בית הדין המחוזי לענייני מסחר בצרפת ביטל הבוקר (יום שלישי) את ההחלטה האוסרת על כניסת ישראלים לתערוכת הנשק יורוסטורי 2024, שנפתחה אתמול בפריז. בית הדין הורה לחברת COGES להקפיא את הצעדים שננקטו נגד החברות הישראליות שעליהן נאסר לפתוח דוכנים בתערוכה, וזאת עד לתאריך סגירתה. בנוסף בית המשפט הורה לחברה לשלם את דמי הערר, בקנס סמלי של 55.09 אירו, וקבע כי בשל דחיפות ההחלטה יש לבצעה מיידית. "הרפובליקה הצרפתית מתקנת את ההחלטה ומורה לכל נציגי בית המשפט וכוחות הביטחון להוציא אותה לפועל, ולסייע ליישומה במידת הצורך", נכתב.
הביתן הישראלי הענק הנטוש בתערוכה בפריז
(צילום: תמר שבק)

משמעות ההחלטה היא שנציגי החברות הישראליות יוכלו להיכנס לתערוכה, לנהל משא ומתן ואף לסגור עסקאות עם אחרים, אך קשה להאמין כי תהיה אפשרות לפתוח מחדש את הדוכן הישראלי, וגם החלטת בית הדין בנושא זה ניתנת לפרשנות, כי היא אינה מורה במפורש על פתיחת הדוכן. למרות ההחלטה החיובית, מנכ"ל חברת "אסגארד מערכות", רותם מי-טל, אשר נאלצה לבטל את השתתפותה בתערוכת הנשק, אמר כי במידה והדבר נכון, זה בבחינת "מעט מדי ומאוחר מדי". החברות המציגות אשר רכשו ביתנים, מיצגים, ציוד, כרטיסי טיסה, סידורי לינה, הסעות והוצאות נלוות נוספות, ביטלו את הגעתן ולא יעלו על מטוסים ביום האחרון של התערוכה, וגם אם כן, הרי האזור הישראלי בתערוכה עומד ריק ושומם.
למעשה, היחידים שיטוסו ויבקרו בתערוכה הם מבקרים ישראלים יחידניים, ולא חברות מציגות. הנזק הכספי לחברות הישראליות הוא רב, ומסתכם להערכת המנכ"ל מי-טל בעשרות מיליוני שקלים, אשר קרוב לוודאי שיאוגדו יחדיו לתביעה משותפת נגד החברה המסחרית המארגנת של התערוכה, והיא בתורה בוודאי תשפה את החברות אל מול משרד ההגנה הצרפתי.
באופן אירוני, חברת COGES דווקא מרוצה מפסק הדין שהוא, לכאורה, ״נגדה״, וכך גם ממשלת צרפת. שר ההגנה הצרפתי, סטפן לז׳ורנה, הצהיר אתמול ביריד: ״הרשות המבצעת אינה אמורה להגיב על החלטות בית המשפט, אך אי אפשר להתעלם מכך שההחלטה הזאת חורגת בהרבה מבקשתה המקורית של הממשלה, שמעולם לא הציעה איסור שכזה. לכן, ערעורם של המארגנים על ההחלטה השיפוטית הזו הוא צעד נכון".
במקביל, לא מדובר בערעור היחיד שהוגש נגד האיסור על השתתפות החברות ישראליות. בעיתונות וברשתות החברתיות דווח על עתירות נוספות, בהן של התאחדות התעשיינים הישראלים, שהוגשה למועצת המדינה - המקבילה הצרפתית לבג״ץ. בית דין זה צפוי להודיע בסביבות השעה 15:00 (שעון ישראל) מתי ידון בעתירה. את הבקשה הגישה ההתאחדות יחד עם החברות הישראליות Draco ו-Silynx, באמצעות משרד עורכי הדין הצרפתי וייל וז׳ורד.
עו״ד הדין מקסים סנו, שמטפל בעתירה, הסביר ל-ynet: ״העתירה שלנו משלימה את הפסיקה של היום. החלטת הממשלה ב-31 במאי, האוסרת את השתתפות הנציגים הישראלים בתערוכה, לא נומקה בכתב ואינה ברורה מספיק. היא אינה חוקית ופותחת אפשרות לפרשנות מוגזמת ודמיונית כמו זו שהופיעה בעתירה בבית המשפט. אנחנו רוצים התייחסות חוקית ברורה להצהרת הממשלה, ובעצם דורשים שהיא תעלם מהכתובים ולא תהווה אסמכתא. כל עוד היא קיימת, היא יכולה לפתוח פרצה לעוד עתירות דמיוניות, כמו למשל לבקש לאסור על כניסת ספורטאים אולימפיים, 10 ימים לפני תחילת המשחקים, על סמך הסנקציות שהודיעה הממשלה".
סנו הוסיף כי "מותר לחשוב מה שרוצים על ממשלת ישראל, אבל אנחנו מבקשים התייחסות משפטית ולא פוליטית. בגלל זה הגשנו עתירה גם בשם חברות ישראליות ספציפיות ולא רק בשם התאחדות התעשיינים. ההשלכות המעשיות של פסיקה לטובתנו הן נושא לדיון אחר: פתיחת הביתן, פיצוי כספי. אותנו מעניין ההיבט המשפטי והתקדימי״
1 צפייה בגלריה
הביתן הטורקי
הביתן הטורקי
הביתן הטורקי בתערוכה
(צילום: תמר שיבק)
על רקע חשד לפשעי מלחמה בעזה, ביטלה צרפת את השתתפותן של 74 חברות ביטחוניות מישראל, שהיו אמורות לקחת חלק משמעותי בתערוכה. בסרטון מהאירוע נראה השטח שהוקצה לחברות הישראליות, שהפך בינתיים למחסן הקמה - שעומד ממש מול חדר ה-VIP.
כניסת הנציגים הישראלים נאסרה אתמול כאמור, כפי שהורה בית המשפט המחוזי בצרפת. הדוכן הישראלי, שמהווה בדרך כלל את אחד משיאי התערוכה השנתית, ומד שומם למרות מיקומו המרכזי, ובצעד חפוז שנועד להסתיר את החלל הריק - שנצבע כחול - נתלו על הקירות צילומים של צבא צרפת. ביתר השטח העצום הוקמו בתי קפה.
השתתפותן של ישראל ושל החברות המקושרות אליה נאסרה בחודש שעבר, זמן לא רב לאחר הפעולה הצבאית ברפיח. על פי פרסום ב"רדיו צרפת אינטרנשיונל", בית המשפט ביטל את ההשתתפות הישראלית בשל "הרג חפים מפשע על ידי חיל האוויר הישראלי". בנוסף, גם השתתפותה של רוסיה נאסרה, על רקע המלחמה שבה פתחה באוקראינה.
בהחלטת בית המשפט נקבע כי ההחלטה אוסרת כניסה על כל אדם או ישות משפטית שעלולה לפעול עבור חברות ישראליות כמתווכת. עוד טען בית המשפט בהחלטתו שהחלטת המארגנים לאפשר כניסת נציגי חברות ישראליות היא בלתי חוקית בעליל. הארגון הפרו-פלסטיני בירך על ההחלטה, שניתן לפרש אותה רק בדרך אחת: לאסור על כניסת ישראלים ליריד הנשק – או במילים אחרות שיריד הנשק יהיה נקי מישראלים.
החברה המארגנת את התערוכה ערערה על ההחלטה, אך בית המשפט בצרפת דחה את הדיון בערעור להיום בבוקר. גם התאחדות התעשיינים התנגדה להחלטה, ועתרה לבית המשפט העליון בצרפת.