השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מזהיר את ראש הממשלה בנימין נתניהו מפני שיבוש עבודת הקואליציה מצידו ומצד סיעתו, על רקע דיווחים מהשטח לפיהם לחיילים שהוצבו לשמור על "רצועת הביטחון" המתהווה בצפון רצועת עזה לא הותר לירות לעבר פלסטינים שמתקרבים. "ההוראות החדשות קושרות את ידי הלוחמים. מאות עזתים, גם חשודים כמחבלים הגיעו, אך נאסר לירות אפילו להרחקה", טען בן גביר. בצה"ל ביקשו להבהיר כי לא חלו שינויים בהוראות הפתיחה באש, והכוחות לא מאפשרים הגעה של פלסטינים לגדר הגבול.
בן גביר בפתח ישיבת סיעת עוצמה יהודית
(צילום: גיל יוחנן )

המחלוקת בנושא החלה לאחר שבן גביר דרש שבכל פעם שמתקרב אדם לרצועת הביטחון, יבצעו כוחות צה"ל ירי. לאחר שאסף עדויות לוחמים שמוכיחות שהנוהל לא שונה, שיגר מכתב לנתניהו והבהיר שאם הוראות הפתיחה באש לא יחלחלו לשטח, הוא ישבש את עבודת הקואליציה. המכתב מגיע אחרי דיווח בכאן 11 לפיו כוחות צה"ל לא מקבלים אישור לירות לעבר פלסטינים שמתקרבים לגדר בצפון הרצועה. כתב ynet ו"ידיעות אחרונות" קובי נחשוני, שמשרת במילואים, כתב כי "הדיווח מדויק. צה"ל הטיל עלינו משימה להגן על יישובי העוטף, אבל מונע מאיתנו לבצע אותה. לא מדובר בעשרות מקרים, אלא במאות".
2 צפייה בגלריה
נתניהו ובן גביר. הוראות הפתיחה באש השתנו?
נתניהו ובן גביר. הוראות הפתיחה באש השתנו?
נתניהו ובן גביר. הוראות הפתיחה באש השתנו?
(צילום: רויטרס/Amir Cohen/Pool, אלעד גרשגורן)
במכתבו, כתב השר בן גביר כי "בתחילת המלחמה, התקבלה החלטה על הקמת רצועת ביטחון מעבר לקו הגבול עם רצועת עזה אליה לא יוכלו להתקרב עזתים, ובמידה ויעשו כן – כוחות צה"ל יבצעו לעברם ירי. הדברים נאמרו בצורה מפורשת וברורה על ידי כל הגורמים לרבות גורמי המקצוע. אלא שאמש פורסם, כי חל שינוי בהוראות הפתיחה באש עליהן הנחו בצה"ל, כאשר ההוראות החדשות קושרות בפועל את ידי הלוחמים, ובסמוך לקו הגבול בצפון הרצועה, אירעו כבר מאות מקרים בהם הגיעו עזתים, כולל כאלו החשודים כמחבלים, לעומק שטח רצועת הביטחון, במרחק קצר מהגבול עם ישראל – אך הכוחות הונחו שלא לבצע לעברם ירי, כאשר נאסר לבצע אפילו ירי הרחקה".
בן גביר ציין כי פנה בנושא למזכירו הצבאי של נתניהו, אבי גיל, שהכחיש בפניו את הדברים אך מאז הצטברו עוד ועוד עדויות של חיילים המאמתות את הפרסום. הוא ציין כי בכוונתו לערוך תחקיר עצמאי ולרדת לשטח לשמוע את עדויות הלוחמים והוסיף: "ככל שהדברים נכונים, מדובר בהנחיה מופקרת ואווילית, שמעידה כי יש מי שטרם התפכח מהקונספציה המסוכנת שהביאה אותנו לטבח 7 באוקטובר. יש להגיד את הדברים באופן הברור והנחרץ ביותר: הוראות הפתיחה באש הקיימות, מסכנות את הלוחמים, ומקרבות את הטבח הבא בתושבי עוטף עזה והדרום".
2 צפייה בגלריה
נתיב העשרה
נתיב העשרה
חיילי צה"ל סמוך לגדר בעזה. בן גביר יבצע תחקיר עצמאי בנושא
(צילום: Amir Levy/Getty Images)
בסיכום מכתבו הוא פנה לנתניהו והבהיר כי האחריות עליו: "אתה נושא באחריות לניהול הלחימה. ככל שחלילה הפרסום נכון, אני דורש ממך – הורה באופן מיידי לשר הביטחון ולרמטכ"ל לאפשר לכוחות צה"ל לירות בכל מי שנכנס לשטח רצועת הביטחון, ולבטל לאלתר את ההוראות המופקרות וההזויות הקיימות, והבהר בקולך כי מי שמנסה להתקרב לגדר – הוא בן מוות. במידה ולא ייעשה כן, ויתגלה שאכן הפרסומים נכונים חלילה, יהיו לכך השלכות ברורות מאוד על המשך תפקוד הקואליציה - סיכון חיי חיילי צה"ל ותושבי הדרום באופן כה מוחשי הוא קו אדום עבורנו, ואין לי ספק כי לאור הצהרותיך הברורות, תראה עין בעין את הדברים איתנו".
מדובר צה"ל נמסר באשר לטענות כי אין שינוי בהוראות הפתיחה באש בגבול הרצועה, "וכוחות צה״ל פועלים על פי ההנחיות שלא לאפשר הגעה לגדר הגבול של אף גורם". עוד נמסר כי "הוראות הפתיחה באש ומדיניות הפעלת הכוח מאפשרות לכוחות לעמוד במשימה, תוך מניעת אירועי ירי כוחותינו על כוחותינו, או פגיעה באזרחים ישראלים, לרבות חטופים שעלולים להגיע למרחב. כוחות צה״ל פרוסים לאורך מרחב הגבול, ונלחמים גם בעומק הרצועה. בחודש האחרון חוסלו עשרות מחבלים במרחב הגבול".