שר החוץ של נורבגיה אספן בארת איידה, שמרבה להתבטא באופן קשה ביותר נגד ישראל, הצטלם במצעד 1 במאי באוסלו ליד מונה אוסמן, בתו של מחבל פלסטיני שרצח יהודים בפיגוע בפריז - כשהיא מחזיקה ביד שלט עם דגל פלסטין, שבו היא מקללת את מדינת ישראל, את נאט"ו ואת הקפיטליזם ("Fuck Israel, Fuck capitalism, Fuck NATO").
אחרי פרסום התמונה, משרד החוץ של נורבגיה מיהר להתנער מהכתוב בשלט: "המסר שמופיע לא משקף את הצהרות השר, שתומך באופן חזר בנאט"ו ובישראל. השר לא היה מודע לטקסט, ומקור התמונה לא ידוע". עם זאת, נציין כי מקור התמונה הוא חשבון הפייסבוק של אוסמן - שהתהדרה: "היום הקצנתי את שר החוץ איידה".
תיעוד: פעילת שלום נורבגית יורקת על תמונות החטופים מחוץ לשגרירות ישראל באוסלו

1 צפייה בגלריה
שר החוץ של נורבגיה אספן בארת איידה
שר החוץ של נורבגיה אספן בארת איידה
"Fuck Israel". שר החוץ הנורבגי לצד בת של מחבל שרצח יהודים
אוסמן, פוליטיקאית מקומית מטעם מפלגת השמאל האדומים ומועמדת המפלגה לראשות העיר סקיין, היא בתו של אחד המחבלים שביצע בשנת 1982 את הפיגוע במסעדה הכשרה בפריז, שבו נהרגו שישה יהודים ונפצעו 22. המחבל נמלט לנורבגיה ובשנת 2020 הוסגר לצרפת.
איידה התארח בסוף השבוע האחרון בפורום הכלכלי העולמי בריאד, ונמנע מלקרוא לשחרור החטופים הישראלים בדבריו בנוגע למלחמה ברצועת עזה. שגריר ישראל בנורבגיה, אבי ניר-פלדקליין, גינה זאת, ואמר כי "שוב כמו בפסגה בקהיר, הצעד הברור הדרוש להפסקת אש - לא מוזכר בהצהרתך".
השר הנורבגי מרבה כאמור להתבטא נגד ישראל. כך למשל, הוא גינה את ישראל על "הרג מאות בבית החולים שיפא", אך לא ציין שכ-200 מהם היו מחבלים. כמו כן, בוועידה הבינלאומית בקהיר, שבועיים אחרי פרוץ המלחמה בעזה, איידה היה שר החוץ המערבי היחיד שגינה את ישראל ולא קרא לשחרור החטופים. איידה הרבה להשוות את ישראל לרוסיה, ואמר כי אירופה מאבדת אמינות כשהיא לא מגנה את ישראל על אותם הדברים שבגינם גינתה את רוסיה.
כאשר החלו הדיונים בתביעה נגד ישראל בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג, השר איידה נשאל על ידי חברת אופוזיציה מה דעתו על התביעה ואמר כי ישראל אולי לא מבצעת רצח עם בעזה, אבל כן מבצעת פשעי מלחמה או פשעים נגד האנושות. השר אף הבהיר שטוב שבית הדין יברר אם אכן מתרחש בעזה רצח עם. איידה התגאה בכך שנורבגיה אינה מוכרת נשק לישראל וקרא למדינות שכן מייצאות נשק לישראל, לחדול מכך, שכן הן עלולות להיות מעורבות באופן בלתי ישיר ברצח עם פוטנציאלי.
בחודש פברואר האחרון טען איידה בריאיון לעיתון VG כי ישנה הידרדרות ביחסים בין ישראל לארה"ב. "אני שומע מכל הערוצים שהסבלנות של אמריקה כלפי נתניהו ירדה לפחות מאחוז. זו אווירה מאוד גרועה", הוא אמר. שגריר ישראל בנורבגיה, אבי ניר-פלדקליין, התבקש על ידי העיתון "דגבלדט" להתייחס לטענותיו של איידה והשיב: "אלו שאלות שאתה צריך לשאול את ארה"ב, אם הם חושבים שזה בסדר שדיונים פנימיים על צד שלישי ייחשפו בפומבי".