הצבא האדום לניצחון על הנאציזם".
בהודעה מלשכתו של בנט נכתב כי "ראש הממשלה העלה בפני הנשיא בקשה הומניטרית לבחינת אפשרויות שונות לפינוי מאזובסטל במריופול. הבקשה הגיעה בעקבות שיחתו עם נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, אתמול. הנשיא פוטין הבטיח לאפשר את פינוי האזרחים, כולל אזרחים פצועים, באמצעות מסדרון הומניטארי של האו"ם והצלב האדום".
עוד נמסר כי "בנוסף, שוחחו השניים על דבריו של שר החוץ הרוסי לברוב. ראש הממשלה קיבל את התנצלותו של הנשיא פוטין על דבריו של לברוב והודה על הבהרת יחסו של הנשיא לעם היהודי וזיכרון השואה. רה"מ הודה לנשיא על ברכותיו לרגל יום העצמאות ה-74 של מדינת ישראל".
3 צפייה בגלריה
וולודימיר זלנסקי
וולודימיר זלנסקי
בנט העביר לפוטין בקשה מנשיא אוקראינה. זלנסקי
(צילום: AFP)
אמש שוחח בנט עם נשיא אוקראינה זלנסקי, שבהמשך לאפשרות שייתכן כי התיווך מחדש העלה בפניו את כיבוש מריופול ואת ההתמודדות האוקראינית עם הפלישה הרוסית.
בריאיון לטלוויזיה האיטלקית שפורסם בתחילת השבוע התייחס לברוב למוצאו של זלנסקי, ואמר שיהדותו אינה שוללת את העובדה שבאוקראינה קיימים גורמים "נאצים". שר החוץ הרוסי אמר שהוא מאמין שכמו לזלנסקי, גם לאדולף היטלר "היה דם יהודי". לברוב הוסיף: "זלנסקי? האנטישמיים הכי גדולים הם יהודים, אפילו היטלר היה ממוצא יהודי".
בעקבות דבריו של לברוב, משרד החוץ ערך שיחת הבהרה לשגריר רוסיה בישראל אנטולי ויקטורוב. גורם מדיני אמר כי "העמדה הישראלית הובהרה. סוכם בין הצדדים שלא ייצאו עוד פרטים מהשיחה".
בנט הגיב בתקיפות לדברי שר החוץ הרוסי ואמר כי "אני רואה בחומרה את ההתבטאות. הדברים אינם אמת ותכליתם פסולה". מאז שהחלה הפלישה הרוסית לאוקראינה, בנט מעולם לא הזכיר לפני כן את הרוסים בהודעות שפרסם בהקשר למלחמה. בנט הוסיף כי "שקרים מעין אלו מטרתם להאשים את היהודים עצמם בפשעים הנוראים ביותר בהיסטוריה שנעשו נגדם, ובכך לשחרר את האחריות מצוררי ישראל. כפי שכבר אמרתי, שום מלחמה בימינו אינה השואה ואינה דומה לשואה. יש להפסיק לאלתר להשתמש בשואת העם היהודי ככלי לניגוח פוליטי".
בתוך כך, שר החוץ יאיר לפיד שוחח היום עם עמיתו האוקראיני דימיטרי קולבה, שביקש לברך את לפיד ואת מדינת ישראל לרגל יום העצמאות. לפיד הודה לקולבה על הברכות וציין כי ישראל היא חברת אמת של אוקראינה כפי שבא לידי ביטוי בסיוע ההומניטרי הרחב במהלך המלחמה ויבוא לידי ביטוי גם בשיקום שאחריה. קולבה ציין כי הוא מעריך מאוד את עמדת לפיד ואת הסיוע ההומניטרי שישראל שלחה, בית החולים כוכב מאיר, סיוע הומניטרי וציוד מגן, ומעריך גם את מוכנות ישראל לסייע לשיקום הכלכלי.