תופסים למפגין בשיער בעודו מרותק לקרקע, מכים באגרוף מפגינה אחרת ומטיחים מוחים על הכביש - בזמן שמופעלת מכת"זית לעברם: נראה שתיעודי האלימות המשטרתית מההפגנה מול בית ראש הממשלה בירושלים אמש (שני) שברו שיאים. בשלל תיעודים שהגיעו למערכת ynet אמש, במהלך הלילה והבוקר ניתן להבחין כיצד משתמשת המשטרה בכוח מופרז מול המפגינים. צפו בתיעודים הקשים:
תיעודי האלימות המשטרתית מההפגנה אמש

4 צפייה בגלריה
אלימות משטרתית בהפגנה בירושלים
אלימות משטרתית בהפגנה בירושלים
תיעודי האלימות מההפגנה אמש
(צילום: לירן תמרי)
הרן יקיר, שתועד באחד הסרטונים כשהמשטרה מושכת בשיערו, אמר ל-ynet: “השוטרים החליטו באופן שרירותי לעצור אותי. הם קפצו עליי, משכו לי בשיער והיכו אותי. בדרך לניידת הם צעקו עליי - 'יא בן זונה'. כל זאת למרות שהם אלו שהרביצו לי. לא עשיתי שום דבר מלבד למחות כמו בכל הפגנה. השוטרים האלימים האלו פשוט החליטו שאני ואחרים לא באים להם טוב בעין וקפצו עלינו".
במהלך העימותים נפגעה גם ד"ר טל וייסבאך, בנסיבות שאינן ברורות עדיין, כתוצאה מפגיעה של מכת"זית ישירות בעינה. בסרטון נוסף נראה שוטר נוסף מכה באגרוף אישה, ובתיעוד אחר נראה מפקד יס"מ ירושלים, סגן ניצב שחר מחסומי, דוחף מפגין ומפיל אותו על הקרקע, בזמן שמכת"זית מופעלת במקום.
רק לפני פחות משנה הוגשה תלונה במח"ש נגד מפקד יס"מ ירושלים מחסומי, לאחר שתועד מכה מפגין במחאה של הפלג הירושלמי בבירה.
עשרות אלפים הפגינו אתמול מול הכנסת בדרישה להקדמת הבחירות, ולאחר מכן החלו רבים מהם לצעוד לכיוון ביתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ברחוב עזה בירושלים - במסגרת "שבוע המאבק" שהם מנהלים. בשלב מסוים, אחרי שהאלפים הרבים שצועדים פרצו את אחד המחסומים בדרך לבית, פרצו עימותים בינם לבין השוטרים.
המשטרה מסרה כי הצועדים פרצו חלק מהמחסומים ברחוב, וחלקם הפרו את הסדר, התעמתו עם שוטרים והבעירו אש, ותשעה נעצרו. לפחות שלושה מהם פונו בסופו של דבר לבתי החולים, אחד מהם בן 60 שככל הנראה סובל משבר בצוואר הירך.
4 צפייה בגלריה
מהומות בירושלים בהפגנות נגד הממשלה
מהומות בירושלים בהפגנות נגד הממשלה
ההפגנה בירושלים אמש
באחת התקריות, נצפתה מכת"זית מתיזה סילון מים לעבר מפגין - שהוטח לקיר; לאחר מכן ניגש רופא לטפל בו, ואז התיזה המכת"זית פעם נוספת, למורת רוחם של הסובבים אותו. בנוסף, בסרטון שהגיע לידי ynet נראה שוטר מתעמת עם מפגין בשולי ההפגנה, מבלי שסביבם עוד אנשים; שוטר שהטיח לכביש מפגין שעמד לצד המדורה; שוטרים שעצרו נשים מבוגרות תוך הפעלת כוח וזעקות "הצילו"; שוטר שלפת אישה בצווארה; וסרטונים רבים נוספים, כולל של ירי מכת"זית בכינון ישיר לעבר מפגינים, שעלול לסכנם.
המשטרה מסרה בתגובה לטענות על האלימות הקשה כי היא "רואה בחומרה את הפרת הסדר וההתפרעות האלימה שהייתה אמש ברחוב עזה וכללה הבערת אש ברחוב, עימותים פיזיים עם שוטרים, כולל תקיפת שוטרים במספר מקרים, וכן ניסיונות פריצת מחסומי משטרה לכיוון מעונו הפרטי של רה״מ בניגוד להוראות הדין".
עוד אמרו במשטרה כי "כל זה התרחש, לאחר שהמשטרה אפשרה במשך שעות את חופש המחאה ואת התהלוכות שתואמו מראש ואף אבטחה אותן. חופש הביטוי אינו החופש להבעיר שריפות, אינו מתיר לפרוץ מחסומי משטרה, אינו מאפשר לתקוף שוטרים ואינו נותן לגיטימציה לאמלל את תושבי האזור בשעת לילה מאוחרת בעשן, ברעש חריג בעוצמתו ובהתפרעות משוללת כל רסן המבוצעת בניגוד לחוק".
4 צפייה בגלריה
פציעת שוטר במהלך הפגנה בירושלים
פציעת שוטר במהלך הפגנה בירושלים
השוטר שנחבל בגופו בהפגנה
(צילום: דוברות משטרת ישראל)
על אחד מהתיעודים, אמרה המשטרה כי "במקרה זה הייתה במקום תקיפת שוטר זמן קצר קודם, והחשוד שצולם בסרטון תקף שוטר כשהוא ניסה להפילו לרצפה ולנשוך את רגלו ולכן נעצר בגין תקיפת שוטרים. המעשה אף גרם לחבלה בגופו של השוטר. לצד זאת נציין כי ככל שיש טענות כלשהן כלפי מי מהשוטרים שפעלו אמש במקום יש להפנות לבדיקת הגורמים המוסמכים לכך כמקובל".
לבסוף, ציינה המשטרה: "מדינת ישראל היא מדינת חוק. כל מי שמנסה לנרמל את אותן ההתפרעויות המבוצעות בניגוד לחוק פעם אחר פעם, ברשת החברתית, בכלי תקשורת ובכל מקום אחר- הלכה למעשה מעודד התנהגות עבריינית ומסוכנת שעלולה להוביל לפגיעה בחיי אדם".
במשטרה פרסמו בהמשך הודעה נוספת שבה הבהירו כי אותו מפגין שלטענתם ניסה לנשוך שוטר הוא גבר - ולא אישה כפי שדווח תחילה. "בשעות האחרונות מתפרסמים ברשתות ובחלק מכלי התקשורת תיעודים ותיאורים חלקיים ביחס להפרות הסדר שהיו אמש ברחוב עזה בירושלים", תקפו במשטרה.
4 צפייה בגלריה
מהומות בירושלים בהפגנות נגד הממשלה
מהומות בירושלים בהפגנות נגד הממשלה
השוטרים והמפגינים, אמש בירושלים
(צילום: צור שיזף)
"כך למשל מוצגים אנשים שנטלו חלק פעיל בהפרת הסדר הממושכת, בין אם לבשו על גופם וסטים בצבעים שונים ובין אם לא, כ'בלתי מעורבים'. השיא נרשם בסיקור מעוות לחלוטין של מעצר עם שימוש בכוח של מפר סדר שתקף שוטרים וניסה לסכל מעצר אחר והצגתו כאשה מפגינה. במציאות: מדובר בגבר ולא באשה. מדובר במפר סדר שתקף שוטרים ולא במפגין".
לפי המשטרה, בתיעוד שבו נראה אחד השוטרים מושך בשערו של מפגין - אותו איש ניסה לתקוף את השוטר ולנשוך את רגלו. "לכן הוא נעצר בגין תקיפת שוטרים, תוך שימוש בכוח כשהוא מנסה להתנגד ומשתולל. מעשיו אף גרמו לחבלה בגופו של השוטר", נמסר. "נציין כי ככל שיש טענות כלשהן כלפי מי מהשוטרים שפעלו אמש במקום יש להפנות לבדיקת הגורמים המוסמכים לכך כמקובל".