השר שטרן: "קיבלנו את המלצות הגורמים המקצועיים, אתם יודעים לבד מה הן"
(צילום: גיל יוחנן)

ועדת השרים לענייני שב"כ, בראשותו של שר הדתות מתן כהנא, החליטה הבוקר (יום א') שלא לקבל את בקשתו של יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו להאריך את תקופת האבטחה שניתנה לבני משפחתו - אשתו שרה ובניו יאיר ואבנר - אחרי שתמה כהונתו כראש הממשלה. בעקבות ההחלטה, האבטחה מעליהם תוסר כבר ממחר. כל גורמי הביטחון, בהם שב"כ, מוסד, המשטרה והמל"ל, אמרו שאין מידע שמצריך את הארכת האבטחה. גם סמנכ"ל חירום ואבטחה אלון חלווה, שמקורב לבני הזוג נתניהו שדחפו למינוי שלו, תמך בעמדה הזו.
הוועדה, נזכיר, החליטה כבר ביולי האחרון לקצר את תקופת האבטחה לבני משפחת נתניהו משנה אחת לחצי שנה, אך נתניהו קרא לה לשנות את ההחלטה הזו בגלל איומים שלדבריו משפחתו ממשיכה לקבל. בעקבות זאת הוועדה התכנסה הבוקר לדיון נוסף, ומטעמה נמסר כי ההחלטה המקורית תישאר בעינה, "בהתאם לחוות הדעת של כלל גורמי הביטחון שהוצגו בדיון".
בסביבת נתניהו תקפו בתגובה להחלטה: "החלטה פוליטית, שערורייתית וחסרת אחריות שנתפרה מראש, ומתירה את דמה את רעיית ראש ממשלת ישראל לשעבר ובניו. השנאה לנתניהו מעבירה אנשים על דעתם עד כדי כך שהם מוכנים לסכן את חייהם של רעייתו ובניו. בלתי נתפש. שערורייה שאין דוגמתה, הכתובת על הקיר".
3 צפייה בגלריה
משפחת נתניהו בטיול משפחתי
משפחת נתניהו בטיול משפחתי
משפחת נתניהו בטיול משפחתי, ב-2019
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)

יחידת האבטחה של משרד רה"מ המליצה להאריך? "לא נכון"

עוד אמרו בסביבת נתניהו כי "הוועדה התעלמה לחלוטין מחוות הדעת המקצועית של יחידת האבטחה של משרד ראש הממשלה 'מגן', שאחראית לביטחונם של רעיית ראש הממשלה לשעבר ובניו, ודרשה את המשך אבטחתם. יחידת 'מגן' קבעה שהלכי רוח קיצוניים בחלקים מהציבור מסכנים את ביטחונם של רעיית ראש ממשלת ישראל לשעבר ובניו, ומחייבים את המשך אבטחתם על פי ההחלטה המקורית של הוועדה לענייני אבטחה".
עם זאת, מטעם אגף ביטחון וחירום במשרד רה"מ האחראי על יחידת "מגן" נמסר בתגובה: "האגף אינו מפרט עמדות מקצועיות המוצגות בפני ועדות שרים. עם זאת, נבהיר, כי האמירות שיוחסו ליחידת 'מגן' אינן נכונות. עוד נחדד, כי יחידת 'מגן' הינה גורם ביצועי, לא מודיעיני, וככזו היא נסמכת על חוות הדעת המקצועית של גורמי שירות הביטחון הכללי (שב"כ), אשר המליצו לבטל את אבטחת משפחתו של יו"ר האופוזיציה".
גורמים שנכחו בדיון סיפרו: "יחידת 'מגן' אמרה שאין איום ספציפי. לאור הרעש שנוצר הם אמרו שיש לשקול להוריד את האבטחה בצורה הדרגתית וחסויה לציבור".
בסביבת נתניהו הוסיפו: "כל מי שעיניו בראשו רואה את עוצמת ההסתה והאיומים ברשתות החברתיות נגד רעיית ראש הממשלה לשעבר שרה נתניהו ובניו יאיר ואבנר. איומים מפורשים כאלה לרצוח את בני משפחת נתניהו פורסמו רק אתמול ברשתות החברתיות. אפילו לא על קמצוץ מהאיומים האלה הוועדה הפוליטית הזאת ארגנה לעידית סילמן, מתן כהנא, איילת שקד גדעון סער ואפילו תמר זנדברג ומרב מיכאלי צבא של מאבטחים, אבל את משפחת נתניהו הם זורקים מתחת לגלגלים".
שר המודיעין אלעזר שטרן רמז להחלטה עוד לפני שהוכרזה רשמית, ואמר בכניסה לישיבת הממשלה הבוקר: "קיבלנו את ההמלצות של הדרגים המקצועיים, אתם יודעים לבד מה הן". גורמים ביטחוניים בדיון אמרו במהלכו: "כמו כל אזרח ישראלי גם בנו של ביבי, אם מרגיש מאיום, יכול להתקשר 100".
3 צפייה בגלריה
קרעי: "בושה", בר-לב: "ההחלטה הייתה קלה"
קרעי: "בושה", בר-לב: "ההחלטה הייתה קלה"
קרעי: "בושה", בר-לב: "ההחלטה הייתה קלה"
(צילום: הדר יואביאן)
השר לביטחון הפנים עמר בר-לב התייחס להצבעתו בעד הפסקת האבטחה על משפחת נתניהו: "כאשר שב"כ, משטרת ישראל והמוסד אומרים שאין איום על משפחת נתניהו, ההחלטה היא קלה. ‏אני סומך על שב"כ ועל משטרת ישראל שאם יהיה איום כזה, הוא ייחשף ויטופל".
ח"כ שלמה קרעי (הליכוד) התייחס להחלטה בטוויטר: "הדם, חלילה, יהיה על הידיים של כל אחד משרי הממשלה המופקרת הזו. הסכנה מהאנרכיסטים של השמאל הקיצוני ממשית. אגב, יחידת 'מגן' שאחראית על האבטחה כן המליצה לאבטח - אבל השב"כ מזהה איומים בערך כמו שזיהה את המרגל בבית של גנץ. האיומים לא ביטחוניים? וכהנא? וסילמן המדמיינת? זה ביטחוני? בושה".
הדיון הנוסף בוועדה בעניין אבטחת בני משפחת נתניהו נערך לבקשת ראש המטה שלו, אשר חיון, שדרש ממנה להאריך את האבטחה עקב איומים על המשפחה. נציגי שב"כ הוזמנו לוועדה כדי להבהיר שם אם אכן יש מקום להאריך את האבטחה ואם תמונת האיומים השתנתה, אך כאמור לפי הודעת הוועדה לא ניתנה מטעמם המלצה להארכת האבטחה. גם בעבר לא המליץ שב"כ להאריך את האבטחה על בני המשפחה ליותר מחצי שנה.
בהחלטה הקודמת של הוועדה, מיולי האחרון, היא קיצרה כאמור את תקופת האבטחה של שרה, יאיר ואבנר משנה שלמה לחצי שנה. על תקופת האבטחה של שנה שלמה החליטה הוועדה בינואר השנה, כשנתניהו עוד היה ראש ממשלה ובראשות הוועדה לענייני שב"כ עמד השר דאז אלי כהן מהליכוד. אותה החלטה על שנה שלמה התקבלה בניגוד להמלצת הוועדה הממלכתית לאישור נוהלי אבטחה לאישים רמי דרג – שהמליצה כבר אז להאריך את האבטחה למשך שישה חודשים בלבד.
נתניהו:" אל תפקירו את בטחונם של אשתי וילדיי"

לקראת הדיון המחודש היום בוועדה קרא לה כאמור נתניהו להאריך את תקופת האבטחה של בני משפחתו, והזהיר מפני סכנה של ממש לשלומם לנוכח איומים שהם ממשיכים לספוג לדבריו. "הכתובת על הקיר, מדובר בחיי אדם", אמר נתניהו. "מה עוד צריך לקרות? מי ייקח את האחריות אם חס וחלילה יקרה להם משהו? אני קורא לוועדה, תרדו מהשיקולים הפוליטיים והאישיים ותעשו את הדבר הנכון וחזרו להחלטה המקורית, העניינית והמתבקשת. אל תפקירו את ביטחונם של אשתי וילדיי".
נתניהו התייחס לאותה החלטה ראשונה של הוועדה מינואר, והוסיף כי "בגלל התדירות והחומרה של האיומים המחרידים הללו, קבעה ועדת השרים לענייני אבטחה שאשתי וילדיי יקבלו אבטחה במשך שנה לאחר תום כהונתי, עם אפשרות להארכה נוספת בהתאם למצב האיומים. אבל ועדת השרים של הממשלה הנוכחית החליטה באופן שרירותי, במנותק מהמציאות, לקצר את התקופה בחצי שנה".
יו"ר האופוזיציה הודיע אמש גם כי התלונן נגד הארגון "Crime Minister" שהיה מבין מובילי מחאת בלפור נגדו בשנים האחרונות – אחרי שזה פרסם בפייסבוק פוסט שבו נכתב "ביום שני הקרוב תוסר האבטחה משרה נתניהו ושני בניה. צפו להפתעות?". יצוין כי בהמשך נערך הפוסט ובמקום המילים "צפו להפתעות?" נכתב "תהיינה לדעתכם הפתעות בהחלטה?".
3 צפייה בגלריה
תנועת קריים מיניסטר בפוסט המאיים על משפחת נתניהו
תנועת קריים מיניסטר בפוסט המאיים על משפחת נתניהו
הפוסט שעמד בבסיס התלונה של נתניהו. הוא נערך בהמשך
(מתוך פייסבוק)
בציוץ אמש בטוויטר כתב נתניהו כי "הגשתי תלונה במשטרה נגד ארגון חוזה חדש ששולט בפעילות של 'קריים מינסטר' ונגד ישי הדס, לאחר שפרסמו פוסט שיש בו קריאה ברורה לפגוע ברעייתי שרה ובבניי יאיר ואבנר". הוא הוסיף כי ביקש מהמשטרה לטפל גם בתלונות שהגיש ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לאורך השנים בגין הסתה לרצח, שרובן לדבריו לא טופלו. במשטרה אישרו כי יחידת הסייבר בלהב 433 תחקור את התלונה.
מ-"Crime Minister" נמסר בתגובה כי "נתניהו מתקרבן, משקר ומתיר את דמנו. אין קו אדום שהאיש לא יחצה כדי שמשפחתו תמשיך לחלוב את הקופה הציבורית. נתלונן נגדו על הסתה. אין בפוסט שפרסמה התנועה אתמול איום על איש מבני משפחת נתניהו. מאז שהנאשם נתניהו הפיץ את הפוסט שלה, התקבלו בעמוד הפייסבוק שלה איומים ונאצות מצד תומכי נתניהו".
לסוגיית האבטחה של בני משפחת נתניהו נדרש הבוקר בריאיון לאולפן ynet ליאור אקרמן, בכיר לשעבר בשירות. הוא אמר כי אין סיבה שהיחידה לאבטחת אישים היא זו שתאבטח את בני המשפחה של ראש הממשלה לשעבר. "אם כן קיים איום קונקרטי כזה או אחר על ילדיו של רה"מ אפשר לפנות למשטרה, היא תוכיח שאכן קיים איום ותצמיד אבטחה, וזה בסדר גמור, אבל האבטחה ליחידת אישים לא אמורה לאבטח את ילדי רה"מ בכל מקום שהם נמצאים על בסיס כל איום שהוא".
בכיר לשעבר בשב"כ וח"כ בן גביר בריאיון לאולפן ynet
(צילום: שחר גולדשטיין)

בהתייחסות לטענותיהם של נתניהו ומקורביו לאיומים הרבים שמופנים אליהם ברשתות, אמר אקרמן כי לא כל איום שכזה מהווה בהכרח אינדיקציה לצורך באבטחה צמודה. "הרשתות הן לא אינדיקציה מודיעינית בהכרח. כמובן שעוקבים אחריהן, אבל ברשתות יש אינסוף איומים של ימין על שמאל ושמאל על ימין, מטורפים יותר ופחות וסתם כאלה שמשעמם להם", אמר.
לאולפן ynet התראיין גם חבר הכנסת איתמר בן גביר (הציונות הדתית), שהביע תמיכה נחרצת בהארכת האבטחה על בני משפחת נתניהו. "כל מיני גורמים אנרכיסטיים, אני לא רוצה להכליל כאן את כל השמאל, אבל כל מיני גורמים אנרכיסטיים אומרים מפורשות שצריך לפגוע ביאיר ובשרה. זה אינטרס של כל ישראל לשמור על חיי האנשים האלה. בסופו של דבר, אם יקרה איזשהו אסון - זה יהיה שיסוע מאוד גדול בחברה הישראלית", אמר.
בן גביר הוסיף: "בואו נפסיק לזלזל באיומים האלה, אם יש ספק אין ספק. אינטרס ציבורי של ישראל לשמור על משפחתו של מי שהיה רה"מ תקופה כ"כ ארוכה, ואגב גם היום יו"ר האופוזיציה. אי אפשר לשחק בחיי אדם ואני חושש שיש כאלה שהופכים את זה לפוליטיקה, לסגור חשבונות עם נתניהו ומשפחתו. זה אסור, צריך להיות קו אדום".
אטילה שומפלבי השתתף בהכנת הכתבה