משלחת של צוותי עבודה מהמוסד, צה"ל והשב"כ תצא מחר לדוחא בקטאר להמשך השיחות לעסקת חטופים והפסקת אש ברצועת עזה. המשלחת תצא לאחר שקיימה התייעצויות בישראל לאחר שובה מהשיחות האחרונות בקהיר. הפסגה בקהיר ננעלה לפני יומיים ללא הסכמות לגבי הסוגיות המרכזיות, אך הצדדים קבעו להמשיך בשיחות.
2 צפייה בגלריה
דוד ברנע, בנימין נתניהו, רונן בר
דוד ברנע, בנימין נתניהו, רונן בר
רונן בר, נתניהו ודדי ברנע. קיימו התייעצויות בישראל
(צילום: יריב כץ, אלכס קולומויסקי, יאיר שגיא)
בתוך כך, ראש הממשלה מידר מהדיונים האחרונים על עסקת החטופים את שר הביטחון, הרמטכ"ל והאלוף במיל' ניצן אלון וזאת כדי שלא ילחצו עליו להתגמש בסוגיית נצרים ופילדלפי. על פי דיווח בחדשות קשת, השלישייה מודרה מהדיונים שקיים נתניהו לפני יציאת הצוות לקהיר וגם אחרי חזרתו. ברקע המידור הזה נשמעות גם טענות שגורמים שנכחו בשיחות הדליפו מידע רגיש ולכן הוחלט למדרם.
בלשכת רה"מ מסרו בתגובה: "אין יסוד לטענה. המנדט שניתן למשלחת סוכם בהתייעצות עם כל גורמי הביטחון. ההחלטה היחידה שהתווספה בימים האחרונים, הייתה בשאלה האם לשלוח את משלחת המשא-ומתן לקהיר ביום האירועים בצפון. ראש הממשלה נתניהו ומרבית המשתתפים בדיון היו בעד, וכך נעשה".
יצויין כי מאז פירוק קבינט המלחמה, אין פורום התייעצויות מסודר בנושאים ביטחוניים רגישים ובנושאים שקשורים למגעים לעסקה. ההחלטות נסגרות בחדרים סגורים וללא השתתפות כל גורמי הביטחון הרלוונטיים.
2 צפייה בגלריה
יוסי יהושוע בציר פילדלפי ברפיח, רצועת עזה
יוסי יהושוע בציר פילדלפי ברפיח, רצועת עזה
כוחות צה"ל באזור ציר פילדלפי. פערים גדולים מול חמאס
(צילום: דובר צה"ל )
כך או כך, בישראל יש פסימיות רבה שהשיחות האלה בקטאר יובילו לפריצת דרך. נשמעת גם ביקורת חריפה על דרך ניהול המשא ומתן של האמריקאים שדוחים את הסוגיות הנפיצות לסוף המו"מ. בישראל גם טוענים כי כל עוד נתניהו לא יתגמש בסוגיית ציר פילדלפי – הסיכויים להגיע לעסקה שואפים לאפס.
בשיחות בדוחא ישתתף גם שליחו של ביידן, ברט מקגורק, שהגיע היום לקטאר - והוא ילווה את השיחות של הצוותים מחר. מקגורק גם לקח חלק בשיחות בקהיר.
עם זאת, בישראל מקווים שתוצאות מתקפת המנע של ישראל בדרום לבנון והתגובה המוגבלת של חיזבאללה – ישכנעו את סינוואר שהשאיפות שלו להסלמה איזורית והתלכדות זירות התנפצו וכעת אין לו ברירה, אלא להתקדם לעסקה שתציל אותו ותשמור על הישרדותו.
ראש ה-CIA ביל ברנס, שמנהל את השיחות מטעמו של נשיא ארה"ב ביידן, הנחה את הצדדים להמעיט בתדרוכים ולשמור על דיסקרטיות מירבית. עם זאת, גורמים אמריקניים אמרו מוקדם יותר השבוע ל"ניו יורק טיימס" כי הפערים בסוגיות המחלוקת - בהן השליטה בציר פילדלפי ובמסדרון נצרים - עדיין גדולים יחסית. גם בכיר מצרי אמר לערוץ טלוויזיה מקומי כי בשיחות מדגישה מצרים כי היא לא תסכים לנוכחות ישראלית בפילדלפי ובמעבר רפיח.
מחאה באיילון למען עסקת חטופים
(צילום: דנור אהרון, מחאת הנשים להחזרת החטופות והחטופים )

במטרה לפעול לצמצום הפערים בסוגיות הפתוחות צפויה המשלחת להיפגש עם נציגי מצרים, קטאר וארה"ב שממשיכות את המו"מ והעבודה מול ישראל וחמאס. צוותי העבודה דנים בכל הנושאים שעומדים על הפרק, בראשם מספרי החטופים שישוחררו בעסקה, רשימות האסירים שישוחררו תמורתם, המפתחות והווטו לצדדים. בשיחות גם דנים במפת פריסת הכוחות של צה"ל ברצועה, אך ההסכמות בנושאים האלה יחכו.
בינתיים, סגן מנהיג הג'יהאד האיסלאמי, מוחמד אל-הינדי, אמר לערוץ "אל-ערבי" כי "משלחת חמאס לא השתתפה במשא ומתן בקהיר. נתניהו שלח נציגים למשא ומתן במטרה למנוע בכוונה הגעה לכל הסכם. עמדת ההתנגדות הפלסטינית ברורה והיא לקבל את ההצעה של 2 ביולי".