2 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג עם צוותי העבודה מטעם הקואליציה, סיעת יש עתיד וסיעת המחנה הממלכתי בפגישת הידברות ראשונה בבית הנשיא
נשיא המדינה יצחק הרצוג עם צוותי העבודה מטעם הקואליציה, סיעת יש עתיד וסיעת המחנה הממלכתי בפגישת הידברות ראשונה בבית הנשיא
השיחות בבית הנשיא. ארכיון
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
בשורה התחתונה, השיחות בבית הנשיא לא באמת מתו. הן אולי חטפו מכה - אבל לא מתו. העובדה שהאופוזיציה אומרת שלא יהיו שיחות עד שתקום הוועדה לבחירת שופטים לא מעידה בהכרח על מצבן של השיחות.
אתמול במהלך היום הנשיא הרצוג עקב בדאגה אחרי הדיווחים מהכנסת. הוא שוחח עם ראש האופוזיציה לפיד ועם יו"ר המחנה הממלכתי גנץ, וסביר להניח שהיה לו שיח גם עם ראש הממשלה נתניהו, שבשורה התחתונה עמד בהבטחה שלו - הבחירות לוועדה לבחירת שופטים התקיימו במועדן. נתניהו אולי דיבר על דחייה של חודש, אבל הבחירות התקיימו והתוצאות הפתיעו את כולם. 
לפיד וגנץ מצהירים על השהיית השיחות בבית הנשיא
(צילום: גיל יוחנן )

נתניהו צריך את השיחות בבית הנשיא, הן נותנות לו זמן יקר. לכאורה נראה שהוא נכנע לשר המשפטים לוין וליו"ר ועדת החוקה רוטמן - אבל גם מבחינת נתניהו לא נשברו הכלים. התוצאה הייתה יכולה להיות הרבה יותר גרועה: בחירה של שני נציגי קואליציה ואז פיצוץ סופי ורשמי של השיחות. התוצאה שקארין אלהרר נבחרה משאירה דווקא פתח להמשך השיחות. בתוך חודש הקואליציה תבחר את הנציג שלה ואפשר יהיה להמשיך בשיחות. 
במובן מסוים דווקא כישלון הקואליציה מחליש את אבי הרפורמה, שר המשפטים יריב לוין, שיוצא חבול עם אפס הישגים, ואפילו לא הצליח להביא מועמד אחד לוועדה לבחירת שופטים. אם נתניהו באמת מעוניין בהמשך השיחות בבית הנשיא, סטירת הלחי שחטף לוין מחזקת אותו בעקיפין. 
נתניהו: "גנץ ולפיד לא רוצים מו"מ אמיתי"

במערכת הפוליטית היו לא מעט אנשים שהיו מוכנים להישבע שבין חברי הקואליציה שהצביעו בעד קארין אלהרר היה בנימין נתניהו. זאת לא הפעם הראשונה שכלפי חוץ הוא ממלמל משהו אחד, אבל מאחורי הפרגוד מצביע הפוך.  בכל מקרה, התוצאה היא הרע במיעוטו מבחינת נתניהו, ולפחות המחאה ברחובות לא חוזרת במלוא עוזה. עליית הדולר נבלמה וכך גם הירידות בבורסה. נתניהו קיבל עוד קצת זמן. 
בכל מקרה, הרצוג נחוש להחזיר את הצדדים לבית הנשיא, והוא לא מתכוון לוותר. המדינה חשובה לו יותר מהפוליטיקאים, וחוץ מזה, בניגוד למה שחושבים - הושגה התקדמות בשיחות. נכון ששום דבר לא מוסכם עד שהכול מוסכם, אבל יש שם יותר הסכמות מאי הסכמות. ואפרופו האמירה של מזכיר הממשלה יוסי פוקס ולפיה גנץ ולפיד הסכימו לחזרתו של יו"ר ש"ס אריה דרעי (אמירה שממנה פוקס מיהר לחזור בו ולהבהיר שהכוונה היתה להסכמה על ביטול עילת הסבירות) - היא לא רחוקה מהתוכנית המקורית של הנשיא הרצוג: לאפשר לדרעי לחזור. 
2 צפייה בגלריה
הצבעה לוועדה לבחירת שופטים במליאת הכנסת
הצבעה לוועדה לבחירת שופטים במליאת הכנסת
יצא חבול עם אפס הישגים. שר המשפטים לוין
(צילום: אלכס קולומויסקי )
רמז לסערת הרוחות שהייתה בבית הנשיא ניתן היה לשמוע בנאומו של הרצוג בטקס אות הנשיא למתנדב. שהתקיים אמש. "זה לא סוד שבשבועות האחרונים, בחדרים הפנימיים של הבית הזה, עסקנו במלאכה מורכבת ביותר, של גישור וחיבור, שנועדה לאחות את אחד השסעים העמוקים ביותר שידעה החברה הישראלית מימיה", אמר הרצוג. "זה לא סוד שהמחלוקת הפוליטית בדיוק בשעות אלה היא מסוכנת ומאיימת לקרוע את ישראל מבפנים. היא אתגר אמיתי ומוחשי ביותר לחוסן הלאומי שלנו".
הרצוג פנה למתנדבים המצטיינים, אלה שמייצגים את הישראלי היפה שרוצה הידברות ופשרה: "ואתם יודעים זאת היטב, כי אתם עוסקים בחברת הישראלית בצורות שונות. דווקא מתוך העיסוק הקדחתני הזה בחתירה להסכמה ולאחדות, אנחנו רואים את האירוע הזה היום, שבו מופנים הזרקורים באמירת תודה לכם - מתנדבות ומתנדבים יקרים, יחידים וארגונים. לא רק כהפוגה, אלא ככיתת אמן ממש, שבה אנחנו לומדים מכם שיעור במלאכת החיבור והאיחוי. ואם במחלוקות עסקינן, הרי שליבת העשייה שלנו כאן בבית הנשיא תמשיך לעסוק - בכל הכוח - בקידום היכולות לנהל שיח, להתווכח ולנהל את המחלוקות בתוכנו באופן ראוי ובונה. תוכנית הגג של הפעילות הזאת נקראת 'מחליפים מילה' ואני מזמין את כולכם להשתתף בה וליטול בה חלק".