התקלה במערכת החשמל שהובילה אתמול (רביעי) להשבתת תנועת הרכבות מאשדוד לבאר שבע למשך שעתיים נובעת מהיותו של הרכיב האחראי על מתיחת אחד מקווי החשמל במערכת תקול. כך נודע ל-ynet. גם התקלה בשבוע שעבר, שפורסמה אתמול, נגרמה מסיבה דומה - אלא שאז, כבל חשמל של הרכבת נפל ופגע ישירות בשמשת הקטר במהלך נסיעה מהמרכז לירושלים. לפני כמה שבועות אירע מקרה נוסף, שגם בו הושבתה תנועת הרכבות.
הכבל המחובר לרכבות עצמן ומזרים להן חשמל לא ניזוק, אך הרכיב שמחזיק את הכבל שמזרים חשמל למערכת נמצא תקול. האחראית על תחזוקתו היא חברת "סמי" הספרדית, וגורמים ברכבת ישראל האשימו אותה היום בתקלות. בבדיקות שנערכו התגלה כי שלושת הרכיבים שהתנתקו שייכים לאותה סדרת ייצור משנת 2017. מנכ"ל הרכבת מיכה מייקסנר, שהודיע בתחילת השבוע על התפטרותו והוביל את פרויקט חשמול הרכבת, אמר כי הורה לבדוק את המערכת – ולהחליף את כל הרכיבים מסדרת הייצור התקולה.
"מדובר ברכיב שנועד לאחוז בכבל ובתוכו יש קונוס שהשתחרר בשל תקלת יצרן. כשהוא משתחרר הרכיב לא מצליח להחזיק את הכבל", אמרו גורמים ברכבת. הם הדגישו כי מקרים דומים התרחשו ברחבי העולם, ואינם ייחודיים לישראל. "תהליך החשמול החל לפני מספר שנים, יש אלפי חלקים כאלו לאורך המסילות".
מנגד, בכירים ברכבת ישראל אמרו הבוקר ל-ynet כי הם מצויים ב"בעיה רצינית". לדבריהם, "הכבל המדובר מוליך את החשמל במערכת. על פי האופי שלה תחנת ההשנאה המספקת את החשמל תנתק אותו מיידית ואוטומטית אם הכבל יתנתק, אבל החשש הגדול שלנו הוא שפעם אחת זה לא יקרה והתקלה תהפוך למסוכנת".
מרכבת ישראל נמסר כי "פרויקט החשמול הינו אחד מפרויקטי התשתית המורכבים הנדסית וטכנולוגית שנעשו בישראל. מטרתו שיפור שירות הרכבת ומעבר לרכבות חדישות, ירוקות לסביבה, שקטות ומהירות. במסגרתו מחושמלים מאות קילומטרים של מסילות ברחבי הארץ, נבנים מתחמים תפעוליים חשמליים ונקלטות רכבות חשמליות חדשות.
טכנולוגיית הרכבות החשמליות הינה חדשה בישראל, וכמו בכל הטמעה של טכנולוגיות חדשות קיימים אתגרים שונים, ואנו מתמודדים בהצלחה עם כולם, תוך קידום הפרויקט במרץ כפי שנעשה בשנים האחרונות. רכבת ישראל הנחתה את החברה המקימה את תשתיות החשמל לבצע בדיקות מקיפות לרשת ולאתר ליקויים בהחליף הקמת רשת החשמל. העבודות תבוצענה בשעות הלילה, ללא פגיעה בתנועת רכבות הנוסעים".