התקלה במערכת של חברת אבטחת הסייבר CrowdStrike גורמת היום (שישי) לשיבושים קשים בישראל וברחבי העולם, וכבר מוגדרת כ"תקלת המחשבים החמורה אי פעם". מחשבים של חברות שמשתמשות במערכת קרסו – והכאוס גדול: חברות תעופה הודיעו על עיכובים וביטולים, רשתות שידור ירדו מהאוויר ושיבושים נרשמו גם בפעילות בתי החולים והבנקים. חלק מהחברות שדיווחו הבוקר על שיבושים הודיעו על חזרה לפעילות רגילה, אך חברות רבות עדיין חוות את התקלה.
לפי סוכנות הידיעות רויטרס, מתוך יותר מ-110,000 טיסות מסחריות שאמורות להמריא היום ברחבי העולם בוטלו עד כה 1,390. ההערכה היא שככל שהתקלה תימשך יהיו ביטולים נוספים.
שדה התעופה בלוס אנג'לס, שגם בו הושבתו המחשבים
(צילום: רויטרס)

3 צפייה בגלריה
שדה התעופה בבנגקוק תאילנד בעקבות תקלה טכנית עולמית
שדה התעופה בבנגקוק תאילנד בעקבות תקלה טכנית עולמית
עומסים בנמל התעופה בבנגקוק בגלל התקלה הטכנית
(Mailee Osten-Tan/Getty Images)
חלק מחברות התעופה הודיעו שמכיוון שלא ניתן להשתמש במחשבים, הצוותים בנמלים עוברים למתכונת ידנית – בין השאר בתהליך הצ'ק אין לפני העלייה למטוס – וכתוצאה מכך צפויים עיכובים בהמראות. הנמלים וחברות התעופה המליצו לנוסעים להגיע מוקדם מהרגיל לטרמינלים.
חברות התעופה הגדולות של ארה"ב – אמריקן, דלתא ויונייטד איירליינס – עצרו הבוקר את המראת הטיסות שלהן כתוצאה מהתקלה במחשבים. חברות תעופה אחרות - בהן KLM ו"אייר פראנס", ונמלים בערים מרכזיות באירופה, הודיעו על דחיית הטיסות.
3 צפייה בגלריה
שדה התעופה באמסטרדם הולנד בעקבות תקלה טכנית עולמית
שדה התעופה באמסטרדם הולנד בעקבות תקלה טכנית עולמית
שיבושים גם בנמל באמסטרדם
(EPA/SEM VAN DER WAL)
בנמלי התעופה של ברלין ואמסטרדם הודיעו על השעיית הטיסות בעקבות התקלה. שיבושים נרשמו גם בנמל גטוויק בלונדון, בנמל אדינבורו ובנמלים בספרד. נמלי תעופה בסינגפור, הודו והונג קונג אמרו כי הנוסעים של חלק מחברות התעופה יצטרכו לעשות צ'ק אין באופן ידני כתוצאה מקריסת המחשבים, שלהם מערכת הפעלה של מיקרוסופט - והשתמשו במוצר של CrowdStrike.
"אנחנו צופים זמני המתנה ארוכים יותר וביטולים של חלק מהטיסות. לא כל נמלי התעופה באירופה נפגעו מהתקלה הזאת, שקשורה למערכת הפעלה ספציפית, Microsoft Azure", אמרה אגתה ליזניק, דוברת איגוד נמלי התעופה "ACI אירופה".
"סקיי ניוז", מרשתות הטלוויזיה הגדולות בבריטניה, ירדה היום מהאוויר באופן זמני בעקבות התקלה הטכנית, וכך גם רשת השידור האוסטרלית ABC. בנקים וחברות פיננסיות, מאוסטרליה והודו ועד גרמניה, הזהירו את הלקוחות משיבושים.
3 צפייה בגלריה
שדה התעופה בניוארק ארה"ב בעקבות תקלה טכנית עולמית
שדה התעופה בניוארק ארה"ב בעקבות תקלה טכנית עולמית
התקלה במחשבים בנמל בניוארק, ארה"ב
(REUTERS/Bing Guan)
ממה שידוע כרגע מדובר בתקלה ברכיב תוכנה של חברת CrowdStrike, המותקן על המחשבים שעושים שימוש במוצר של החברה שהוא אפליקציה להגנה על מחשבים ושרתים. מדובר על רכיב שמותקן על המחשב ואמור להגן עליו מפני פריצות סייבר, תקיפות של וירוסים והצפנות.
מדובר באירוע נדיר מאין כמותו - תקלות עולמיות מעין אלה לרוב לא מגיעות להיקפים כאלה אלא אם כן מדובר בשירות ענן - אך גם אז מדובר בשירותים שלהם גיבויים רבים.