מדינות רבות, ערביות ומערביות, קוראות בימים האחרונים בזו אחר זו לאזרחיהן לצאת מלבנון - בעקבות החשש ממלחמה כוללת מול ישראל. המתיחות עלתה אחרי החיסולים בשבוע שעבר של ראש הלשכה המדינית של חמאס אסמעיל הנייה בטהרן, וחיסולו של בכיר חיזבאללה פואד שוכר בלב הדאחייה של ביירות.
בערוץ אל-חדת' הסעודי פרסמו היום (ראשון) סרטון שבו ניתן לראות את הצפיפות באולם היוצאים בנמל התעופה רפיק אל-חרירי בביירות, תחת הכותרת "נהירה גדולה לעזוב את לבנון". צפו:
צפיפות בנמל התעופה בביירות

צרפת ואיטליה קראו היום לאזרחיהן לעזוב את לבנון. משרד החוץ הצרפתי המליץ כבר שלשום לאזרחים שמתגוררים באיראן לעזוב זמנית את המדינה בעקבות החשש מסגירת המרחב האווירי שלה, וקרא לאזרחים שמטיילים בה לעזוב. היום כאמור קראה צרפת לאזרחיה לעזוב גם את לבנון, במיוחד לאלו שמטיילים בה, "כל עוד עדיין יש טיסות מסחריות זמינות". שר החוץ של איטליה, אנטוניו טאיאני, כתב פוסט ברשת X שבו קרא לאיטלקים שנמצאים באופן זמני בלבנון שלא לנסוע כלל לדרום המדינה - ולחזור לאיטליה בהקדם האפשרי "בהתחשב במצב המידרדר".
אתמול נרשמו קריאות דומות ממספר מדינות. שבדיה קראה אתמול לאזרחיה לעזוב את לבנון והודיעה כי היא סוגרת את השגרירות בביירות, לפחות באופן זמני. שגרירות ארה"ב במדינה קראה גם היא לאזרחים לקנות כרטיס טיסה "לאן שאפשר - גם אם לא מדובר ביעד המועדף". בריטניה הצטרפה גם היא וביקשה מאזרחיה לעזוב "באופן מיידי". גם משרד החוץ הירדני, שפרסם כבר בימים האחרונים קריאות לאזרחי המדינה לעזוב את לבנון, פרסם הודעה נוספת אתמול בלילה הקוראת לאזרחים לא להגיע למדינה, ובנוסף ביקש שוב מאזרחים לעזוב בהקדם האפשרי.
בתוך כך, על רקע שליחת כוחות אמריקניים נוספים לאזור, סגן היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ונתן פיינר אמר היום כי מדובר באמצעי הגנה מניעתיים בלבד. "המטרה שלנו היא ירידה בהסלמה, הרתעה והגנה על ישראל", הוא אמר בריאיון לרשת CBS. על הקריאה לאזרחים אמריקנים לעזוב את לבנון אמר: "אנו מנסים להתכונן לכל תרחיש במזרח התיכון".
3 צפייה בגלריה
נושאת מטוסים אברהם לינקולן
נושאת מטוסים אברהם לינקולן
נושאת המטוסים האמריקנית לינקולן. "עיבוי הכוחות - אמצעי הגנה מניעתיים בלבד״
(צילום: רויטרס)
תשומת לב רבה מופנית בימים האחרונים לנמל התעופה רפיק אל-חרירי בביירות, אותו נמל אזרחי שלפי פרסום "הטלגרף" הבריטי ביוני האחרון מחביא בשטחו טילים בליסטיים, רקטות בורקאן, טילי פלק וחומרי נפץ של חיזבאללה. הרשתות הערביות והלבנוניות עוקבות בימים האחרונים אחר תנועת הנוסעים בשדה ופעילותו, בעקבות שמועות שנפוצו על סגירתו ובשל קריאות המדינות השונות לאזרחיהן לעזוב את המדינה והשעיית טיסות של כמה חברות תעופה ללבנון.
מנהלת התעופה האזרחית בלבנון הכחישה אתמול את השמועות לגבי ביטול טיסות לביירות וממנה. גורמים בנמל התעופה מסרו לאחד הערוצים הלבנוניים כי אין החלטה לסגור את השדה, ושמדובר רק בהחלטה של כמה חברות תעופה להימנע מהגעה ללבנון בתקופה זו.
כתבי הערוצים הערביים מיהרו להגיע לנמל התעופה כדי לצלם את תנועת הנוסעים, וכתב ערוץ "אל-קאהרה אל-אחבאריה" המצרי שהגיע לדווח משם אתמול מסר כי אמנם חלק מהטיסות נדחות, אך מסיבות טכניות ומתוך נקיטת אמצעי זהירות על ידי רשויות שדה התעופה.
3 צפייה בגלריה
צפיפות בשדה התעופה רפיק אל -חרירי בביירות בעקבות בריחה של תושבים
צפיפות בשדה התעופה רפיק אל -חרירי בביירות בעקבות בריחה של תושבים
צפיפות בנמל התעופה בביירות. בלבנון אומרים: "הוא לא ייסגר, מדובר בשמועות״
אתמול דווח כי חברת התעופה של כוויית הודיעה גם היא על עצירה זמנית של טיסותיה משדה התעופה בביירות החל מיום שני, ובכך היא הצטרפה לרשימת חברות שכבר עשו זאת. הרשתות הערביות, יש לציין, עוסקות גם בהשלכות המתיחות הביטחונית על נמל התעופה בן גוריון ובדיווחים על הפסקת טיסות של חלק מהחברות לישראל.
למרות הדיווחים האחרונים והמתיחות הביטחונית, בפרסום לבנוני אתמול נטען כי בבדיקה של התנועה בשדה התעופה ביולי 2024 נמצא כי מספר הכניסות למדינה עלה על מספר היציאות ממנה. עוד נכתב כי נמל התעופה ממשיך לפעול בקצב כמעט רגיל, למרות ההתפתחויות ולמרות שיש שינויים בזמני הטיסות.
עוד נטען כי כ-411 אלף בני אדם נכנסו ללבנון במהלך יולי השנה (ירידה של 18.3% בהשוואה ליולי שנה שעברה), וכ-339 אלף עזבו את המדינה בחודש האחרון (ירידה של 19% בהשוואה ליולי שנה שעברה). לפי נתונים אלו, ניתן לראות כי באופן כללי קיימת ירידה בכניסות ללבנון וביציאות מהמדינה לעומת יולי שנה שעברה.