זירת הפיגוע בטיילת בתל אביב
(צילום: אדם קוטב)

פארק צ'ארלס קלור והטיילת היפהפייה שלאורכו נחשבים למוקד מרכזי עבור תיירים שמבקרים בתל אביב. גם הבוקר (יום שבת), יום אחרי הפיגוע הרצחני שם, ניתן היה לראות לאורך הטיילת רוכבי אופניים, רצים, פעילויות יוגה ואנשים שמבלים במדשאות ובגני השעשועים. עם זאת, כמות הרכבים היום בחניונים הייתה קטנה לעומת ימים אחרים, ובמיוחד כשמדובר ביום שבת של חול המועד פסח. כוחות שיטור עירוניים מסתובבים בטיילת בכמות כפולה מבימים שגרתיים.
פרופסור אלי שפרכר על הלילה הדרמטי באיכילוב
(צילום: עידו ארז)

4 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בטיילת בתל אביב בבוקר שאחרי
זירת הפיגוע בטיילת בתל אביב בבוקר שאחרי
"נראה מדהים ומלומד, תראו מה עשו לו". נרות ופרחים לזכר פאריני
(צילום: אדם קוטב)
4 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בטיילת בתל אביב בבוקר שאחרי
זירת הפיגוע בטיילת בתל אביב בבוקר שאחרי
"הרגשתי צורך לבוא". ההמונים בזירת הפיגוע
(צילום: אדם קוטב)
4 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בטיילת בתל אביב בבוקר שאחרי
זירת הפיגוע בטיילת בתל אביב בבוקר שאחרי
גם הבוקר, מבלים בטיילת
(צילום: אדם קוטב)
בתוך ההמולה, עשרות בני אדם הגיעו לזירת הפיגוע, וחלקם הניחו פרחים והדליקו נרות. תמונתו של אלסנדרו פאריני שנרצח בפיגוע הוצבה שם, לצד הכיתוב "צעירי ישראל מחבקים את צעירי איטליה". כמה צוותי תקשורת בינלאומיים צילמו באזור, ועיתונאית איטלקית סיפרה ל-ynet כי "זה מחמם את הלב לראות את הישראלים שמגיעים לכאן. הם הדליקו נרות, חלקם גם בכו. זה בלתי נתפס שבן אדם נרצח בזמן שהוא בחופשה, פשוט נוראי. אני מאוד עצובה בבוקר הזה".
אבי הורביץ, שמתגורר ברחוב אילת הסמוך, סיפר כי הגיע לזירת הפיגוע כי הרגיש צורך. "הפיגוע תפס אותי בארוחת שישי", אמר. "הפסקנו את הארוחה והתמקדנו בפלונטר הזה שאנחנו נמצאים בו. טובחים בנו בלי הבחנה. זה מטורף, תקופה מטורפת לגמרי, קשה מאוד לעכל אותה. הגעתי לכאן כי הרגשתי שאני חייב את זה לעצמי. קשה לתפוס ולהכיל דבר כזה. זה נורא".
שושנה הגיעה גם היא לזירה כדי לחלוק כבוד אחרון לפאריני. "היה לי חשוב להגיע כדי לראות אותו", אמרה. "אני מאוד עצובה. נראה שהוא היה אדם מדהים ומלומד, שבא לראות את הארץ ולבקר בה, ותראה מה עשו לו. ממש עצוב".
4 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בתל אביב
זירת הפיגוע בתל אביב
וככה זה נראה אתמול. רכב המחבל בזירת הפיגוע בתל אביב
(צילום: AFP)
אמיר, בן 18 מהצפון הישן בתל אביב, סיפר כי הלך ברגל לזירת הפיגוע על אף שהוא מתגורר במרחק חצי שעה ממנה. "בתור תל אביבי ואזרח ישראלי, אני חושב שזו חובה ללכת ולמלא את הטיילת, כדי שיראו שיש אנשים", אמר. המטרה של מישהו שקם בבוקר והורג סתם בן אדם שהולך ברחוב היא לנסות לעצור את המדינה. בתל אביב זה עוד יותר כואב, כי זה מקום שקשה יותר לעצור. אז צריך לקום בבוקר שאחרי, למלא את הרחובות ולהגיד - זה לא הולך לעצור. זו החובה שלנו לדעתי".
"ההורים שלי חינכו אותי שבכל פעם שקורה דבר כזה, אז צריך ללכת למסעדות שם ולקנות בסופרים ובקיוסקים. זה מראה שאי אפשר לעצור אותנו. מעבר לזה, הדלקתי נר כדי שכל בן אדם שבא לפה יראה שיש אנשים שתומכים".

"הפצועים היו בחרדה ודיברו עם המשפחות"

פרופסור אלי שפרכר, סמנכ"ל מחקר ופיצול בבית החולים איכילוב בתל אביב, סיפר ל-ynet על הרגעים הדרמטיים שבהם חדר המיון התמלא ברופאים מכל התחומים. "בסביבות 21:30 דיווחו לנו על פיגוע בטיילת", אמר. בדקות שאחרי הפיגוע, נזכיר, שרר בלבול רב בזירה, והדיווחים הסותרים דיברו על פיגוע ירי ודריסה. בהמשך התברר כי המחבל החזיק אמנם בחפץ "דמוי רובה", ולא בנשק אמיתי. "לפני שהפצועים הגיעו לכאן באמת היה בלבול, אבל בסופו של דבר ראינו שמי שהגיע לכאן נפגע מהמכונית", אמר פרופ' שפרכר.
תיעוד הפיגוע בטיילת בתל אביב

לדברי פרופ' שפרכר, במהלך הלילה התמודד בית החולים עם "מורכבות שייחודית לפיגוע הזה", שבו כל הפצועים היו תושבי חוץ. הפצועים ההמומים - תושבי איטליה ובריטניה - ביקשו לדבר עם משפחותיהם ולהרגיע אותם. "מן הסתם הם היו בחרדה, וגם המשפחות שבחו"ל", אמר. "הם שוחחו איתם באמצעות העובדים הסוציאליים שלנו ובעזרת שגרירויות איטליה ובריטניה".
הוא סיפר כי הפצועים דיברו מעט ומסרו רק פרטים טכניים על מה שעברו. "הם בעיקר סבלו וקיבלו משככי כאבים", הסביר.
מתוך חמישה פצועים שפונו לאיכילוב, שניים שוחררו ואחרים - שהגיעו במצב בינוני - יישארו עוד כמה ימים בבית החולים. "הם סובלים בעיקר מפגיעות אורתופדיות", אמר פרופ' שפרכר. "אחד מהם סובל משבר בעמוד השדרה, מה שמוסיף מורכבות למקרה שלו. חלקם עברו ניתוחים אורתופדיים וחלקם יעברו. קשה לקבוע כמה זמן הם יישארו כאן, אבל בוודאות מדובר בכמה ימים". הוא ציין כי מוקדם לדבר על ההשלכות לטווח הרחוק של הפציעות, במיוחד של התייר שנפגע בעמוד השדרה, אבל אין סכנת חיים לאיש מהפצועים.