מטח הרקטות שחמאס שיגר בצהריים (יום א') לגוש דן ולשרון, לראשונה זה כארבעה חודשים, מגיע כשברקע נמשכת הפעולה הצבאית ברפיח, משם לפי צה"ל נורו שמונה רקטות וחלקן יורטו. אחד הרסיסים פגע בבית בהרצליה, אך למרבה המזל לא היו נפגעים. רסיסים נוספים נפלו בכפר סבא וברעננה, ונפילה דווחה גם ביקום, ללא נפגעים בזירות השונות.
הנזק בבית בהרצליה
(צילום: קובי קואנקס, רענן בן צור)

הכותרת
חמאס לא מובס ובלי רוח גבית מהאג | אבי יששכרוף
29:08
6 צפייה בגלריה
הבית בהרצליה שנפגע מרקטה
הבית בהרצליה שנפגע מרקטה
נרקיס בצלאל והבית שלה בהרצליה שנפגע מרסיס
(צילום: קובי קואנקס )
6 צפייה בגלריה
הבית בהרצליה שנפגע מרקטה
הבית בהרצליה שנפגע מרקטה
הבית בהרצליה שנפגע מרקטה
(צילום: קובי קואנקס )
6 צפייה בגלריה
הבית בהרצליה שנפגע מרקטה
הבית בהרצליה שנפגע מרקטה
(צילום: קובי קואנקס )
המטח נועד ככל הנראה להשיג שלוש מטרות שונות. הראשונה היא להפתיע את מערך יירוט הטילים של ישראל, לחדור אותו – ולגרום לנפגעים או לנזק בעומק ה"בטוח" של המדינה. גם אם לא היו נפגעים או נזק משמעותי, עצם הירי הזה נחשב בחמאס ל"הישג" חשוב במלחמת התודעה – וכמכה מוראלית לאזרחי ישראל.
המטרה השנייה היא ניסיון להוכיח לאזרחי ישראל שחמאס עדיין ניצב על הרגלים, באמצעות שיגור מטח של טילים ארוכי טווח יחסית – וזאת אחרי כשמונה חודשים של מלחמה. לפי המסר שמנסה חמאס להעביר, אין עוד טעם לכאורה להמשיך לנסות למוטט אותו צבאית.
המטרה השלישית היא הרצון של חמאס להשתמש במאגרים ובמחסני הרקטות שלו, רגע לפני שצה"ל יתפוס אותם במסגרת המהלומות שהוא מנחית על ארגון הטרור בפעולה ברפיח.
יירוט בשמי הרצליה
(צילום: זיו סוקולוב)

תיעוד מהחוף בתל אביב: מבלים נכנסו להסתתר במסעדה
(צילום: מסעדת טנדורי)

בכל מקרה, מדובר בהוכחה ברורה לכך שעד שחמאס לא יפורק ברצועה מרוב יכולותיו הצבאיות – אזרחי ישראל לא יוכלו ליהנות ממידה סבירה של ביטחון. גם אחרי שיכריע את חמאס, צה"ל צריך להיות מסוגל למנוע ממנו לשקם מחדש את כוחו.
מהמטח עצמו לא היו כאמור נפגעים, אך לפי מד"א אישה בת 52 ואישה נוספת בת 30 נפצעו באורח קל – אחת מהן נחבלה בדרכה למרחב המוגן בהרצליה, והשנייה נפגעה מהדף בעת נפילה בעיר. מספר בני אדם לקו בחרדה. המשטרה מסרה כי רקטה נפלה בשטח פתוח סמוך לכפר סבא, ובתיעוד מהמקום נראה מכתש שנוצר בעקבות הנפילה. גם בקיבוץ יקום אותרה נפילה בשטח פתוח. במקביל, בעיריית רמת גן הורו על פתיחת מקלטים.
בהרצליה כאמור פגע רסיס בביתה של נרקיס בצלאל בת ה-85, שחיה עם מטפלת, וגרם נזק כבד. המטפלת היא אחת משתי הנשים שנפצעו קל בהרצליה, ונפצעה כאמור מההדף. "שמענו אזעקות ועמדנו. אחרי שהאזעקות הפסיקו המטפלת נכנסה לחדר שלה ואז שמענו בום, כאילו הבית הולך להתמוטט", סיפרה נרקיס. "זה היה בום חזק, חשבתי שכל הבית מתמוטט. כל השכונה הגיעה לפה".
6 צפייה בגלריה
הבית בהרצליה שנפגע מרקטה
הבית בהרצליה שנפגע מרקטה
נרקיס ובני משפחתה. "המטפלת נפצעה מההדף - וזחלה החוצה"
(צילום: קובי קואנקס )
6 צפייה בגלריה
הבית בהרצליה שנפגע מרקטה
הבית בהרצליה שנפגע מרקטה
(צילום: קובי קואנקס )
"היה אבק ועשן. המטפלת נפלה כנראה. פינו אותה לבית חולים. אני מקווה שהיא בסדר. אם זה היה לילה אז היא הייתה ישנה שם. זה פגע ממש מעל המיטה שלה. היא לא הייתה יוצאת מזה", הוסיפה.
לימור, בתה של נרקיס, סיפרה כי בבית אין ממ"ד, ולכן נאלצו אימה והמטפלת שלה לעמוד בין שני קירות, שם היה יחסית בטוח יותר מבמקומות אחרים במבנה. "ברגע שהסתיימו האזעקות הן חיכו שתי דקות, והמטפלת הלכה לחדר. אמא באה לשבת על הספה, ואיך שהמטפלת נכנסת לחדר, הטיל פשוט נפל על התקרה. המטפלת עפה מההדף, היא כנראה נחבלה ונפלה. אז הגיע מד"א ופינה אותה לבית חולים, ואמא מתאוששת".
לדברי הבת, אחרי הנפילה האם נלחצה ונכנסה לבהלה: "היא ישר קראה למטפלת לדעת מה קורה, והמטפלת פשוט זחלה לכיוון היציאה, והיה פה מישהו בחוץ והוא פשוט נכנס ועזר לה לצאת". לשאלה היכן תשהה כעת אימה הקשישה ענתה: "בלי עין הרע, אנחנו לא מעט ילדים והיא מסודרת, אין מה לדאוג". היא הוסיפה כי המטח היה "הפתעה רצינית" עבורם, "אבל היא צדיקה, וניצלה בזכות זה שהיא צדיקה".
גנץ על הירי מרפיח, בתום סיור בעוטף עזה

מכתש בנפילה באזור כפר סבא

6 צפייה בגלריה
רסיס של יירוט מעל הרצליה
רסיס של יירוט מעל הרצליה
רסיס של יירוט בהרצליה
(צילום: נעמן שדמי)
השר בני גנץ מסר אחר הצהריים כי המטח מרפיח מוכיח שיש לפעול בכל מקום שבו חמאס נמצא. "כך יהיה", הבטיח בתום סיור בעוטף עזה - כשברקע הצו של בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג, שמורה להגביל את הפעולה ברפיח. "העולם צריך לדעת - מי שמחזיק בחטופינו, מי שיורה על ערינו, מי שמפיץ טרור - הוא האחראי. מרצחי חמאס הם פושעי מלחמה. נבוא עם כולם חשבון - במוקדם או במאוחר", הוסיף גנץ. הוא ביקר בקיבוץ כרם שלום, במושב יתד ובקיבוץ ניר עוז, ונפגש גם עם תצפיתניות בבסיס אורים.
המטח לאזור המרכז שוגר בסביבות השעה 14:00, וכשעה לאחר מכן נשמעו גם אזעקות בגליל העליון - שם נרשמו נפילות בשטחים פתוחים, אחרי שבבוקר שוגרו מטחים נוספים מלבנון ליישובי גבול הצפון. בנוסף, טיל נ"ט פגע בבית במושב אביבים. יש נזק במקום, אך לא ידוע על נפגעים. גם לעבר מרגליות היו כארבעה שיגורי נ"ט. שני טילים גרמו לפגיעות בחצרות בתים עם נזקים. ב-15:19 נשמעו גם אזעקות בעוטף עזה - בכפר עזה, בסעד, בזמרת ובשובה. רקטה נפלה בחניית בית ספר בסעד. לא היו נפגעים אך נגרם נזק לרכב.
מורן אזולאי, מתן צורי, יואב זיתון ויאיר קראוס השתתפו בהכנת הכתבה