4 צפייה בגלריה
רון לאודר
רון לאודר
רון לאודר
(צילום: מוטי קמחי)
צעירה יהודית-אמריקנית מרשימה הוזמנה לאחרונה לארוחת ערב עם ידידיה בברוקלין, ניו יורק. במהלך הערב כמעט כל הצעירים סביב לשולחן – מחציתם יהודים – הביעו עמדות אנטי-ישראליות בוטות. כיוון שהצעירה לא הזדהתה עימן, היא נשאלה אם היא ציונית. כאשר ענתה בחיוב השתררה בחדר שתיקה כבדה שהסתיימה בכך שהצעירה התבקשה לעזוב.
הסיפור הקטן הזה הוא סיפור גדול, והוא אחד מאלפי אירועים יומיומיים המעידים על כך שהיחס העוין כלפי ישראל באמריקה הפרוגרסיבית מתעצם והולך והופך למסוכן. בסקר דעת קהל שנערך באביב האחרון בארה"ב אמרו 34% מהנשאלים כי "היחס של ישראל לפלסטינים דומה לגזענות בארה"ב" ו-25% אמרו כי "ישראל היא מדינת אפרטהייד". פירוש הדבר הוא שבין רבע לשליש מהאמריקנים רואים בישראל ישות בלתי לגיטימית. זאת המציאות המרה: צעירים אמריקנים רבים היום הם לא שוללי הכיבוש ולא שוללי ההתנחלויות אלא שוללי המדינה היהודית.
אבל הבעיה רחבה יותר. הרוב המכריע של יהודי התפוצות הם לא אורתודוכסים. רבים מהם מאמינים שישראל עוינת את אמונותיהם, ערכיהם ואורחות חייהם. בה בשעה צעירים יהודים ברחבי העולם חשים שהם אינם יכולים להזדהות עוד עם ישראל בגלל מדיניותה ביהודה ושומרון ובגלל האופי הדתי שאותו היא לובשת.
במהלך מרבית שנותיו של שלטון נתניהו משרד החוץ לא תיפקד, ולא הייתה הסברה ישראלית יצירתית ויעילה. הכניעה המוחלטת של ממשלות הימין למפלגות החרדיות גרמה לכך שישראל נטשה את העולם הליברלי
ישראל מצידה מפקירה את החזית הזאת. במהלך מרבית שנותיו של שלטון בנימין נתניהו משרד החוץ לא תיפקד, ולא הייתה הסברה ישראלית יצירתית ויעילה. הכניעה המוחלטת של ממשלות הימין למפלגות החרדיות גרמה לכך שישראל נטשה את העולם הליברלי – והפנתה עורף ליהדות התפוצות.
ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד - התעוררו. שניכם מנהיגים צעירים ומבטיחים. שניכם פטריוטים יהודים שלא רוצים לאבד את העם היהודי. על כן אני מפציר בשניכם להפנים את העובדה שמה שמתרחש היום באוניברסיטאות האמריקניות, ברשתות החברתיות ובקהילות יהודיות ברחבי תבל – מאיים על עתידו של המפעל הציוני.
מה שהביא אותנו למצב הנוכחי הוא צירוף של שלושה תהליכים הרסניים שונים. בארה"ב, הזרם הפרוגרסיבי-רדיקלי החדש התרחק מאוד מהערכים שאפיינו את המפלגה הדמוקרטית המסורתית. הוא כבר לא רואה ביהודים חלק מהקואליציה-של-מיעוטים, אלא קבוצה לבנה פריבילגית. ובאופן אבסורדי הוא כבר אינו רואה בישראל נווה מדבר של חירות – אלא מדינה אלימה, גזענית וקולוניאליסטית.
במקביל, ביהדות העולם חל שינוי עמוק. עבור הדור של הוריי, ישראל הייתה מקודשת. הם היו מוכנים לעשות כל דבר על מנת להבטיח את קיומה ואת שגשוגה. אבל בדור של ילדיי ובדור של נכדיי המצב שונה לחלוטין. היחלשות החינוך היהודי, העמעום של זיכרון השואה והאכזבה מהאופן שבו ישראל נוהגת ביהדות הלא אורתודוכסית גורמים לניכור שמעמיק והולך.
ואילו בישראל, הזרם השמרני-ימני התרחק מאוד מהערכים של הציונות הנאורה ומהמחויבות כלפי מיליוני יהודים לא דתיים ברחבי העולם. במו ידיה ישראל שחקה גם את הברית המהותית שלה עם אמריקה וגם את ברית האחים שלה עם יהדות התפוצות. ההתעקשות להמשיך לשלוט בפלסטינים, לבנות התנחלויות ולהדיר את היהודים הרפורמים והקונסרבטיבים – שיחקה לידיהם של אויבי ישראל. הברית הלא קדושה בין קיצונים ימנים בישראל לקיצונים שמאלנים באמריקה ובאירופה מקדמת כעת תנועת מלקחיים אשר מהווה את המתקפה המסוכנת ביותר על ישראל שראיתי בימי חיי.
כבוד ראש הממשלה וראש הממשלה החליפי - קחו יוזמה, עשו מעשה. תקנו את כל שהשתבש בעידן נתניהו. כפי שמוכיח המקרה התקדימי של בן וג'ריס - הסכנה קרובה ומיידית. כפי שמוכיחה אותה ארוחת ערב של צעירים בברוקלין – האוויר מורעל. את ביקורו של ראש הממשלה בנט בימים אלה בוושינגטון – ואת מינויו של שגריר ישראלי חדש בארה"ב – יש לנצל כדי לפתוח מיד במתקפת-נגד יהודית, ישראלית וציונית. עניין ההסברה חייב לעמוד כעת בראש סדר העדיפויות הלאומי.
אבל בראש ובראשונה על ישראל לחבק את העם היהודי בתפוצות ולחדש את תהליך השלום. ועליה לפלס דרך אל לבבותיהם של בני המילניום האמריקנים ובני המילניום היהודים. אם היא לא תעשה זאת – המגפה האנטי-ישראלית תסלים ותצא משליטה. ואם השותפות האמריקנית-ישראלית תיקלע למצוקה, גם ישראל תיקלע למצוקה. בנט ולפיד חייבים לעשות ככל יכולתם כדי להתמודד עם האתגר העליון הזה, ועליהם לעשות זאת עכשיו.
  • רון לאודר הוא נשיא הקונגרס היהודי העולמי
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com