סדק התגלה בחלון בתא הטייס של מטוס "כנף ציון", כאשר זה נחת בוושינגטון בטיסת ההכנה לטיסה הצפויה בתחילת השבוע הבא של ראש הממשלה בנימין נתניהו לארה"ב. כך נודע הבוקר (יום ה') ל-ynet.
2 צפייה בגלריה
מטוס כנף ציון
מטוס כנף ציון
מטוס כנף ציון
(צילום: יאיר שגיא)
הסדק לא הפריע לנחיתה. המטוס שב אמש לארץ ואמור לטוס כרגיל ביום ראשון, אחרי שהסדק יתוקן.
ממנהל מערך המטוס במשרד רה"מ נמסר: "תקלות אינן דבר נדיר במטוסים. גם מטוס כנף ציון יתקלקל מדי פעם בפעם, ככל שתתגלה תקלה היא מטופלת על פי הנהלים של חברת בואינג בידי צוות התעשייה האווירית.
"כנף ציון נחת בשלום בוושינגטון, עם סדק קל בחלק החיצוני של השמשה. לאחר בדיקה מקיפה וקבלת אישור מהגורמים המוסמכים להמשך הטיסה ארצה, חזר המטוס לישראל ונחת בשלום. תקלה זו שכיחה במטוסים ואיננה גובלת בסיכון. יחד עם זאת, היא מטופלת והמטוס ימריא שמיש לחלוטין בטיסתו הבאה".

פיצול הטיסה החריג, והעלות היקרה

בטיסה אמש העביר המטוס חלק מהציוד והצוות שנדרשים לביקור ראש הממשלה בארה"ב, שם ינאם בקונגרס וייפגש עם הנשיא ג'ו ביידן. הפיצול החריג של הטיסה לשניים, שיעלה ככל הנראה מאות אלפי דולרים, נובע בעיקר מבעיות המשקל.
"כנף ציון" הוא מטוס מדגם בואינג 767 בן כ-20 שנה, ורבות כבר נכתב על העלות היקרה של הפיכתו למטוסו הרשמי של ראש הממשלה. הוא נחת לראשונה בישראל ביולי 2016 ומאז עבר תהליך ארוך של שדרוג, שיפוץ, התאמה וגם לא מעט מאבקים על ההחלטה האם הוא ימריא או לא. מדובר במטוס המכיל 120 מושבים - אבל בינתיים הוא יכול להטיס רק 80, וגם זאת בעקבות אישור חריג. כשליש מהמטוס שזוכה לכינוי "אייר פורס 1 הישראלי" שייך לראש הממשלה וכולל חדר שינה, מקלחת קטנה, מראת איפור ומושבים למאבטחים ולמזכירות.
2 צפייה בגלריה
מטוס ראש הממשלה מוכן בנתב"ג
מטוס ראש הממשלה מוכן בנתב"ג
(צילום: ועד עובדי התעשייה האווירית)
בעבר פורסם כי במטוס הושקעו כ-730 מיליון שקל, אך מנגד בלשכת ראש הממשלה אמרו שהסכום בפועל עמד על כ-400 מיליון כפי שקבע בזמנו הקבינט. בדוח מבקר המדינה שפורסם במרץ 2022 נכתב כי במטוס בוצעו שינוים ביטחוניים באיחור, בין היתר בגלל שילוב מאוחר של דרישות שב"כ, המאבטח את ראש הממשלה.
עלויות המטוס התייקרו גם בשל שינויים של עיצוב וספות שדרשה לשכת ראש הממשלה נתניהו למתחם האישי שנבנה עבורו במטוס, ועלו במצטבר כ-60 מיליון שקלים. בין היתר נוספו למטוס בשלב מתקדם גם מקלחון בעלות של 4.3 מיליון שקלים, מערכת בידור בעלות של שני מיליון שקלים ומערכת שקעי חשמל, גם היא בעלות של שני מיליון שקלים. במטוס יש גם חדר ניתוחים, בדומה ל"אייר פורס 1" של נשיא ארה"ב. הוא ממוקם בתוך חדר הדיונים במטוס, ו"בלחיצת כפתור" הוא מוסב לחדר ניתוחים שבו ניתן לבצע בעת מקרי חירום ניתוחים מצילי חיים.
ראש הממשלה הקודם יאיר לפיד התנגד להשמשת המטוס והנחה לבחון את מכירתו. בעקבות הנחייתו קורקע המטוס ופורקו מספר מערכות, בהן מערכת להגנה מפני טילים, שבינתיים הוחזרה אליו. עם חזרתו של ראש הממשלה נתניהו לשלטון הוא הנחה להשמיש אותו ולהכינו לטיסה.