לאחר שבכירי המדינה נאמו בטקס הממלכתי לנרצחים ולנופלים במלחמה, נערך הטקס המרכזי השני של יום האבל הלאומי - לאזרחים שנרצחו בטבח 7 באוקטובר.
משפחות שכולות מתפרצות במהלך נאומו של ראש הממשלה בנימין בטקס האזכרה הממלכתי לחללי פעולות האיבה שנפלו במלחמת "חרבות ברזל"
(צילום: לע"מ )

נשיא המדינה אמר: "משפחות שכולות יקרות ואהובות, אני יודע שדבר לא יוכל לרפא את עולמכן שחרב. כל שנותר לי הוא לחבק אתכן ולייחל בשם עם שלם שתזכו למזור ולנחמה, ושנדע להיות ראויים לקורבנכן. אני עומד כאן היום, כנשיא המדינה, בשם מדינת ישראל – ומבקש מכן סליחה. סליחה שנכשלנו בהגנה על יקיריכן. סליחה על הפרת החוזה הבסיסי והמחייב ביותר בין מדינה לאזרחיה – ההגנה על ביטחונם וחייהם".
1 צפייה בגלריה
טקס הזיכרון הממלכתי לחללי חרבות ברזל
טקס הזיכרון הממלכתי לחללי חרבות ברזל
דדי ברנע ורונן בר בטקס הזיכרון
(צילום: GIL COHEN-MAGEN/Pool via REUTERS)
במהלך נאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו התפרצו לדבריו נציגים של משפחות שכולות. נתניהו המתין עד שהן הוצאו מהמקום והמשיך בדבריו. בין המוחים היה יעקב גודו שבנו נרצח ב-7 באוקטובר וניר תמם אשר מחה על כך שהוא לא מקבל סיוע מהמדינה על אף שאביו נרצח.
ראש הממשלה אמר: "ישראל תבוא חשבון בלי פשרות על כל מי שפוגע בנו. אבל המאבק הזה עוד מעט של 150 שנה, כרוך במחיר כבד. אינני חושב רק על המספר הכללי של נפגעי הטרור בשנה הזאת ובשנים שקדמו לה, מאות, אלפים ששמותיהם חקוקים על הקיר הזה, ולפני הכל אנו חושבים על כל יחיד שאיבדנו. על כל תינוק וילד, על כל נער ונערה, על כל איש ואישה. מאז הטבח הנורא בשמחת תורה רעייתי שרה ואני עושים מאמץ יתר להכיר את הרקע, את הסיפור האישי, להתבונן בריכוז בתמונה, לשמוע על השאיפות, לקרוא על ההישגים. אני יודע את גודל האובדן, אני יודע את עומק החלל שנפער בכם, אני יודע שחייכם השתנו ולא ישובו למה שהיו. רעייתי ואני מחבקים אתכם מעומק ליבנו, כל משפחה בכאבה כולנו עומדים יחד תמיד. יחד ברע ובטוב, יחד בשותפות גורל, יחד בערבות הדדית".
בטקס האזכרה לנרצחים השתתף גם אייבי מוזס, יו"ר ארגון פעולות האיבה. לאחר שסיים את דבריו בהם קרא בין היתר למדינה לקחת אחריות בנושא הטיפול באחים השכולים וביתומים שאינם זכאים לתמיכה כלכלית, הוא הזמין לבמה את איריס חיים, אימו של יותם חיים ז"ל, לנאום בשם המשפחות השכולות. הזמנתה של חיים באה על רקע ביקורת חריפה מצד משפחות שכולות, על כך שרגב הנחתה את מארגני הטקס שלא להזמין אף נציג של המשפחות - מחשש למחאה נגד נתניהו.
חיים אמרה: "הם רצו לרצוח את הילדים שלנו ועשו זאת, אבל הם לא יוכלו לרצוח את הנשמה שלנו. יקירנו מלווים אותנו בכל רגע ורגע. כפי שנאמר בספר תהילים, ה' ישמור צאתך ובואך מעתה ועד עולם. כאב הפרידה היא לא צפויה ואכזרית. אני מרגישה וכואבת את כאב משפחות החטופים ואת כאבם של המוני בית ישראל ואני נושאת תפילה ותחינה שמותם לא יהיה לשווא. שנמשיך לחתור לבניית מדינה שבה נוכל לחיות בביטחון, חברה ערכית שמנסה להבין את השונה. שנצליח לשקם את הביטחון והאמון במקום היחיד שיש לנו, בבית שלנו, מדינת ישראל".
לטקס זה הוזמנו כל חברי הכנסת. יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד אמר כי "אין לי שום כוונות ללכת לטקס המיותר הזה ולהיות קהל בעוד נאום שמירי רגב הנדסה לביבי. יום הזיכרון הוא ב-7 באוקטובר. אני מציע שבמקום טקסים יקימו ועדת חקירה ממלכתית".