ברוך שי, עובד וואלה לשעבר, מגיע להעיד במשפט נתניהו במחוזי ירושלים
(צילום: משי בן עמי )

אחרי הדרמה בעדותו הארוכה של איש העסקים ארנון מילצ'ן בתיק 1000, התחדשו הבוקר (שני) בבית המשפט המחוזי בירושלים הדיונים במשפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בתיק 4000 (פרשת בזק-וואלה), שבו מיוחסות לו עבירות של שוחד, מרמה והפרת אמונים. ברוך שי, שהיה עורך בכיר בוואלה בתקופה המתייחסת לכתב האישום ועובד כיום בתאגיד, אמר בדיון: "שבועיים אחרי שהצטרפתי לוואלה הגיעו אליי בקשות שקשורות למשפחת נתניהו".
שלושת השופטים במשפט נתניהו הביעו באחרונה את דעתם על כך שהם ממליצים לפרקליטות לשקול לחזור בה מסעיף השוחד בתיק 4000. בפרקליטות הודיעו כי הם מתכוונים להמשיך לנהל את התיק גם באישום החמור יותר. שי, שהיה כאמור עורך בכיר בוואלה, סיפר בעדותו היום על הסיקור של משפחת נתניהו בתקופת עבודתו באתר.
4 צפייה בגלריה
ברוך שי, עובד וואלה לשעבר, מגיע להעיד במשפט נתניהו במחוזי ירושלים
ברוך שי, עובד וואלה לשעבר, מגיע להעיד במשפט נתניהו במחוזי ירושלים
ברוך שי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לפי כתב האישום, בין 2012 ל-2017. בין נתניהו ואיש העסקים שאול אלוביץ', מבעלי קבוצת בזק שלה שייך האתר, נוצרה מערכת יחסים של "תן וקח", קשר אינטנסיבי ותדיר שבמסגרתו הפנו ראש הממשלה ובני משפחתו, בידיעתו, לבני הזוג אלוביץ', דרישות שונות שעניינן אופן הסיקור שלהם בוואלה, ואף דרשו דרישות הנוגעות לסיקור יריביו.
בני הזוג אלוביץ', כך נטען, הפעילו לחץ כבד ומתמשך על מנכ"ל וואלה דאז אילן ישועה, להיענות לדרישות אלה. לפי כתב האישום, ישועה הנחה את העורכים והעיתונאים של וואלה לשנות פרסומים באתר באופן התואם את דרישותיהם של משפחת נתניהו. בתמורה הפעיל נתניהו את כוחו ואת סמכויותיו כעובד ציבור כדי לקדם נושאים שאלוביץ' היה מעוניין בקידומם - ובמקביל עסק בעניין רגולציה של אלוביץ', וביצע פעולות שקידמו אינטרסים עסקיים משמעותיים שלו, שהיקפם נאמד בסכומי עתק.

"היו מקרים שהגיעו לגניזה של האייטם"

"עבדתי בוואלה מפברואר עד אוגוסט 2015 כמנהל מחלקת החדשות", סיפר שי בעדותו. "הייתי אחראי על כל התוכן החדשותי, על העורכים והכתבים ועוד. מעליי היו אבי אלקלקעי (עורך וואלה באותה תקופה - ג"מ), ישועה המנכ"ל והסמנכ"ל. ישועה לא היה איתי בקשר שוטף, לעיתים כל מיני בקשות של אלקלעי שלא נענו היו מגיעות לאילן. תדירות של פעם בשבוע-שבועיים. עם שאול אלוביץ' לא הייתה אינטראקציה".
הוא סיפר עוד: "הצטרפתי לוואלה לקראת הבחירות (ב-2015 - ג"מ), אחרי שבועיים התחילו בקשות שככל שהמועד התקרב הבקשות הפכו תכופות יותר. סוגיות שעלו, שהיו בעיקר קשורות לקבוצת בזק, וסוגיות שקשורות למשפחת נתניהו באופן אישי - ראש הממשלה, רעייתו ובניו, סוגיות שקשורות ליריבים פוליטיים של נתניהו ומקרים ספורים שקשורים לתחום המדיניות.
"היו בקשות להעביר לפני עריכה את חומר הגלם ואז אחרי להעביר לאישור ידיעות שמגיעות לכתבים. החומר הועבר לאבי אלקלעי (לפני העריכה) לצורך אישור ואז לצורך שינוי, והיו מקרים שהגיעו לגניזה של האייטם. לעיתים היו ידיעות יזומות שהתבקשנו לעלות או בקשות לידיעות שליליות על יריבים פוליטיים. ברוב המקרים היה עלינו לסנן לעיתים גם מידע יזום שהגיע. למשל, התבקשנו להעלות סיפור על עימות בישיבת ממשלה בין נתניהו לשר לשעבר אורי אריאל, ידיעה שבדקנו ולא נמצאה נכונה והתבקשנו להעלות אותה בערב כמה פעמים".
שי, כיום מנהל חטיבת החדשות בתאגיד השידור הישראלי, תיאר עוד כי היו גם מקרים של "פרסום תמונות של הגברת נתניהו שהגיעה לאירוע של חיילים בודדים, או אירוע של סבנה - להעלות יותר תמונות. הבקשות האלו פחות לגיטימיות. כשסירבתי היו בקשות של אילן ישועה להגיע אליו למשרד ולהסביר למה מסרבים. לעיתים היו עולות ידיעות שלא היו משרתות את הקו הרצוי או עוררו תרעומת והיינו מתבקשים או לשנות את הכותרות בידיעה או בדף הבית או להוריד אותה ממקום בולט, להצניע באתר ולעיתים גם להעלים אותה. זה היה מלווה בדרך כלל ברעש בלתי פוסק, טלפונים לבוא למשרד לעשות את זה כמה שיותר מהר".
לדברי הבכיר לשעבר בוואלה, "זו תחושה לא נעימה. כמובן שהחלטות עיתונאיות שאמורות להתקבל באופן ענייני ומקצועי מושפעות מגורמים חיצוניים או עסקיים מסחריים. יצאתי לחופשת מחאה בעקבות אירוע אחד-שניים. אלו היו בין הסיבות שהחלטתי לעזוב. ברמה מקצועית אתה צריך להישאר קר רוח אבל הספינה כל הזמן מטולטלת. הלחץ, כפי שתיארתי, היה בלתי פוסק".
4 צפייה בגלריה
עדות מילצ'ן מעיד במשפט נתניהו
עדות מילצ'ן מעיד במשפט נתניהו
ראש הממשלה נתניהו
(צילום: חיים גולדברג)
שי סיפר עוד על היחס למשפחת נתניהו: "היו כל מיני אירועים, לעיתים זה בהכנסת תמונות וסיקור, אירועים של משפחת נתניהו. המקרה הכי משמעותי היה שבוע-שבועיים לפני הבחירות. הכתב הפוליטי עמרי נחמיאס כתב שיאיר נתניהו מעורב בקמפיין הבחירות ב-2015. זה היה משהו חדש. הכתבה הוכנה, הייתה אמורה לעלות בשישי. בחמישי בלילה כשנחמיאס פנה לתגובה לניר חפץ דובר הליכוד, הגיעה פנייה מאלקלעי והוא ביקש ממני לא לפרסם אותה והיא לא פורסמה".
שי הוסיף: "תדירות הבקשות היו לפעמיים פעמיים-שלוש ביום, אבל בקשות לשינוי או לאיזון היו לפחות פעם בשבוע. אנחנו מדברים על אירועים מלפני שמונה שנים, אבל אני זוכר אירועים שהותירו בי משקעים". העד אישר שאמר בחקירה כי היו יותר מעשרה מקרים של ריכוך או הצנעת פרסומים.
4 צפייה בגלריה
אילן ישועה
אילן ישועה
אילן ישועה
(צילום: גלעד מורג)
בנוגע לפוליטיקאים אחרים, אמר שי: "מלבד המקרה עם אריאל, היה מקרה נוסף של גלעד ארדן שהיה אחרי תפקידו כשר תקשורת, ידיעת פולו. הגיעה אליי פנייה מאלקלעי שאמר 'חייבים להסיר את הידיעה'. הוא אמר 'גלעד ארדן פוגע באינטרסים שלנו'. בבוקר היה פרסום שהוא מקדם חקיקה לשינוי הפרדה מבנית בבזק.
"פעם אחת אלקלעי הסביר לי ש'רק צריך לעבור את התקופה, אוטוטו יש שינוי רגולטרי', שוואלה 'חלק מבזק', ושלאלוביץ' יש לא מעט אינטרסים שקשורים לרגולטור ויחסים איתו, ואמורה לעבור חקיקה שצריכה לעזור לוואלה. גם ישועה אמר לי 'צריך לשמור על האינטרסים שלהם'".
בהמשך נחקר שי בחקירה נגדית על ידי סנגורו של נתניהו, בעז בן צור. שי אישר כי "לא היה לי קשר עם נתניהו ורעייתו, ניר חפץ פנה פעם או פעמיים אליי ישירות. אין לי קשר מלבד לחיצת יד עם אלוביץ' ואיריס". שי נשאל על כמות הטורים הפוליטיים שפורסמו ביחס לנתניהו, והשיב כי "אני מניח שלא מעט. התבקשתי להעביר את הטורים הפוליטיים וידיעות פוליטיות רגישות".
בן צור שאל את שי האם יש כותבים ימניים באתר, ושי הגיב בחריפות: "הכתבים, אני לא בדקתי מה הם מצביעים בקלפי, לא שאלתי אם הם מצביעים בנט, יש לך רשימת כתבים מ-2015, אני אגיד לך אם יש שם כותבים שמזוהים עם המחנה הלאומי, אבל אני לא אחראי עיל מאמרי הדעות. אני אמון על העיתונאים, אולי אצלך שואלים במשרד למי מצביעים".