3 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
שר האוצר ליברמן ומזכ"לית הסתדרות המורים בן דויד
(צילום: יואב דודקביץ', מוטי קמחי )
המשא ומתן על הסכם השכר למורים בין פקידי משרד האוצר להסתדרות המורים נקלע למבוי סתום - והפערים בין הצדדים גדולים מאוד. על רקע ההאשמות החמורות שהטיחה מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד כלפי פקידי האוצר ובכללן טענות לאטימות, זלזול ובורות - אמרו היום (חמישי) גורמים במשרד האוצר בתגובה: "בן דויד מנהלת קמפיין מלוכלך, היא חיה בעולם דמיוני".
בהמשך לצעדים הארגוניים במחאה על הסחבת בגיבוש הסכם השכר, החלו הבוקר הלימודים בגני הילדים, בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים בערים וביישובים במחוז תל אביב של משרד החינוך בשעה 10:00. הסתדרות המורים צפויה להחריף את המאבק ולהכריז בשבוע הבא על שביתה כללית במערכת החינוך.
מאחר ששרת החינוך יפעת שאשא-ביטון הצהירה כי שכר מורה מתחיל צריך לעמוד על 10,000 שקלים, הסיכויים שהמדינה תפנה הפעם לבית הדין הארצי לעבודה לצורך הוצאת צווי מניעה למורים קלושים ביותר. פנייה לבית הדין תעמיד את המדינה במצב בעייתי.
בכירה בהסתדרות המורים: השיח תקוע, שביתה כללית - אפשרות
(צילום: נויל האריס)

היום צפויים הצדדים להיפגש להמשך המשא ומתן, אך גורמים שמעורבים בדיונים אינם אופטימיים ומעריכים כי לא ניתן יהיה להגיע להכרעות והסכמות לפני 1 בספטמבר. "אין ליפה בן דויד תמריץ לסיים את המשא ומתן לפני תחילת השנה הבאה משום שהיא ככל הנראה אומרת לעצמה 'יש לי את הנשק לשפיל האחרון'. היסטורית, משא ומתן עם המורים מגיע ל-1 בספטמבר".
בן דויד מובילה בשבועות האחרונים מאבק שבמסגרתו היא משביתה את הלימודים למשך שעתיים לסירוגין במחוזות משרד החינוך השונים ברחבי הארץ. שנת הלימודים בחטיבות הביניים מסתיימת ביום שני הקרוב, ו-10 ימים לאחר מכן בגני הילדים ובבתי הספר היסודיים. הסתדרות המורים מבינה שעליה להציג מפגן כוח לפני היציאה לחופשת הקיץ ולאותת שהיא נחושה לא לפתוח את השנה הבאה ללא הסכם שכר, לפני שתאבד את "מנוף הלחץ".
3 צפייה בגלריה
מחכים לפתיחת הלימודים
מחכים לפתיחת הלימודים
עיצומים למשך שעתיים לסירוגין בכל רחבי הארץ
(צילום: יאיר שגיא )
המשא ומתן הרשמי החל לפני כחודשיים, אך המפגשים של בן דויד עם אנשי הממונה על השכר במשרד האוצר החלו לפני כשנה וחצי ובמהלכם התקיימו סיורים משותפים בבתי הספר בהובלת בן דויד. בשבועות האחרונים נערכו כמה מפגשים בין הצדדים, והיום הם צפויים להיפגש כאמור להמשך הדיונים.
גורמים במשרד האוצר אמרו כי הפערים גדולים מאוד. "יפה בן דויד רוצה שמורים ותיקים יקבלו תוספת אחוזית יותר ממורים מתחילים", ציינו הגורמים. "אנחנו רוצים שרוב המשאבים יופנו לטובת המורה המתחיל כדי שנוכל להביא מורים איכותיים למערכת החינוך". לדברי הגורמים, בן דויד מבקשת להפחית את שעות ההוראה בכיתה לבעלי תפקידים, אולם לטענתם הבקשה אינה סבירה ואינה הגיוני, בייחוד בימים של מחסור אדיר במורים.

"הדרישות שלה לא הגיוניות"

"יפה בן דויד בעולם דמיוני שהכול בו אפשרי כשאין מסגרת תקציבית", אמרו הגורמים באוצר. "היא מגיעה לדברים דמיוניים. אנחנו מבינים שצריך לשפר את שכר המורה המתחיל, יודעים שיש מצוקה ולכן צריך להפנות את באופן דרמטי את המשאבים למורה המתחיל. יפה צריכה לרדת לקרקע ולהבין ש'לא כל מספר לוקח'.
"הדרישות שלה לא הגיוניות, ליפה יש רשימה ארוכה ועליה להבין שכל שינוי ישפיע על כל המגזר הציבורי ולא רק בשכר. מורה ותיק לא צריך תוספת משמעותית, בן דויד אומרת שוותיקים צריכים לקבל יותר. מבחינתה הוותיקים הם הבייס הפוליטי שלה".
3 צפייה בגלריה
יפה בן דוד בהפגנת המורים
יפה בן דוד בהפגנת המורים
מחאת המורים בתל אביב לפני כמה שבועות
(צילום: מוטי קמחי)
במשרד האוצר מדגישים כי טענת הסתדרות המורים שלפיה הוצע שכר התחלתי של 8,200 שקלים למורים חדשים אינה נכונה. "זה שקר שאין לו רגליים", אמרו הגורמים באוצר. "אנחנו לא יכולים להציע כיוון שאנחנו מחכים לראות מה יקרה עם הקואליציה והממשלה. קשה לדעת מה עם התקציב ומה עם המסגרת. דיברנו על עקרונות ועשינו סימולציה למצב היפותטי. הדרג המקצועי מדבר על עקרונות ולא על סכומים".
באוצר מבינים את הצורך להעלות את שכר המורה המתחיל וסבורים כי מורה ותיק משתכר שכר ראוי ולכן תוספת השכר עבורו צריכה להיות מזערית. שר האוצר אביגדור ליברמן כבר אמר שהוא מבקש להתאים את לוח החופשות של עובדי ההוראה ללוח החופשות של המשק. בן דויד מצידה הצהירה כמה פעמים באופן נחרץ כי לא תסכים לשום שינוי בחופשת הקיץ, אפילו לא ביום אחד.
בנוגע לימי אסרו חג ול"ג בעומר, בן דויד אמרה כי כרגע אינה מוכנה לשמוע דרישות בנושא. "נסיים עם הסכם השכר ואשמע מה הם מציעים, אבל זה לא אומר שאיעתר לבקשות", ציינה מזכ"לית הסתדרות המורים. ואולם יודגש כי בעבר הצהירה בן דויד שתסכים לשינויים כך שיתקיימו לימודים בימי אסרו ח"ג ול"ג בעומר, אך בתמורה יוכלו המורים להשתמש בחמשת הימים הללו בהתאם לצרכים האישיים שלהם.
מאבק המורים נמשך: ריאיון עם השר ויו"ר ועדת החינוך לשעבר אברהם פורז
(צילום: שמוליק דודפור)

"כרגע ההתמקדות היא בהסכם השכר, אך אנחנו מבינים שנצטרך לתת מענה לנושא החופשות שמטריד ומעסיק את הציבור", אמרו באוצר. במשרדו של ליברמן מבקשים לגבש מנגנון שיאפשר פיטורי מורים גרועים ויצמצם את ההליך הבירוקרטי שמונע כמעט לחלוטין הוצאת מורים בעייתיים הגורמים נזק לתלמידים ולמערכת החינוך בכלל. לדבריהם, הסתדרות המורים מתנגדת ומתבצרת בעמדתה גם בסוגיה זו.
עוד אמרו הגורמים באוצר בהתייחסם לבן דויד: "היא מנהלת קמפיין מלוכלך, אבל אנחנו רגילים לזה. זה לא עושה טוב, זה לא נעים. אנחנו לא מנותקים ויפה בן דויד אינה היחידה שיודעת איך נראה בית ספר ומה זה מורה. גם לנו יש בית, משפחה, מורים. צוותי החינוך באוצר עובדים מאוד קשה ומתייעצים עם אנשי חינוך ומומחים. יש לנו ענווה ללמוד. בכל מקרה, אנחנו לא מחפשים להיות אהובים. אם זו הבחירה שלה להתבטא כך, כל אחד והבחירות שלו".

"מערכת החינוך קורסת"

מהסתדרות המורים נמסר בתגובה כי הם עומדים על כך ששכר המורה המתחיל יעמוד על 10,500 שקלים, שמשמעותו העלאה של 44%, וכי יש להעלות באופן משמעותי את שכר המורה הוותיק אך באחוזים נמוכים יותר מהמתחיל. עוד אמרו בהסתדרות המורים כי הם מתנגדים באופן נחרץ לשינוי לוח חופשות הקיץ וכי עד כה האוצר לא העלה את סוגיית החופשות.
בנוגע לטענת האוצר שלא הוצע סכום של 8,200 שקלים, אמרו בהסתדרות המורים כי סכום זה אכן הוצע במשא ומתן, וממילא נציגי המורים מתנגדים לכך. "לגבי חופשות לא נדון בשום נושא עד שלא יוסכם נושא השכר", אמרו בהסתדרות המורים. "אם יש לפקידי האוצר בעיה עם איגודי עובדים אחרים שיפתרו את הבעיות שלהם איתם, הם צריכים לדעת שהסתדרות המורים מייצגת את המורים ודואגת ששכרם יעלה באופן משמעותי".
לגבי סוגיית הפיטורים אמרו אנשיה של בן דויד כי "זה שקר, הם לא הציגו במשא ומתן שום מנגנון פיטורים והוצע להם ללמוד את המצב בשטח. הסתדרות המורים נמצאת על הקרקע היטב ומחוברת לשטח ורואה מה קורה במערכת החינוך הקורסת. לא סתם הגיעו 20 אלף מורים להפגנה".
בהסתדרות המורים דחו את ההערכה שלפיה יש להם אינטרס למשוך את המשא ומתן עד 1 בספטמבר, וציינו כי פנו לאוצר כבר בינואר האחרון והכריזו על סכסוך עבודה במאי כדי לסיים את המשא ומתן בהקדם ולאפשר למנהלים להיערך לפתיחת בתי הספר בזמן. "אלפי מורים נטשו ואלפי מורים אחרים ממתינים על הגדר לראות מה יהיו תוצאות המשא ומתן".