שעות אחרי דיווחים בלבנון על שתי תקיפות של צה"ל ברובע הדאחייה בביירות, אישרו הערב (ג') בצבא כי ביצעו שם שתי תקיפות מדויקות - בהכוונת אגף המודיעין - שבהן חוסלו בכיר נוסף בחיזבאללה ובאופן חריג גם מפקד של מיליציה שפעלה בשיתוף פעולה הדוק עם ארגון הטרור השיעי.
לפי צה"ל הבכירים שחוסלו הם מוחמד ג'עפר קסיר, מפקד היחידה להעברת אמצעי לחימה מאיראן ושלוחותיה לחיזבאללה בלבנון (יחידה 4400, שהיא למעשה יחידת ההתעצמות של חיזבאללה). קסיר גם היה המפקד הבכיר ביותר של חיזבאללה בסוריה; הבכיר השני שחוסל הוא ד'ו אלפקאר חנאווי, מפקד המיליציה המכונה "דיוויזיית האימאם חוסיין" - שלאורך המלחמה הייתה שותפה בלחימה מול ישראל, הכווינה מתווי טרור מסוריה, עיראק ולבנון - ואף הייתה אחראית לשיגור הכטב"ם שהתפוצץ בבית ספר באילת בנובמבר 2023.
תקיפה בדאחייה בביירות

בנוגע לקסיר, הוא תואר בהודעת צה"ל לא רק כבכיר בחיזבאללה - אלא גם כאחד מ"הגורמים הדומיננטיים ביותר בציר הטרור איראן-חיזבאללה-סוריה, שנחשב למקורב למשטר האיראני". קסיר, כך נמסר, הוביל והכווין מאות מבצעי העברת אמצעי לחימה אסטרטגיים לחיזבאללה. "הוא קידם בין היתר את פרויקט הטילים המדויקים של חיזבאללה, ואת פיתוח יכולות האש שלו, שיועדו לפגוע בעורף הישראלי וביעדים שונים במדינת ישראל", נמסר.
קסיר שימש כמפקד יחידה 4400 בחיזבאללה זה כ-15 שנים. בשנים האחרונות היה אחראי על תחום המימון בארגון, ועל הובלת יוזמות כלכליות לטובת השגת מימון לפעילות הטרור שלו - דוגמת פרויקטים כלכליים בלבנון ובסוריה, תשתיות פיננסיות ואנשי עסקים ברחבי העולם.
בנוסף, הוא היה אחראי על העברות ושינוע הכספים מאיראן וסוריה לחיזבאללה בלבנון, בשווי מאות מיליוני דולרים בכל שנה. "צה"ל ממשיך לפגוע במפקדי חיזבאללה ובכל מי שמהווה איום על אזרחי מדינת ישראל. בנוסף, צה"ל פוגע וגורע מיכולותיו ותשתיותיו של ארגון הטרור חיזבאללה, בדגש על צירי העברת אמצעי לחימה והתעצמות", נמסר.
3 צפייה בגלריה
תקיפת צה"ל בביירות
תקיפת צה"ל בביירות
אחת מזירות התקיפה בדאחייה
(צילום: AP Photo/Hussein Malla)
בהמשך הודיע צה"ל כי חוסל בביירות גם המחבל ד'ו אלפקאר חנאווי, שפיקד על "דיוויזיית האימאם חוסיין". חנאווי, כך נמסר, התגייס לחיזבאללה והיה בין היתר אחראי ההנדסה ביחידת "עזיז", וכן אחראי על כוחות חיזבאללה במרחב חאלב (בסוריה - כחלק ממלחמת האזרחים שבה סייע חיזבאללה למשטר אסד). בהמשך מונה למפקד אותה דיוויזייה, שהיא למעשה מיליציה פרו-איראנית, ולפי צה"ל מינויו נעשה "בתמיכתם המלאה של קאסם סולימאני וחסן נסראללה".
לפי צה"ל, "הדיוויזיה מהווה מסגרת הפעלת כוח בעלת יכולות חשובות לחיזבאללה, והיא מורכבת מאלפי מחבלים בעלי זהויות שונות ממרחבי המזרח התיכון. מתחילת המלחמה העבירה הדיוויזיה את מרכזה ללבנון ופועלת בתיאום הדוק עם יחידות חזית הדרום בחיזבאללה.
"הדיוויזה לוקחת חלק פעיל בלחימה והוציאה מתווי טרור רבים משטח לבנון, סוריה ועיראק, בהם פיגוע נ״ט, כלי טיס בלתי מאוישים וירי רקטות נרחב לעבר ישובי הצפון. הדיוויזיה לקחה חלק בשיגורי כטב״מי נפץ לעומק מדינת ישראל, בין היתר פגיעת כלי טיס בלתי מאוייש בנובמבר 2023 בבית הספר באילת. דיוויזיית האימאם חוסיין מקדמת פעולות שמטרתן לפגוע בעורף הישראלי. צה"ל ממשיך לפגוע במפקדי חיזבאללה ובכל מי שמהווה איום על אזרחי מדינת ישראל".
כאמור, הודעות צה"ל פורסמו שעות אחרי הדיווחים בלבנון על התקיפות בדאחייה. באחד הדיווחים נטען כי התקיפות היו מכוונות לשתי דירות במבנים שונים. ערוץ "אל-מיאדין", שמזוהה עם חיזבאללה, דיווח על הרוגים ופצועים בשתי התקיפות. דובר צה"ל אישר כי חיל האוויר תקף באופן ממוקד בביירות, ובהמשך כאמור פרסם את זהות המחוסלים.
3 צפייה בגלריה
תקיפת צה"ל בביירות
תקיפת צה"ל בביירות
(צילום: AP Photo/Hussein Malla)
התקיפות בדאחייה אירעו על רקע המתיחות הביטחונית שכוללת את המשך חילופי האש בין ישראל לחיזבאללה, הכניסה הקרקעית של צה"ל לשטח דרום לבנון, ושעות לפני מתקפת הטילים הישירה הערב מאיראן.
בשעות הבוקר נפצעו שלושה בני אדם, בהם אחד באורח בינוני, משיגור רקטות משטח לבנון לאזור המרכז. הפצוע בינוני הוא נהג אוטובוס שנפגע מרסיס של מיירט סמוך למחלף חורשים וכביש 6. נהג האוטובוס הספיק להוריד את נוסעיו בזמן האזעקה, אבל לא הספיק לרדת בעצמו. הוא פונה לקבלת טיפול בבית החולים בילינסון בפתח תקווה.
מוקדם יותר עדכן פיקוד העורף את ההנחיות לציבור והחמיר את ההגבלות על פעילויות והתקהלויות באזור הכרמל, ואדי ערה, מנשה, שומרון, שרון, דן, ירקון, השפלה, ירושלים ושפלת יהודה. באזורים אלו ניתן לקיים פעילויות חינוכיות במקומות שבהם ניתן להגיע למרחב מוגן תקני בזמן התגוננות.
3 צפייה בגלריה
מחלף חורשים
מחלף חורשים
הזירה ליד מחלף חורשים
(צילום: Jack GUEZ / AFP)
בנוסף, במקומות אלו יכולים להתקהל עד 30 איש בשטח פתוח ועד 300 במבנה סגור. במקומות עבודה ניתן לפעול במבנה או במקום שאפשר להגיע ממנו למרחב מוגן תקני בזמן ההתגוננות. ההגבלות נכנסו לתוקף החל מהשעה 14:00, ויישארו בתוקף, נכון לעכשיו, עד ליום שבת בשעה 20:00. ביתר האזורים לא חל שינוי בהנחיות שניתנו עד כה.
פורסם לראשונה: 18:00, 01.10.24