בנט בישיבת הממשלה האחרונה שלו: "הישגים אדירים"
(צילום: אלי מנדלבאום)

ראש הממשלה נפתלי בנט ניהל היום (ראשון) את ישיבת הממשלה האחרונה שלו בתפקיד, וביקש מהשרים: "לנצל כל יום, כל שעה וכל דקה שעוד נותרה כדי לנקות שולחן. להאיץ את כל מה שאפשר לפני פיזור הכנסת". לדבריו, "בזמן הקרוב לצערי ישראל תצא למערכת בחירות שבמהלכה פעולות ממשלה מסוימות כבר לא יתאפשרו, אך האחריות שלנו כלפי אזרחי ישראל ממשיכה גם בתקופת בחירות". שותפתו של בנט, השרה איילת שקד, לא נכחה בעת שבנט נשא את הצהרתו בפתיחתה, ונכנסה רק בסיומה.
בנט הודה לשרי ממשלה: "ראיתי כל אחד מכם עובד, איש-איש, איש-אישה, במשרדו, במקצועיות ומסירות למען כלל אזרחי ישראל. אף פעם לא שמעתי מישהו פה דואג למגזר שלו או למפלגה שלו אלא לכלל אזרחי ישראל".
4 צפייה בגלריה
ישיבת הממשלה
ישיבת הממשלה
בנט בישיבת הממשלה האחרונה בראשותו
(צילום: יואב דודקביץ' )
4 צפייה בגלריה
ישיבת הממשלה
ישיבת הממשלה
(צילום: יואב דודקביץ' )
הוא הוסיף כי "זו הייתה ממשלה מצוינת שנשענה על קואליציה מורכבת, ופה בחדר יש קבוצת אנשים שידעה להניח בצד מחלוקות אידאולוגיות, להתעלות ולפעול למען ישראל. יש ממשלות ארוכות שנים עם הישגים דלים מאוד, אנחנו ממשלה קצרת שנים עם הישגים אדירים. ממשלת ביחד למען האזרח, ממשלה ביצועיסטית". בסוף דבריו איחל בהצלחה לשר החוץ יאיר לפיד שייכנס לתפקיד ראש הממשלה "בעוד יום-יומיים", לדבריו. השרים הגיבו לדבריו במחיאות כפיים.
ישיבת הממשלה האחרונה, כנראה, של בנט היתה עמוסה במיוחד, כללה 18 סעיפים ונראתה כמו ניקוי שולחן. הממשלה הספיקה לאשר שורה של החלטות: שיקום העיר טבריה, תכנית חירום של שרת התחבורה להתמודדות מול הפקקים, סיוע לדיור לצד"לניקים שנתקע הרבה שנים; רתימת ההייטק הישראלי לחדשנות אקלימית בהובלת משרדי החדשנות, איכות הסביבה וכמובן האוצר, וכן פעולות לקידום פטור מוויזה לארה"ב.
4 צפייה בגלריה
ישיבת הממשלה
ישיבת הממשלה
בדרך לישיבת הממשלה בפעם האחרונה כרה"מ
(צילום: יואב דודקביץ' )
ח"כ גולן מהליכוד: רע"מ יכולה להיות גלגל רזרבי, לא נהיה תלויים
(צילום: אריק מרמור, ירון ברנר)

מיכאלי: העבודה תרוץ לבד בבחירות
(צילום: ירון ברנר)

בלשכתו של שר החוץ יאיר לפיד נערכים לכך שייכנס ללשכת ראש הממשלה כבר ביום שלישי או רביעי. הנחת העבודה היא שטקס חילופי ראש הממשלה יתקיים כ-24 שעות אחרי פיזור הכנסת, כך שאם פיזור הכנסת יעבור בקריאה שנייה ושלישית כמתוכנן כבר ביום שני - טקס חילופי ראש הממשלה ייערך יום או יומיים לאחר מכן. עם זאת, במקרה של דחייה בהצבעה, לא מן הנמנע שהחילופים יתקיימו בחמישי.
בלשכת בנט כבר משלימים את ההכנות לקראת כניסת לפיד, והכינו תיק חפיפה מסודר שיכלול סקירה של כל הסוגיות המדיניות והביטחוניות הרגישות. בלשכה אומרים כי בניגוד לתדרוך החפוז שהעביר ראש האופוזיציה בנימין נתניהו לבנט, לפיד יעבור תדרוך ארוך ומקיף. נתניהו, נזכיר, היה בשלטון כ-12 שנים - אך הקדיש לחפיפה עם בנט כ-30 דקות בלבד, דבר שעורר כעס בקרב גורמים מדיניים וביטחוניים.
4 צפייה בגלריה
לפיד יצא אל המפגינות מחוץ לביתו
לפיד יצא אל המפגינות מחוץ לביתו
ייכנס לתפקיד בשלישי או רביעי. לפיד
(צילום: מוטי קמחי )
רגע לפני מרתון ההצבעות בכנסת לקראת פיזורה והליכה לבחירות, חברי ועדת החוקה התכנסו הבוקר לדיון על "חוק הנאשם" - שאוסר על נאשמים בעבירות שדינן יותר משלוש שנות מאסר להרכיב ממשלה. אם ההצעה תאושר בשלוש קריאות במליאה, המשמעות היא מניעת ראשות הממשלה מבנימין נתניהו הנאשם בעבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים.
כפי שנחשף בשבוע שעבר ב-ynet, במסגרת הסמכויות הנתונות לוועדה, ליו"ר ועדת החוקה יש את הסמכות ליזום חקיקת יסוד ולהביאה למליאה בקריאה ראשונה ללא הפרוצדורה הנהוגה בהצעות חוק פרטיות. בכך מקווים במפלגת העבודה לעקוף את המכשולים שיכולים להיווצר עד גיבוש תמיכה ממשלתית להצעת חוק דומה. אם ההצעה תאושר בוועדה ובמליאה, היא תשוב לאחר מכן להמשך דיון בוועדת החוקה, שם תוכן הצעת חוק הנאשם בפלילים לקריאה שנייה ושלישית - ושוב תחזור למליאה.
זמן קצר לאחר פתיחת הוועדה פרצו הוויכוחים בין חברי הקואליציה והאופוזיציה - ויו"ר הוועדה גלעד קריב הודיע כי אם יגלשו לקללות - הוא יוציא אותם ללא שלוש קריאות. "בריון, זה מה שאתה", אמר ח"כ אלי אבידר מישראל ביתנו - שאמר פעם אחר פעם שנאשם בפלילים לא יכול להרכיב ממשלה - לח"כ שלמה קרעי מהליכוד. "אלה הבריונים שתהיה להם אפשרות לנצח בפעם הבאה. חתיכת חוצפן, עוד תגיד גם על ההפלות שאפשר". קרעי הגיב לדבריו ואמר: "הבן אדם השתגע", אך אבידר המשיך לתקוף: "האוויל הזה הוא דוגמה לביביסט שלא שווה כלום". קרעי לא נותר חייב וכינה אותו "בטלן נורבגי, שר בלי תיק".