הקבינט המדיני-ביטחוני המורחב יתכנס הערב (חמישי) במשרד ראש הממשלה בירושלים, על רקע ההיערכות לאפשרות של נקמה מצד איראן על חיסולו של מפקד כוח קודס בסוריה ולבנון. מוחמד רזא זאהדי, הידוע בשם חסן מהדווי, חוסל בתקיפה ליד שגרירות איראן בדמשק לצד אנשים נוספים, בהם דיפלומטים.
בישראל מתייחסים ברצינות לאיומים האיראניים, והראיה היא דבריו של ראש אמ"ן, אלוף אהרון חליוה. בשיחה עם ראשי הזירות של חטיבת המחקר הבוקר, לאחר שהותר לפרסום כי ראש חטיבת המחקר תא"ל עמית סער פורש מתפקידו מאחר שאובחן אצלו גידול ממאיר, אמר חליוה: "אמרתי לכם לא פעם ולא פעמיים שלא בטוח שהרע ביותר מאחורינו ואנחנו לפני ימים מורכבים".
ריאיון עם אלוף במיל' יצחק בריק
(צילום: אסף חן)

אלוף במיל' יצחק בריק, נציב קבילות החיילים לשעבר שידוע בביקורתו על חוסר המוכנות בצה"ל, התראיין היום ל-ynet על רקע המצב המתוח ואמר: "אפשר לצפות לפגיעה ישירה במטרה מרכזית במדינת ישראל, אפשר לצפות לאירוע חמור מאוד באחד השגרירויות שלנו במדינת חוץ, אבל דבר אחד אני רוצה להגיד: זה יכול במוקדם או במאוחר להביא למלחמה אזורית כוללת שמדינת ישראל לא מוכנה אליה באופן מוחלט, לא בעורף ולא עד צוואר".
לדבריו, "אלו שהחליטו על כך, לתקוף בתוך סוריה מטרה חשובה ככל שתהיה, משחקים באש. זה יכול להבעיר את כל המזרח התיכון, כפי שאמרתי, למלחמה אזורית כוללת במוקדם או במאוחר. מלחמה אזורית זו מלחמה שאיראן נותנת בה תגובה קשה, אנחנו מגיבים על התגובה ויש פה הסלמה, ואז מצטרפים כל הגרורות – חיזבאללה ואחרים. זה סדר גודל של אלפי טילים, רקטות וכטב"מים מדי יום על ישראל".
2 צפייה בגלריה
דיווחים סורים על תקיפות ישראליות בדמשק
דיווחים סורים על תקיפות ישראליות בדמשק
חסן מהדווי והמקום שבו התרחשה בתקיפה בדמשק
(צילום: AP / Omar Sanadiki)
אתה אומר שישראל לא ערוכה לזה, גם בחזית וגם בעורף? "ממש כך, באופן מוחלט לא מוכנה. כל מי שלוקח החלטה לירות בארבעה-חמישה מנהיגים הכי מרכזיים של איראן, צריך לקחת בחשבון את האירוע ההמשכי שמבחינת ישראל הוא פי 100 מונים חמור יותר מעצם הפגיעה בכמה גנרלים איראנים. השאלה היא אם מי שלקח את ההחלטה הזאת לקח את זה בחשבון, ואני לא משוכנע. יש כאן אירוע של החלטה לא אחראית ממדרגה הראשונה".
יוסי יהושוע, הפרשן הצבאי שלנו, פרסם שבעקבות ההתחממות והחשש ממערכה בצפון יש קמפיין שהוכן להגברת המוכנות בעורף, והקמפיין הזה נבלם על ידי שר הביטחון – ומה שקורה זה שכל ראש רשות מתדרך את התושבים שלו במשהו אחר ויש אולי ברדק. מה לדעתך צריך לעשות? האם צריך להכין את תושבי ישראל בכל הארץ למה שעלול לקרות? "אפשר לומר שמדינת ישראל לא הכינה את העורף שלה במשך שנים, בדיוק כמו שלא הכינה את העורף שלה לרעידת אדמה. שני האירועים האלו, רעידת אדמה חזקה ואירוע של מלחמה וטילים מדי יום על ישראל, כולל טילים ממוקדים שיעשו הרס קשה מאוד במדינה ויפגעו באלפי אנשים, הרוגים ופצועים. לזה היה צריך להתכונן. הרשויות לא התכוננו לזה באופן מוחלט, למעט 30% שבערך מוכנים. 70% מהרשויות בערים הגדולות לא עסקו בזה באופן מוחלט. החשש להבהיל את הציבור, שמא הוא ייבהל, זו לא סיבה לא להכין את העורף למלחמה. כן, אני בא ואומר היום שכל כל רשות צריכה להכין את האוכלוסיה שלה עכשיו, מה שאפשר לעשות.
"אומנם זה מאוד מאוחר, אבל המכה תהיה כל כך כואבת אם היא תקרה, שאנחנו לא נסלח לעצמנו אם אנחנו לא נתכונן, כביכול כדי לא להבהיל את הצבור. זו שיטת העבודה של משרד הביטחון, הצבא והדרג המדיני במשך שנים – במקום להכין את המדינה למלחמה, בכל עניין מספרים סיפורים שהצבא הכי חזק והעורף מוכן. אנחנו נמצאים על סף מלחמה אזורית, שכתוצאה ממה שקרה בסוריה עשויה להתעורר – אם לא מחר אז בהזדמנות אחרת, ואנחנו ממשיכים לישון בעמידה".
2 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט בפורום המטה הכללי של צה"ל
שר הביטחון יואב גלנט בפורום המטה הכללי של צה"ל
שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל הרצי הלוי. "אני לא סומך על שיקול דעתם"
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
דיברת עם ראש הממשלה בנושא? "דיברתי עם ראש הממשלה על הרבה דברים, אבל כן, הצגתי לו גם את הדוח שלפיו אנחנו לא מוכנים למלחמה – לא בעורף ולא בחזית. הבעיה היא שאותו צמד שהוביל את הכאוס ב-7.10, בהתקפת החמאס על עוטף עזה, מחדל שלא היה מעולם, אותו צמד מנהל היום את המלחמה – ואני לא סומך שיקול הדעת שלו. אני נתתי פעם דוגמה, שהרמטכ"ל הרצי הלוי ושר הביטחון יואב גלנט הציעו לביבי להתקיף את חיזבאללה במקביל להתחלת ההתקפה על חמאס. אם ביבי היה מאשר את זה, היינו היום במלחמה אזורית. שיקול דעתם הוא לא רציונלי מאז המכה שחטפנו, וצריך להחליף אותם באופן מיידי".