ייתכן שהחלו, או יתחילו בקרוב, מבצעים בקנה מידה קטן או "תנועות חוצות-גבול" לתוך לבנון במטרה להוציא מכלל שימוש עמדות חיזבאללה, שנמצאות ממש על הגבול עם ישראל. כך דיווחה הבוקר (ראשון) רשת ABC מפי שני גורמים אמריקנים.
הדיווח מגיע שעות אחרי דיווחים נוספים בכלי תקשורת אמריקניים, בהם גם CNN, ולפיהם ישראל נערכת לתמרון קרקעי בלבנון. הגורמים ששוחחו עם ABC הדגישו כי נראה שישראל עדיין לא החליטה סופית האם לפתוח בפעולה קרקעית נגד חיזבאללה - אך לדבריהם היא מוכנה לכך.
צפו בריאיון עם פרשננו רון בן ישי
( צילום: ירון ברנר)

2 צפייה בגלריה
אוגדת טנקים בצפון
אוגדת טנקים בצפון
טנקים בגבול הצפון, בצילום מהשבוע שעבר
(צילום: אפי שריר)
עוד הדגישו הגורמים, כפי שכבר הבהירו לאחרונה גורמים בצה"ל, כי אם תמרון קרקעי ייפתח - ההיקף שלו יהיה מוגבל. "המפתח הוא קיום ההבטחה לישראלים שרבבות תושבי הצפון שנעקרו מבתיהם יוכלו לשוב הביתה. כדי לעשות זאת, עריפת הראש של חיזבאללה אינה מספקת", אמרו הגורמים בהתייחסות לחיסולו שלשום של מנהיג ארגון הטרור השיעי חסן נסראללה.
הדיווחים מגיעים כשברקע בישראל מאותתים שחיסולו של נסראללה אכן לא יספיק כדי להשלים את המטרה של החזרת תושבי הצפון לבתיהם. ראש הממשלה בנימין נתניהו הבהיר אמש כי ישראל "תמשיך להכות באויביה", ושר הביטחון יואב גלנט הודיע כי קיים הערכת מצב מבצעית, "בדגש על מוכנות כוחות צה"ל להרחבת הפעילות ההתקפית בגזרה הצפונית". בדיון השתתף בין היתר הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי, שבעצמו אמר אחרי חיסול נסראללה כי צה"ל לא השלים את "ארגז הכלים" שלו.
הגורמים האמריקנים ששוחחו עם ABC התייחסו גם לדיווחים על מתיחות בין ישראל לממשל האמריקני בעקבות חיסול נסראללה, פעולה שוושינגטון מתעקשת פומבית שלא עודכנה עליה מראש, אם כי לדברי הגורמים היא כן קיבלה עדכון מראש של "כמה דקות לכל היותר".
הצהרת נתניהו אמש
(צילום: קובי אלקוצר ויוסי כהן, לע״מ)

הגורמים לא הכחישו כאשר נשאלו אם מזכיר ההגנה "התפוצץ" מרוב זעם כאשר גלנט שוחח עימו ועדכן על החיסול. "יש הרבה סיכונים באזור", הם אמרו - וציינו כי האמריקנים לא קיבלו די זמן כדי להתכונן לתגובות אפשריות מצד הציר האיראני. אחד הגורמים הדגיש לצד זאת כי יש בארה"ב "סבלנות רבה", וכי "האינטרסים באזור עלולים להיפגע משמעותית" אם הפקידים האמריקנים "יאבדו את הקשרים שלהם עם הישראלים".
לדבריהם, הגישה האמריקנית לא השתנתה - ורק הסדר דיפלומטי הוא פתרון ארוך-טווח למשבר. הם ציינו לצד זאת כי קמפיין צבאי עשוי להניח את התשתית לפתרון שכזה. הנשיא ג'ו ביידן עצמו נשאל הלילה על-ידי כתבים האם כניסה קרקעית של ישראל ללבנון היא בלתי נמנעת, והשיב בהתחמקות: "הגיעה העת להפסקת אש". כשנשאל האם וושינגטון תגיב לתקיפות של טילים על ספינות מלחמה אמריקניות בים האדום, אמר: "אנחנו מגיבים".
2 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
ביידן. נשאל על תמרון קרקעי, והתחמק
(צילום: REUTERS/Shannon Stapleton)
בינתיים נמשכות ההפצצות הנרחבות נגד יעדי חיזבאללה, במסגרת מבצע "חיצי הצפון". הבוקר מסר צה"ל כי מטוסי קרב של חיל האוויר, בהכוונת פיקוד הצפון, תקפו בשעות האחרונות עשרות מטרות טרור בשטח לבנון. בין המטרות שהותקפו היו משגרים שכוונו לעבר ישראל, מבנים שבהם אוחסנו אמצעי לחימה ומבנים צבאיים של ארגון הטרור. דובר צה"ל ציין עוד כי במהלך היממה האחרונה תקף הצבא מאות מטרות טרור של חיזבאללה ברחבי לבנון.