תומאס פרידמן, פרשן העיתון "ניו יורק טיימס" שנחשב למקורב מאוד לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן, מדווח הבוקר (יום ו') על התנאים שהציבה סעודיה במסגרת המגעים בין וושינגטון לריאד בניסיון לסגור הסכם נורמליזציה עם ישראל.
אף שהדרישה לפשרות ישראליות בכל הנוגע להקמת מדינה פלסטינית כבר היו ידועות היטב, כעת מדווח פרידמן שסעודיה דורשת "מסלול" בן שלוש עד חמש שנים להקמת מדינה פלסטינית - שכינונה לפי הדיווח יהיה מותנה ברפורמות שהרשות הפלסטינית תידרש לבצע, על מנת שתהפוך לגוף בעל יכולת משילות, אשר זוכה לאמון מצד הפלסטינים ונתפס גם כיעיל על ידי ישראל.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו מוחמד בן סלמאן
בנימין נתניהו מוחמד בן סלמאן
יורש העצר הסעודי בן סלמאן ונתניהו. אין אופטימיות שרה"מ יסכים לקדם מדינה פלסטינית
(צילום: Jim WATSON / AFP, Bandar Algaloud/Courtesy of Saudi Royal Court/Handout via REUTERS)
התנאי השני של סעודיה, כך מדווח פרשן "ניו יורק טיימס", הוא הקפאת הבנייה בהתנחלויות ביהודה ושומרון. התנאי השלישי הוא יציאה של צה"ל מרצועת עזה - כשברקע כבר ההערכות שללא הפסקת אש ברצועה ועסקת חטופים, לא ניתן יהיה להשלים את הסכם הנורמליזציה.
פרידמן רומז בטור שלו כי הסכם הנורמליזציה יוכל לקדם ברית הגנה אזורית נרחבת מול מדינות ערב, אל מול האיום האיראני. שיתוף הפעולה מול מדינות ערביות התבטא היטב בסיוע ביירוט הכטב"מים והטילים ששיגרה איראן לעבר ישראל במתקפה חסרת התקדים שלה בחודש שעבר, אך פרידמן כותב כי "המדינות הערביות לא יכולות להרשות לעצמן להיתפס ככאלו שמגינות על ישראל בלי הגבלה - אם ישראל לא תפעל למצוא שותפים פלסטיניים מתונים כדי להחליף את שליטתה בעזה ובגדה המערבית".
המסר של בלינקן מסעודיה: הסכם הנורמליזציה קרוב להשלמה
(צילום: מחלקת המדינה)

במסגרת מה שזכה לכינוי "העסקה הסיבובית" שמקדם הממשל האמריקני, לצד הנורמליזציה עם ישראל סעודיה תקבל ברית הגנה מול וושינגטון - ולפי הדיווח של תומאס פרידמן ארה"ב וסעודיה כבר השלימו 90% מברית ההגנה המשותפת ביניהם.
לדבריו יש עוד כמה סוגיות שטרם הושגה לגביהן הסכמה מלאה, ובהן אופי תוכנית הגרעין האזרחי שסעודיה מבקשת שארה"ב תסייע בפיתוחה. לאחרונה דווח שבמסגרת הסיוע, העשרת האורניום תתבצע בארה"ב ולא בסעודיה, כדי שלא תוכל להשתמש בכך למטרות צבאיות. בנוסף, כך מדווח פרידמן, טרם ברור אם ברית ההגנה תהיה רשמית כמו הברית בין ארה"ב ליפן, או פחות רשמית כמו הברית שיש לווושינגטון עם טייוואן. סוגיה נוספת היא הדרישה האמריקנית למחויבת ארוכת טווח מצד ארה"ב שסעודיה תמשיך לתמחר את הנפט שלה בדולר אמריקני, ושלא תמכור אותו בעתיד במטבע הסיני.
פרידמן, שכמו בעבר מותח בטור שלו ביקורת קשה על התנהלות ראש הממשלה בנימין נתניהו בשל התלות הפוליטית שלו בשרים בן גביר וסמוטריץ', כותב כי בריאד ובוושינגטון אין תקווה גדולה שראש הממשלה יסכים לזנוח את השותפות הפוליטית עם השניים. "לפקידים סעודים ואמריקנים ברור שכיוון נתניהו זקוק לימין הקיצוני כדי להישאר בשלטון, מאוד לא סביר שהוא יסכים לסוג כלשהו של מדינה פלסטינית- הסכמה שעלולה להביא את שותפיו להפעיל אותו, אלא אם כן הישרדותו הפוליטית תהיה תלויה בגורמים אחרים".
2 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ביידן. יגיע להסכם רק מול סעודיה ובלי ישראל?
(צילום: AP Photo/Evan Vucci)
זו הסיבה, כך מדווח פרידמן, שארה"ב וסעודיה שוקלות תוכנית חלופית: השלמת העסקה על ברית בהגנה משותפת בין שתי המדינות, והבאתה לאישור בקונגרס תוך סעיף שקובע כי סעודיה תנרמל את יחסיה עם ישראל - ברגע שבו ממשלתה תהיה מוכנה לעמוד התנאים הסעודיים-אמריקניים. פרידמן מדגיש בטורו כי כדי לאשר את ברית ההגנה בקונגרס, החלק הנוגע לנורמליזציה עם ישראל נתפס כקריטי.