תיעוד מזירת ניסיון הרצח בהרצליה
(צילום: אבי חי, תיעוד מבצעי מד''א)

שכניהם של האישה בת ה-66 שנרצחה הבוקר (שלישי) בדקירות בהרצליה ושל בעלה, שהודה כי רצח אותה, לא שיערו שמקרה כזה יכול לקרות בבניין שלהם, בשכונת גליל הים השקטה. אחד מהם, יצחק הלל, שגר בקומה מעל בני הזוג, סיפר: "אנשים שקטים ונחמדים, גרו מתחתינו שנתיים ולא שמענו מהם ציוץ".
"זה אירוע שלא היית מצפה שיקרה בבניין שלך. בשעה 09:00 יצאנו לבחירות, וכשחזרנו ראינו את כל הניידות. חשבנו שקרה משהו באתר בנייה סמוך, אבל אז ראינו את כל הסימונים של המשטרה בבניין, והבנו שקורה משהו", הוסיף הלל. לדבריו, "קשה להאמין שקרה פה משהו כזה. מפחיד במיוחד לחשוב שזה קרה אצלנו בבניין, אצל אנשים שאנחנו מכירים". בני הזוג, שהיו בהליכי גירושים, וגרו בבניין במשך שנתיים, לא היו מוכרים לרווחה או למשטרה, למעט ויכוח שהיה ביניהם בעבר. במהלך אותו ויכוח, שאירע לפני כמה חודשים, הגיעה ניידת למקום - אך בסופו של דבר לא נפתח תיק במשטרה מכיוון שלא הוגשה כל תלונה. בעבר הרחוק היה בין בני הזוג סכסוך על רכוש.
על אף המקרה לפני כמה חודשים, השכנים בבניין סיפרו שמדובר בזוג מבוגר, שקט, ושלא שמעו צעקות או מריבות מדירתם. רינה אלון, שכנה נוספת של בני הזוג, סיפרה כי פגשה לפני מספר ימים את המנוחה בכניסה לבניין. "היא החזיקה מגש פירות ושוחחנו. היא הייתה מאוד חייכנית. כששמעתי שהיה רצח לא תיארתי לעצמי שזו היא. קשה לי לעכל שזה קרה. בתי ואחת מהבנות שלה היו יחד בגן כשגרנו בתל אביב, אנחנו מכירות לא מעט שנים". דייר אחר סיפר כי "הבוקר, בזמן שישנתי, הבן שלי העיר אותי ואמר ששמע צעקות. אחר כך התברר לי שאישה נרצחה. מפתיע אותי שדבר כזה קרה כאן".
2 צפייה בגלריה
הזירה בהרצליה
הזירה בהרצליה
הזירה בהרצליה
(צילום: אבי חי)
2 צפייה בגלריה
קבוצת הוואטסאפ של הדיירים בבניין של האישה שנרצחה בהרצליה
קבוצת הוואטסאפ של הדיירים בבניין של האישה שנרצחה בהרצליה
קבוצת הווטסאפ של הדיירים בבניין
האירוע, שהתרחש בעיצומו של יום הבחירות, הפנה זרקור על האלימות כלפי נשים. יו"ר נעמת חגית פאר אמרה בתגובה לרצח כי "ביום הבחירות יש מי שבחר לגדוע את חייה של אישה נוספת בישראל. כולי תקווה שהממשלה הבאה שתקום, לא משנה איזו, תציב את נושא המאבק באלימות במשפחה כחלק מסדר עדיפויותיה ולא רק לפני בחירות ובמסגרת קמפיינים". מנכ"לית שדולת הנשים בישראל, עורכת הדין עינת פישר לאלו, אמרה: "עוד רצח מזעזע של אישה בישראל. 20 נשים נרצחו במדינת ישראל מתחילת השנה. אלימות נגד נשים הפכה למגפה. ביום הזה, שכולנו יוצאים לבחור, אנחנו קוראים להציב את המאבק באלימות נגד נשים בראש סדר העדיפויות ולפעול למיגור התופעה. אפשר למנוע את הרצח הבא".
מנכ"לית עמותת ל.א לאלימות נגד נשים, ורדית דנציגר, אמרה כי האירוע הבוקר "הוא עדות נוספת כי עדיין אין הגנה מספקת לנשים בביתן, ומהווה כתב אישום חמור לחברה שלא עושה מספיק כדי למגר את תופעת האלימות כלפי נשים". לדבריה, "הממשלה החדשה שתקום לאחר הבחירות היום צריכה ליישם באופן מיידי ולהוציא לפועל את התוכנית הלאומית למאבק באלימות במשפחה, שאושרה כבר ב-2017, שאמורה לצמצמם את התופעה. חוסר היציבות הפוליטית בשנים האחרונות גרם לכך שהתוכנית לא תוקצבה במלואה, ועל הממשלה שתיבחר יש לשים אותה בראש סדר העדיפויות ולשדר מסר חשוב - די לאלימות נגד נשים".
ראש העיר הרצליה משה פדלון, שהגיע לזירה, אמר: "לא יעלה על הדעת שאישה תיפגע מפעולת אלימות בתוך כותלי ביתה. דווקא בימים אלו, כשאנחנו מציינים את חודש המודעות למאבק באלימות נגד נשים. לצערי הרב הנתונים הקשים מעידים שהאלימות כלפי נשים היא בעיה חוצת גבולות, מגזרים ומעמדות סוציו-אקונומיים. בעיית האלימות היא נגע חמור שיש לנסות להילחם בו באמצעות כלים של חינוך, תמיכה ויד נחרצת של גורמי אכיפת החוק".
עו"ד ליאור אשכנזי עו"ד ליאור אשכנזי צילום: עידן מעוז
נציגו של הבעל החשוד, עורך הדין ליאור אשכנזי, אמר כי "פגשתי במרשי, אדם נורמטיבי ללא רבב, סמוך לאירוע. הוא שבור ומוכה כאב על האירוע הטרגי. מבלי להיכנס לפרטים בשל השלב המוקדם של החקירה, שמעתי ממנו על רקע נפשי מורכב של המנוחה. עולה כאן צורך ברור לחקור לעומק ובאופן יסודי את הנסיבות והרקע שקדמו לתקרית הקשה הבוקר, וכך מצופה שייעשה על-ידי היחידה החוקרת".
במקרה שאישה בסביבתכם נמצאת במערכת יחסים אלימה, הפנו אותה או התקשרו בעצמכם לקו החירום של משרד הרווחה בטלפון 118 או 077-9208560. המוקד מאויש במשך 24 שעות ביממה ומעניק שירות בעברית, ערבית, רוסית ואמהרית.