נשיאת גאורגיה סלומה זורבישווילי קראה היום (ב') למערב לתמוך במחאת האופוזיציה על התוצאות הרשמיות של הבחירות שפורסמו אתמול, תוצאות שלפיהן מפלגת השלטון הפרו-רוסית "החלום הגאורגי" ניצחה. מתנגדי המפלגה טוענים כי התוצאות הושגו הודות לקמפיין זיופים והפחדת מצביעים ולהתערבות בוטה מצד רוסיה. ניצחונה של מפלגת השלטון מפחית דרמטית את הסיכוי שגאורגיה תשלים את תהליך ההצטרפות לאיחוד האירופי שבו היא נמצאת בשנים האחרונות, ועשוי לגרום לה לגלוש בחזרה עמוק לתוך אזור ההשפעה של מוסקבה.
9 צפייה בגלריה
נשיאת גאורגיה סלומה זורבישווילי קריאה ל מחאה זיוף תוצאות בחירות
נשיאת גאורגיה סלומה זורבישווילי קריאה ל מחאה זיוף תוצאות בחירות
"זיוף מוחלט, גניבה מוחלטת". הנשיאה זורבישווילי
(צילום: רויטרס/REUTERS/Irakli Gedenidze)
9 צפייה בגלריה
נשיאת גאורגיה סלומה זורבישווילי קריאה ל מחאה זיוף תוצאות בחירות כאן במסיבת עיתונאים עם מנהיגי מפלגות האופוזיציה
נשיאת גאורגיה סלומה זורבישווילי קריאה ל מחאה זיוף תוצאות בחירות כאן במסיבת עיתונאים עם מנהיגי מפלגות האופוזיציה
זורבישווילי במסיבת העיתונאים של האופוזיציה אתמול. מחכה למפגינים הלילה בשדרה
(צילום: AP /Kostya Manenkov)
הנשיאה זורבישווילי, שסירבה להכיר בתוצאות וקראה גם לעולם שלא להכיר בהן, אמרה היום לסוכנות הידיעות AP כי גאורגיה נפלה קורבן ללחץ רוסי שמטרתו לשבש את תוכניתה להצטרף לאיחוד. "ראינו שימוש ישיר בתעמולה רוסית", אמרה זורבישווילי, מבקרת חריפה של מפלגת השלטון, שתפקידה סמלי בעיקרו. לדבריה הממשלה "פועלת יד ביד עם רוסיה", ואף סביר להניח שקיבלה סיוע מהשירותים החשאיים של מוסקבה. אתמול התייצבה זורבישווילי לצד מנהיגי האופוזיציה וקראה לאזרחי גאורגיה להצטרף הלילה, יום שני, להפגנה בשדרה המרכזית של הבירה טביליסי, במחאה על "הזיוף המוחלט והגניבה המוחלטת של קולותיכם".
מפלגת "החלום הגאורגי", שלפי ועדת הבחירות המרכזית גרפה 54.8% מהקולות בבחירות שנערכו בשבת, הוקמה על-ידי האוליגרך המיליארדר בידזינה איוואנישווילי, שעשה את הונו ברוסיה בשנות ה-90 וכיהן לזמן קצר כראש ממשלת גאורגיה בתחילת העשור הקודם. בשנה האחרונה נעשתה המפלגה יותר ויותר אוטוריטרית ואימצה חוקים דומים מאוד לאלה שאימצה בעשור האחרון רוסיה בניסיון לדכא מתנגדים ולהתריס נגד המערב. בין השאר אישרה גאורגיה בראשותה "חוק סוכנים זרים", המאפשר לסגור ארגוני זכויות אדם וזכויות אזרח בגין היותם "סוכנים של השפעה זרה", וחוק המצמצם דרמטית את זכויות הלהט"בים. אחרי אישור חוק הסוכנים הזרים במאי הודיע האיחוד האירופי על הקפאת תהליך הצירוף של גאורגיה לשורותיו, וארה"ב הטילה סנקציות על גורמים גאורגיים רשמיים.
9 צפייה בגלריה
גאורגיה בחירות מייסד מפלגת השלטון בידזינה איוואנישווילי
גאורגיה בחירות מייסד מפלגת השלטון בידזינה איוואנישווילי
האוליגרך איוואנישווילי. כינה את המערב "מפלגת מלחמה גלובלית"
(צילום: Giorgi ARJEVANIDZE / AFP)
9 צפייה בגלריה
גאורגיה מפלגת השלטון החלום הגאורגי בחירות
גאורגיה מפלגת השלטון החלום הגאורגי בחירות
תומכי מפלגת השלטון בערב פרסום התוצאות. בפריפריה קיבלה עד 90%, בטביליסי לא יותר מ-44%
(צילום: Giorgi ARJEVANIDZE / AFP)
בריאיון ל-AP היום אמרה הנשיאה זורבישווילי כי הפגנות מחאה הן הדרך היחידה שבה יוכלו אזרחי גאורגיה להצהיר שקולם ועתידם נגנבו. היא הביעה תקווה שארה"ב והאיחוד האירופי יביעו תמיכה בהפגנות, ואמרה כי כדי שאירופה תהיה חזקה יש לה אינטרס להיות נוכחת באזור הקווקז ושהיציבות בו תישמר. כשנשאלה אם היא רוצה שיוטלו סנקציות נוספות על בכירים גאורגים היא השיבה שהדבר נתון להחלטתם של מנהיגי המערב, "אבל ודאי שלא הגיע הזמן לחדש את הקשרים עם שלטון שאיננו לגיטימי בשלב זה".

רוסיה: "אנחנו? זה המערב שמתערב"

בהצהרה שפרסם אתמול הפציר מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן בצמרת הפוליטית של גאורגיה לכבד את שלטון החוק, למנוע חקיקה הפוגעת בחירויות היסוד, לטפל בפגמים שהתגלו בתהליך הבחירות ולקדם את גאורגיה לעבר "עתיד אירו-אטלנטי". בלינקן קרא לגאורגיה לחקור היטב את הטענות לאי-סדרים, והיום הצטרפו לקריאה האיחוד האירופי ונאט"ו. שר החוץ האיטלקי אנטוניו טיאני אף אמר שמפלגות האופוזיציה בגאורגיה "צודקות לחלוטין" בכך שהן מערערות על התוצאות, והפנה גם הוא אצבע מאשימה למוסקבה: "כולנו מכירים את שיטות ההתערבות הרוסיות".
9 צפייה בגלריה
דובר ה קרמלין דמיטרי פסקוב רוסיה
דובר ה קרמלין דמיטרי פסקוב רוסיה
דובר הקרמלין פסקוב. על זורבישווילי: "זה ניסיון לערער את היציבות"
(צילום: רויטרס)
רוסיה מצדה דחתה את הטענות להתערבות מצדה, ודובר הקרמלין דמיטרי פסקוב אמר: "אנחנו לא מתערבים בענייניה הפנימיים של גאורגיה וגם אין לנו כוונה להתערב. דווקא המערב הוא שמנסה להשפיע על התוצאות". כשנשאל על קריאתה של זורבישווילי לגאורגים לצאת למחאה תיאר זאת כניסיון לערער את היציבות בגאורגיה. יו"ר הפרלמנט הגאורגי שלווה פפואשווילי האשים היום את הנשיאה זורבישווילי ביצירת "תרחיש הפיכה המנוגד לסדר החוקתי ולבחירות הדמוקרטיות".
משקיפים מטעם הארגון לביטחון ולשיתוף פעולה באירופה (OSCE) שפיקחו על הבחירות מקרוב קבעו כי הן התקיימו באווירה של פלגנות והפחדה וכי היו בהן אירועים של קניית קולות, הצבעה כפולה ואלימות פיזית. ראש משלחת המשקפים של הפרלמנט האירופי אמר כי במהלך הקמפיין השתמשה מפלגת "החלום הגאורגי" ברטוריקה אנטי-מערבית עוינת וקידמה מידע כוזב שהפיצה רוסיה, כמו גם מניפולציות ותאוריות קונספירציה. לדברי משקיפים, מקרים של איום על מצביעים והפרות אחרות בלטו במיוחד באזורי הפריפריה. באחד מהם, אזור ג'וואחטי שבדרום המדינה, קיבלה "החלום הגאורגי" 90% מהקולות, בעוד לשם השוואה בשום שכונה בבירה טביליסי היא לא קיבלה יותר מ-44%. ראש הממשלה איראקלי קובחידזה, איש מפלגת השלטון, טען עם זאת כי הצלחתה של המפלגה "מרשימה וברורה", ושכל ניסיון לדבר על מניפולציה בבחירות נועד לכישלון.
9 צפייה בגלריה
נשיאת גאורגיה סלומה זורבישווילי מצביעה בחירות
נשיאת גאורגיה סלומה זורבישווילי מצביעה בחירות
הנשיאה זורבישווילי מצביעה בשבת. "בחירות קיומיות"
(צילום: AP Photo/Shakh Aivazov)
9 צפייה בגלריה
גאורגיה בחירות ראש ממשלת גאורגיה אירקלי קובחידזה
גאורגיה בחירות ראש ממשלת גאורגיה אירקלי קובחידזה
ראש הממשלה קובחידזה. "ניצחון מרשים וברור"
(צילום: REUTERS/Irakli Gedenidze)
מערכת הבחירות של סוף השבוע נחשבה לקריטית ביותר שנערכה בגאורגיה מאז צאתה לעצמאות ב-1991, עם קריסת ברית המועצות. היא תוארה כקו פרשת המים שיקבע אם טביליסי תתקרב למערב או תגלוש בחזרה לעומק אזור השפעתה של מוסקבה, ושיעור ההצבעה בה היה הגבוה ביותר מאז עלייתה של מפלגת "החלום הגאורגי" לשלטון בשנת 2012. הנשיאה זורבישווילי תיארה את הבחירות עוד לפני ההליכה לקלפי כ"בחירות קיומיות".

מלחמת 2008 והפחד הגאורגי ממוסקבה

גאורגיה נחשבה במשך שנים לאחת המדינות הכי פרו-מערביות מבין המדינות הסובייטיות לשעבר, אבל מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה בפברואר 2022 חלה הידרדרות דרמטית ביחסים בין טביליסי למערב: גאורגיה סירבה להטיל סנקציות על מוסקבה כפי שעשו בעלות בריתה המערביות; מייסד מפלגת השלטון איוואנישווילי כינה את ארה"ב ואירופה "מִפלגת מלחמה גלובלית" והאשים כי הן חותרות לגרור גם את גאורגיה למלחמה עם רוסיה; ובחודשים האחרונים אישר כאמור הפרלמנט הגאורגי שורה של חוקים דכאניים בהשראת חוקים דומים שחוקק הקרמלין.
9 צפייה בגלריה
טנקים רוסיים דוהרים לעומק גאורגיה ב-2008
טנקים רוסיים דוהרים לעומק גאורגיה ב-2008
צבא רוסיה דוהר לעומק גאורגיה ב-2008. פצעי המלחמה לא נשכחו
(צילום: רויטרס)
מהלכיה של מפלגת "החלום הגאורגי" מעוררים במערב חשש כבד שגאורגיה גולשת למשטר סמכותני בנוסח רוסיה ומתקרבת למוסקבה, וזאת אף שלפי סקרים במדינה כ-80% מאזרחיה תומכים דווקא בהצטרפות לאיחוד האירופי, וחוקת גאורגיה עצמה מחייבת את מנהיגי המדינה לחתור להצטרף לאיחוד ולנאט"ו.
במהלך קמפיין הבחירות הציגה עצמה מפלגת "החלום הגאורגי" כמפלגה היחידה שיכולה למנוע "אוקראיניזציה" של גאורגיה, קרי הפיכתה לזירת מלחמה נוספת בין מוסקבה למערב. בשלטי חוצות שפרסמה הציגה תמונות של ערים שלוות בגאורגיה ולעומתן תמונות של ערים הרוסות באוקראינה. רוסיה עצמה אותתה בחודשים האחרונים שוב ושוב כי היא מקווה לניצחון של מפלגת "החלום הגאורגי" והאשימה את מדינות המערב בהתערבות בלתי הולמת בפוליטיקה הגאורגית.
אף שאיוואנישווילי טען כי הוא דבֵק בכוונה לצרף את גאורגיה לאיחוד האירופי, ניצחון מפלגתו הוא מכה לתקוותיו של האיחוד לשלב בתוכו עוד מדינות סובייטיות לשעבר. רק בשבוע שעבר נחל האיחוד אכזבה כשבמשאל עם במולדובה הושג – בניגוד לתקוותיו של השלטון שם – רוב זעום בלבד לצירופה של המדינה לאיחוד האירופי. גם נשיאת מולדובה טענה אז כי התוצאות אינן משקפות את עמדת עמה, והאשימה שהן התקבלו בשל קמפיין השפעה מסיבי של רוסיה, שכלל מבצע ענקי לקניית קולות.
9 צפייה בגלריה
גאורגיה נשיא לשעבר מיכאיל סאאקשווילי ירד 47 קילו מאז ש נכלא דיון בית משפט חולצת אני אוקראיני
גאורגיה נשיא לשעבר מיכאיל סאאקשווילי ירד 47 קילו מאז ש נכלא דיון בית משפט חולצת אני אוקראיני
הנשיא לשעבר סאאקשווילי, שבריאותו מידרדרת בכלא הגאורגי
(צילום: רויטרס)
החשש הגאורגי מרוסיה מקנן מאז המלחמה הקצרה שהתנהלה בין שתי המדינות באוגוסט 2008, אז פלשו הרוסים לגאורגיה כדי לסייע לתושבי שני החבלים הגאורגיים הבדלניים אבחזיה ודרום אוסטיה שהכריזו על עצמאות. בשיא הקרבות הגיע הצבא הרוסי עד קרוב לטביליסי. מי שהיה נשיא גאורגיה בזמן המלחמה, מיכאיל סאאקשווילי, הוא יריבו המושבע של המיליארדר איוואנישווילי, מייסד "החלום הגאורגי". את השנים שאחרי המלחמה העביר סאאקשווילי בגלות, ועם שובו לגאורגיה לפני שנים אחדות נכלא. מאז הוא מוחזק מאחורי סורג ובריח ובריאותו מידרדרת. מומחים טענו כי הורעל מאחורי סורג ובריח.