למרות המצב הביטחוני המתוח, זה היה אמור להיות עוד ערב שגרתי בחייה של תושבת בת ים (40) שסיימה את עבודתה עם בקבוק יין בידיה כמתנת ראש השנה. היא עלתה על הרכבת הקלה לכיוון דרום באזור רמת גן, ועם הגעת הרכבת ליפו שמעה יריות. "הדלתות נפתחו ואז התחילו יריות, כולם נשכבו על הרצפה והיו הרבה צעקות", סיפרה הנוסעת ל-ynet בעקבות הפיגוע אמש (שלישי) שבו נרצחו שבעה בני אדם.
תיעוד מרגעי הפיגוע ברחוב ירושלים ביפו

בזמן ששני המחבלים המשיכו בירי לעבר כמה מהנוסעים ובהמשך לכיוון עוברי אורח בשדרות ירושלים בעיר, הבחינה הנוסעת באם שהחזיקה במנשא ועליו תינוק בן תשעה חודשים. "היא באה לרדת וכנראה נורתה. הגיע בחור מלאך כדי לעזור, ואז שמענו את התינוק צורח. שלפנו אותו מהמנשא, יצאתי עם התינוק מהרכבת, ואז ראיתי שוטרים עם נשקים שלופים.
"אחד השוטרים לקח אותי עם התינוק בניידת לוולפסון. שאלתי 'מה עם הילד?', אמרו לי 'תיקחי רק את הילד'. סביבי היו שלוש גופות, אני מתפללת שהאמא נשארה בחיים". בהמשך התברר שאמו של התינוק ענבר שגב ויגדר, בת 33 מתל אביב, נרצחה בפיגוע. אביו הגיע לבית החולים כדי לאסוף אותו.
הנוסעת לא נפגעה, ושחזרה מבית החולים בחולון את רגעי האימה. "הייתה ברכבת אישה עם שתי בנות. אחת הילדות צעקה 'אמא מתה' בגלל שהאמא הייתה מלאה בדם, ואז האמא אמרה 'אני לא מתה'. הדלת נסגרה, ואז אחרי כמה מטרים נשמעו שוב יריות".
4 צפייה בגלריה
עדה בפיגוע ברחוב ירושלים ביפו
עדה בפיגוע ברחוב ירושלים ביפו
הנוסעת שגוננה על התינוק
(צילום: מאיר תורג'מן)
זירת הפיגוע ביפו
(צילום: ליאור שרון, ליאור אוחנה )

את הפיגוע ביצעו מוחמד רגב וחסין תמימי, שני שוהים בלתי-חוקיים מחברון. מאבטחי הרכבת הקלה ואנשי יחידת סל"ע של העירייה בשיתוף שוטרים חיסלו את שני המחבלים בזירה. לבתי החולים וולפסון בחולון, איכילוב בתל אביב ושיבא בתל השומר פונו 19 פצועים. שמונה מהם במצב בינוני עד קשה והשאר קל. בתיעוד מהזירה (בפתח הכתבה) נראים המחבלים פותחים באש בזירה.
לזירה הגיעו השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ומפכ"ל המשטרה רב-ניצב דני לוי. לדברי המפכ"ל, "אנחנו מטפלים באירוע קשה, כל טלפון שאנחנו מקבלים נבדק. לא היה לנו שום מידע מקדים על הפיגוע. אנחנו מכירים את זהותם של המחבלים, ואנחנו מטפלים בנושא יחד עם שירות הביטחון הכללי".
מפקד מחוז תל אביב ניצב פרץ עמר עדכן: "שני המחבלים עלו לרכבת, ביצעו ירי בתוך הרכבת ואחר כך יוצאים החוצה ומבצעים ירי נוסף ברחוב".
4 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע ברחוב ירושלים ביפו
זירת הפיגוע ברחוב ירושלים ביפו
זירת הפיגוע
(צילום: טל שחר)
4 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע ברחוב ירושלים ביפו
זירת הפיגוע ברחוב ירושלים ביפו
(צילום: טל שחר)
4 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע ברחוב ירושלים ביפו
זירת הפיגוע ברחוב ירושלים ביפו
(צילום: טל שחר)
מוטי, בעלים של קיוסק סמוך לזירת הפיגוע, אמר: "שמענו צרורות של ירי בלתי-פוסק לכל כיוון. יצאנו החוצה בבהלה, ראינו כמה דמויות רצות ברחוב, ככל הנראה אלו היו המחבלים. היה קשה לצפות בזה". רועי, שהיה בסופר סמוך, סיפר: "המחבלים ירו לעבר חנות בלי הבחנה. אחר כך ראיתי שהם בורחים לכיוון צפון יפו. כל הרחוב היה מלא בפצועים".
מוחמד אלסייד, מוכר בחנות פרחים ברחוב, סיפר: "אישה ירדה מקרון של הרכבת הקלה בצעקות. מיד אחר כך ראיתי אנשים פצועים. זאת תחושה רעה לראות את הזירה, יום עצוב וקשה". נאדיה, תושבת יפו, רכבה על אופניים כשהחלו היריות. "זרקתי את האופניים והתחבאתי מאחורי ארון חשמל, ראיתי שני בחורים עם נשק ארוך שלא הפסיקו לירות", סיפרה נאדיה.

מטיפול בפצועה למחסה מהמתקפה

ערן ניסן, שמתגורר ביפו, סיפר כי כשהוא ואשתו שמעו את היריות לראשונה, הם היו בטוחים שמדובר באירוע פלילי. הוא התקשר למשטרה - אלא שתוך כדי שמע צרור יריות, וברח לתוך הסופרמרקט. "ראיתי אזרח עם אקדח שלוף חותר למגע, ואמרתי למוקדנית של המשטרה שיעבירו בקשר שיש בזירה אזרחים חמושים".
ניסן, חובש ונהג אמבולנס ומתנדב במד"א, יצא לחפש פצועים. באחת החנויות הוא טיפל בנערה שנפצעה בידה. "היה לה פצע כניסה ויציאה, חולצה עוטפת את הפציעה שהייתה לא פשוטה", סיפר. "הוצאתי חוסם עורקים, ושמתי לה על הזרוע. וידאתי שאין דופק ביד עם חוסם העורקים, ושהדימום עצר".
ואז הוא שמע יריות נוספות. "יחד עם שני אנשים נוספים שטיפלו בנערה, גררנו אותה לחדר אחורי, סגרנו את הדלת וחסמנו אותה עם חפץ כבד", אמר. "בחדר היו אנשים שנפצעו קל יותר, והתמקדתי בה. היא הייתה בהכרה לאורך כל הזמן".
"אחרי כמה דקות התחילו להגיע כוננים רפואים ושוטרים", תיאר. "מהר מאוד האזור התמלא בכוחות ביטחון ורפואה. עזרתי להוציא את הפצועה לאמבולנס שהגיע מחוץ לחנות, והאמבולנס לקח אותה לבית-חולים. אני כל כך מקווה שהיא שרדה, היא הייתה בהכרה כשהעלינו אותה לאמבולנס". בהמשך, עדכן כי הנערה אכן שרדה.
ברגע שהוא ואשתו שבו הביתה, הופעלה ההתרעות של פיקוד העורף עקב המתקפה האיראנית, וניסן נאלץ לצאת אל חדר המדרגות כשבגדיו עוד ספוגים בדמה של הנערה הפצועה. "אחרי כמה אזעקות סופסוף הייתי יכול להוריד את הבגדים עם הדם ולהתקלח", אמר.
פורסם לראשונה: 23:00, 01.10.24