מערכת בתי המשפט, שגם בימים כתיקונם נמצאת תחת עומסים כבדים סובלת בימי המלחמה מעיכובים משמעותיים בקידום תיקים. במערכת דוחפים כעת להרחבת הפעילות ולקיום דיונים נוספים, אולם שר המשפטים, יריב לוין, האריך את מתכונת החירום בשלב זה עד ל-30 בנובמבר. בין היתר, בעקבות מתכונת החירום לא מתקיימים כרגע שלבי ההוכחות, ונעצרו הדיונים במשפטו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו. הדיונים שאמורים להתקיים במשפט נתניהו כרגע הם מתן עדויות מטעם התביעה, ונתניהו עצמו לא נדרש להיות נוכח בהם. ביטול הדיונים צפוי לעכב את עדותו, שאמורה להתרחש בעוד מספר חודשים.
1 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
לוין ונתניהו
(צילום: רויטרס/Amir Cohen)
בהנהלת בתי המשפט הסבירו כי המשמעות של מתכונת החירום היא שבתי המשפט שומעים דיונים בעניינים דחופים, ובהם דיוני מעצרים ושחרורים בערובה, בקשה לסעדים דחופים בעניינים אזרחיים, עתירות דחופות לבג"ץ ועבירות לפי חיקוקים הנוגעים למצב החירום. עניינים שאינם מוגדרים כדחופים נדחים אוטומטית לתום תקופת החירום. בנוסף, ציינו כי לא נמנע מהציבור שנזקק לקבלת סעד דחוף בכל רחבי הארץ. למעט בתי המשפט בודדים, בעיקר בדרום ובצפון הארץ, שלא ניתן היה להפעיל מטעמי ביטחון, מרבית בתי המשפט לא נסגרו חרף המצב הביטחוני.
בדיון בנושא בוועדת חוקה שנערך בשבוע שעבר, עלה כי קיום הדיונים וההליכים המשפטיים תלוי בגורמים השונים המופיעים בפני בית המשפט - בהם פרקליטות, תביעה משטרתית, עורכי דין פרטיים ועוד. בקרב כלל הגורמים קיים קושי לקיים דיונים באופן מלא בעת הזאת: גיוס מסיבי של פרקליטים ועורכי דין לשירות מילואים; גיוס של מאבטחי משמר בתי המשפט בצו 8; העדר זמינות של עדים, בעיקר בתחום הפלילי - שכן חלק בלתי מבוטל מהם הם שוטרים שנמצאים בפעילות מבצעית; התגייסות מלאה של גורמי רווחה לטובת משפחות העוטף ועוד.
בבית המשפט העליון הוחלט לאפשר את שמיעתם של כל התיקים שנקבעו לדיון. בתיקים שאינם נכללים במסגרת התקנות, השמיעה מתאפשרת בכפוף להחלטות פרטניות בתיקים של ראשי ההרכבים או להסכמת הצדדים, אולם בתיקים רבים באי כוח הצדדים מבקשים שלא לקיים את הדיון במועדו. בבתי המשפט המחוזי והשלום הוגברו דיונים בוויעוד חזותי, למשל בתיקי מעצרים. בתי המשפט לענייני משפחה שבים לשגרה בהדרגה, וגם בתי הדין לעבודה. הוחלט כי בשלב הבא יחזרו לשגרת הפעילות גם דיוני הוכחות.
יו"ר לשכת עורכי הדין, עמית בכר, אמר במהלך הדיון: "ביקשתי לפתוח את בתי המשפט באופן מלא לטובת כלל עורכי הדין, תוך הגנה על משרתי המילואים. הכלל צריך להיות פתיחה תוך התחשבות. אלפי עורכי דין נמצאים כעת תחת לחץ כלכלי, ופתיחת בתי המשפט חיונית להנעת הכלכלה".
מהפרקליטות נמסר: "עמדתה העקרונית של הפרקליטות, כפי שגם הוצגה בדיון בכנסת, היא שניתן להרחיב משמעותית את הדיונים בנוכחות הצדדים. טרם התקבלה החלטה על ידי הגורמים המוסמכים לכך על קיום דיוני הוכחות בבתי משפט בתקופת מצב החירום".
לא נמסרה תגובה מטעם ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין.