2 צפייה בגלריה
יונתן גרנות ז"ל
יונתן גרנות ז"ל
יונתן גרנות ז"ל
(צילום: אלבום משפחתי)
הביקורת הקשה של מפקד הפלוגה נגד מפקד הגדוד: יממה לאחר שצה"ל פרסם את ההחלטות הפיקודיות נגד קציני גדוד 50 של הנח"ל בעקבות מותו של הלוחם יונתן גרנות ז"ל כתוצאה מירי של חברו ליחידה, מתברר המתח בין שני קצינים בכירים בגדוד. בצבא החליטו על צעדים פיקודיים קלים יחסית לכשלים בניהול תרבות הבטיחות שהתגלתה בגדוד, שבשיאה מצא את מותו בחודש פברואר השנה גרנות במחנה תבץ שבבקעה, לאחר שחברו הטוב הרים נשק מסוג רוגר בניגוד חמור לפקודות על מנת להתרשם ממנו - וירה בשוגג קליע שפגע בראשו של גרנות והוביל למותו.
מנעד הענישה הסתכם בנזיפות למפקדי הגדוד והפלוגה התרחשה התקרית והדחה מפיקוד למפקדים הזוטרים יותר, הגם שחלקם כבר השתחרר מצה"ל. היחיד שהואשם בדין פלילי הוא הלוחם היורה, שטוען כי לא נקר את הנשק ובטח לא הבחין בכוונת בגרנות, כאשר הרים את הרובה המיועד כנשק אל הרג בפיזור הפגנות.
מכתב הלוחם שהרג בשוגג את חברו לאמו של ההרוג
(צילום: בראל אפרים, רועי עידן)

החייל היורה מנהל את משפטו בחודשים אלה בבית הדין הצבאי ביפו ומפקד הפלוגה תקף בעדותו בשבועות האחרונים את מפקד הגדוד. "אף פעם לא נתתי ליחסיי הרעועים עם המג"ד להשפיע על הדרך שבה ניהלתי את הפלוגה", אמר המ"פ, שבינתיים שוחרר מצה"ל לאחר שלא קודם עוד בטרם התקרית הטרגית, "אמרתי לוועדת המומחים שאני לא סומך על המג"ד בקרב בהתנהלותו היומית. האינטרסים האישיים, קידומו ושמו הטוב חשובים לו יותר מאשר טובת הגדוד, וסדרי העדיפויות אלו לא היו הולמים לצד התנהלות גחמתית".
במהלך המשפט, קצינים בגדוד, ובהם גם מפקד המחלקה וסגן מפקד הפלוגה, העידו על רמת בטיחות נמוכה בשגרת הפלוגה, לצד העובדה שהקצין שאמון על הבטיחות ביחידה, הסמ"פ, לא עבר קורס נהלי בטיחות כנדרש. המ"פ הסכים עם הציון הנמוך, 4-5 מתוך 10, שנתן אחד מקציני היחידה לאווירת הבטיחות ששררה בפלוגה בתקופה שקדמה לאירוע הקשה.
מדובר ברצף של תקריות בטיחות חמורות, בהן נשק שנשכח על מכסה מנוע של רכב צבאי ליד גבול לבנון, אותר והוחזר במקרה ע"י אזרחית, פליטת כדור של לוחם על רצפת ג'יפ סיור ללא נפגעים, ודריכה ונקירה ללא הצדקה במקלע נגב, כשבועיים לפני האירוע בתבץ. "לא לומדים מאירועי עבר בפלוגה", העיד סגן מפקד הפלוגה.
באשר לפליטת הכדור במקלע הנגב, הסתבר שהמ"פ שתחקר את האירוע ושפט את הלוחם שפלט את הכדור מהנגב ל-21 ימי ריתוק, לא תיעד את ביצוע התחקיר ולא דיווח עליו למג"ד. החיילים שנכחו בפלוגה לאחר ביצוע התחקיר רוכזו לקבל את עיקרי התחקיר בעל פה, כאשר מי שלא היה באותו הזמן בבסיס לא שמע עליו בכלל ולא נחשף למסקנותיו וחידודי הנהלים. והמקרה החמור יותר: עיקרי התחקיר הופצו לסגל הפלוגה בקבוצת הוואטסאפ.
צה"ל ניסה להילחם בשיטת ה"שגר ושכח" ותרבות השימוש בוואטסאפ באירועים שכאלה ודומיהם כבר לפני שנים בעקבות הדו"חות של האלוף במיל' יצחק בריק, נציב קבילות חיילים לשעבר שזעק נגד התופעה שרווחה בקרב מפקדם שמנהלים את שגרת יחידתם. "לא ראיתי לנכון באותו זמן לשתף בתחקיר את הגדוד ואת החטיבה", הודה המ"פ, "האירוע הזה עם מקלע הנגב נגרם משיעמום ומחוסר מחשבה. אי אפשר להיות בטוחים שקראו מההודעה על התחקיר בוואטסאפ".
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "ועדת המומחים שמונתה לבחינת נסיבות מותו של סמל-ראשון יונתן גרנות ז"ל, ביצעה בדיקה מקיפה, יסודית ועניינית, אשר ממצאיה סוכמו השבוע ע"י ראש המטה הכללי. כחלק מועדת המומחים, נבדקו גם ההיבטים המקצועיים והפיקודיים ונמצאו תקלות ושגיאות בהתנהלות היחידה והמפקדים, לצד פערים ברמת המשמעת, המקצועיות והתרבות בהכנת האימון ובשגרת הפלוגה. עוד עלה כי תרבות הבטיחות בגדוד אינה איכותית ומספקת, ובתוכה תהליכי התחקור והלמידה. הרמטכ"ל קיבל שורה של החלטות פיקודיות מחמירות וכן הורה שלקחי ועדת המומחים ילמדו ויוטמעו בכלל יחידות צה"ל".