שגרירי המערב יחרימו את טקס הזיכרון לקורבנות האטום בנגסאקי ביפן בעקבות אי-הזמנתו של שגריר ישראל בשל המלחמה. כך נודע ל-ynet. בין השגרירים, גם שגריר ארה"ב רם עמנואל - המדינה שהטילה את הפצצה על נגסקי. הוא הודיע לראש העיר כי אם השגריר הישראלי לא מוזמן - גם הוא לא יגיע.
1 צפייה בגלריה
פצצת אטום שהוטלה על נגסאקי נגסקי ב יפן ב אוגוסט 1945 נשק גרעיני מלחמת העולם השנייה
פצצת אטום שהוטלה על נגסאקי נגסקי ב יפן ב אוגוסט 1945 נשק גרעיני מלחמת העולם השנייה
הטלת פצצת האטום על נגסאקי באוגוסט 1945
(צילום: ויקיפדיה)
במקום להגיע לטקס בנגסאקי, ל-ynet נודע כי עמנואל, יחד עם שגריר ישראל, גלעד כהן, יגיעו לטקס זיכרון לקורבנות נגסאקי שמתקיים בטוקיו - בדיוק בשעת הטלת הפצצה. גם שגרירת בריטניה ביפן, ג'וליה לונגבוטום, הודיעה כי לא תשתתף בטקס, משום שהעיר לא הזמינה את ישראל להשתתף. לונגבוטום אמרה כי בניגוד לרוסיה שפלשה לאוקראינה ולבלארוס ששיתפה עמה פעולה, ישראל מממשת את זכותה להגנה עצמית. לכן, התייחסות לישראל באותו אופן יהיה מטעה, אמרה.
מלבד ארה"ב ובריטניה, שגרירי ה-G7 מצרפת, גרמניה, איטליה וקנדה יחרימו גם הם את הטקס וישגרו דיפלומטים בדרג זוטר. גם רבים משגרירי האיחוד האירופאי לא יגיעו, כולל שגריר האיחוד האירופי עצמו. כמו כן לא ישתתפו שגרירי אוסטרליה ואוקראינה.
למעשה, נראה שהעולם החופשי הבהיר לראש עיריית נגאסקי שהצעד שלו לא מקובל. רם עמנואל היה מאוד נחרץ בעניין והיה זה שעמד על כך שישראל תוזמן.
הדבר עלול לגרום למבוכה ברמה הממשלתית, עקב נוכחות הצמרת היפנית בארוע בנגסאקי, שיתקיים מחרתיים.
אתמול השתתף השגריר ביפן, גלעד כהן, בטקס לזכר קורבנות ההפצצה בהירושימה. בטקס השתתפו גם ראש ממשלת יפן פומיו קישידה, שרת החוץ יוקו קמיקאווה, שרי הקבינט, ראש העיר, מושל המחוז, שגרירים רבים ואזרחים. בשעה 8:15, בדיוק בשעת הטלת הפצצה, נשמע הפעמון והקהל עמד.
בתום הטקס פרסם השגריר כהן פוסט ברשת X: "כמו בשנים קודמות, היום זכיתי להשתתף בטקס הזיכרון לשלום הירושימה מטעם ישראל. מתן כבוד למשפחות ולתושבי יפן לזכרם של אלו שאיבדו את חייהם באוגוסט 1945. אנו עומדים איתכם בזיכרון".
כהן ציין כי בהירושימה ראש העיר היה ענייני ועשה את הדבר הנכון, כשהזמין את ישראל, מדינה ידידה ליפן, כמו בכל השנים הקודמות. לדבריו, "לעומתו, ראש העיר נגסקי בחר לעסוק בפוליטיקה קטנה, והסתתר מאחורי טיעונים 'אבטחתיים' מגוחכים, אך בפועל בחר להזמין את איראן, סוריה, ונצואלה והפלסטינים, ולהדיר אותנו".