1 צפייה בגלריה
הרטמכ"ל הרצי הלוי בהערכת מצב ודיוני הערכות לאור המצב הבטחוני
הרטמכ"ל הרצי הלוי בהערכת מצב ודיוני הערכות לאור המצב הבטחוני
הרמטכ"ל הלוי בהערכת המצב
(צילום: דובר צה"ל)
ביישובים בעוטף עזה וסמוך לגבול לבנון חזרו לשגרה, אבל צה"ל נערך לאפשרות שהשקט בשני האזורים המתוחים לא יישמר: הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי כינס בצהריים (שישי) הערכת מצב ודיוני היערכות להמשך, במסגרתם עודכן על הפיגוע הקשה בצומת חמרה שבו נרצחו שתי אחיות ואמן נפצעה אנוש.
הרמטכ"ל הנחה על חיזוק מאמץ ההגנה במרחב פיקוד מרכז לצד תפיסת המחבלים שביצעו עת הפיגוע. בנוסף, הלוי הורה על גיוס מילואים בדגש על מערך ההגנה האווירית והמערכים ההתקפיים של חיל האוויר.
תיעוד רכב המחבלים בפיגוע הירי בצומת חמרה

מוקדם יותר הסתמן כי ההסלמה בצפון ובדרום, שכללה ירי של עשרות רקטות ליישובי עוטף עזה והגליל ומנגד תקיפת מטרות חמאס ברצועת עזה ובלבנון, בדרך לסיום. בישראל מעריכים בזהירות שככל שלא תהיה פעולה יזומה נוספת מצד חמאס או חיזבאללה, לא תהיה פעולה נוספת מהצד הישראלי - אם כי זה עשוי להשתנות כל רגע, בהתאם להתפתחויות - כולל אלה בהר הבית.
בעוטף עזה הוסרו הבוקר ההנחיות לשהות בקרבת מרחבים מוגנים. בצה"ל אמרו כי "בהתאם להערכת המצב, תושבי יישובי עוטף עזה אינם נדרשים לשהות יותר בקרבת מרחב מוגן. בקבלת התרעה, יש להיכנס למרחב המוגן ולשהות בו למשך עשר דקות". בצהריים נרשם שיגור כושל לעוטף עזה מרצועת עזה, שנפל בשטחה. מדובר צה"ל נמסר כי "זוהה שיגור כושל לפני זמן קצר של ירי שאינו רקטי משטח רצועת עזה, שנפל בשטח הרצועה".
דבריו של בנימין נתניהו לאחר ירי הרקטות ברחבי הצפון
(צילום: לע''מ)

שיגור רקטות מעזה לעבר ישראל

מאחורי הקלעים, במאמצים להוריד את גובה הלהבות היו מעורבים הקטארים שפעלו מול חמאס. הם העבירו מסרים בין הצדדים וגם היו פעילים בלבנון. מלבד הקטארים, מי שסייעו במאמצי ההרגעה היו איחוד האמירויות, שהפעילו לחץ על ראש הממשלה בנימין נתניהו להימנע מהסלמת המצב. האמירתים מודאגים ממה שקורה בירדן ומפני השלכות ההסלמה בישראל על יציבות הממלכה ההאשמית. בנוסף, תלויה ועומדת הזמנתו של ראש הממשלה נתניהו למדינה.
דובר חמאס חאזם קאסם אמר לאחר ההודעה הישראלית על חזרה לשגרה בעוטף עזה כי "נושא מסגד אל-אקצא ימשיך לפוצץ את המצב בכל פעם, כי עמנו והתנגדותם לא יעברו על פשעי הכיבוש ללא תגובה. תנועת חמאס, יחד עם כל כוחות עמנו, ימשיכו לממש את זכותם להגן על זהות מסגד אל-אקצא, ואנחנו תמיד נהווה מגן וחרב לירושלים ואל-אקצא. ההגנה על ירושלים ומסגד אל-אקצא תישאר נושא מרכזי עבור עמנו, שסביבו מתאחדות החזיתות והזירות".
תיעוד הנזקים בלבנון לאחר התקיפה
(צילום: רויטרס)

בשעות הלילה והבוקר תקף צה"ל מטרות חמאס ברצועה ובלבנון אחרי שיגור של עשרות רקטות במהלך החג לכיוון ישראל. מעזה נורו לכיוון ישראל 44 רקטות מאתמול ועד סביבות השעה 06:30 בבוקר. 12 נפלו בים, שמונה יורטו על ידי כיפת ברזל ו-14 נוספות התפוצצו בשטחים פתוחים.
ירי הרקטות מעזה הגיע אחרי שצה"ל תקף כאמור הלילה ברצועה וגם בדרום לבנון, בעקבות ירי 36 רקטות לעבר הגליל אתמול. 34 רקטות נורו בשעות הצהריים, ושתי רקטות נוספות נורו בשעות הערב לכיוון מטולה. לפי ההערכות בישראל, הירי מעזה ומלבנון נעשה בתגובה למהומות במסגד אל-אקצא.