תיעוד הנסיעה של קורן, עם הקולות שהשמיע
(מתוך תיק החקירה)

משה קורן בן ה-75, טייס קרב לשעבר ובוגר קרבות מלחמת ההתשה ומלחמת יום הכיפורים, שבה מטוסו נפגע, הרג לפני כשנתיים רוכב אופנוע בתאונת דרכים. בעקבות התאונה הוא הואשם בגרימת מוות ברשלנות ובנהיגה בקלות ראש. בקו ההגנה שלו, טען כי היה תחת השפעה של התקף אפילפטי ללא ידיעתו, והסתמך על קטע וידאו ושמע ממצלמה שהתקין ברכבו. צפו בקטע שבפתח הכתבה.
קורן טען בבית המשפט שבזמן התאונה היה תחת תופעה מוכרת של התקף אפילפטי פתאומי וערפול הכרה, שמאפשר בכל זאת לפעול "באופן אוטומטי" מבלי שהוא מודע לכך. הוא סיפר שזו הפעם הראשונה בחייו שחווה התקף, והביא מומחים רפואיים שהעידו בבית המשפט מטעמו, וכך גם הפרקליטות. לבסוף, בית המשפט הכריע אתמול (שני) בפסק דין יוצא דופן כי הוא מזכה את קורן מחמת הספק מכל כתב האישום נגדו.
2 צפייה בגלריה
אופנוע קטנוע תאונה תאונת דרכים אילוס אילוסטרציה
אופנוע קטנוע תאונה תאונת דרכים אילוס אילוסטרציה
"קורן היה במצב של 'אוטומטיזם'". אילוסטרציה
(shutterstock)
התאונה התרחשה לפני שנתיים בנתיבי איילון, ליד מחלף וולפסון. בבוקר שבו יצא קורן לדרכו, הרגיש סחרחורת וכאב ראש חריף, אך הוא לא נתן לכך להפריע לו. הוא נכנס לרכב ונסע לכיוון העבודה. במהלך הנסיעה, הוא סטה מנתיב נסיעתו כמה פעמים ללא הסבר, תוך שהוא מפריע לנהיגה של נהגים אחרים, אך עדיין לא הבין כי מצבו לא טוב. באותו זמן, עצר רוכב האופנוע שמעון סיסו בן ה-23 בשול הימני במנהרה, כדי להגן על עצמו מפני גשם שירד. כשקורן נכנס אל המנהרה הוא לפתע סטה ימינה אל שטח השול - והתנגש בעוצמה בסיסו, מה שגרם למותו.
השופט אהרון האוזרמן מבית משפט השלום לתעבורה שבבת ים קיבל את כל טענות פרקליטיו של קורן, עורכי הידן יגאל טמיר ואסנת מטלון, וקבע כי קיימת אפשרות ממשית שקורן היה תחת התקף אפילפטי מוקדי המלווה בערפול הכרה שהכניס אותו למצב של אובדן שליטה, ועל כן קבע שקיים סייג לאחריות הפלילית שלו לתאונה. "הוכח בפניי שקורן היה חסר מודעות ובמצב של 'אוטומטיזים' ללא יכולת לשלוט בגופו", קבע השופט.
השופט: "מדובר בקולות חריגים. קיימת סבירות של ממש כי הם מהווים אינדיקציה להתקף אפילפטי"
במהלך המשפט עלה כי קורן עבר ניתוח ראש כ-20 שנים לפני התאונה, ולאחר הניתוח הוא עמד בסיכון גבוה יותר להתפרצות מחלת אפילפסיה, אך לא היה מודע לכך. פרקליטיו של קורן הציגו בפני בית המשפט שתי חוות דעות של מומחים בנושא, אבל הראיה המרכזית במשפט הייתה סרט שהופק ממצלמת הדרך שהייתה מותקנת ברכבו של קורן, שתיעדה בתמונה ובקול את מסלול נסיעתו באותו בוקר גשום עד לרגע התאונה עצמה. בנוסף, קורן מתועד בסרט המצלמה משמיע קולות חריגים בצורה האופיינית להתקף אפילפטי. מיד לאחר התקרית קורן דיווח על אובדן זיכרון של הרגעים מלפני התאונה ואחריה.
בפסק הדין, הוסיף השופט: "האזנתי לקולות שהשמיע הנאשם ואני קובע כי מדובר בקולות חריגים. קיימת סבירות של ממש לפי המומחים הרפואיים של ההגנה כי הקולות שהוקלטו מהווים אינדיקציה להתקף אפילפטי". במקרה של התקף אפילפטי מהסוג שקורן סבל ממנו, ההתקף מתפתח בהדרגה, ואחר כך החולה חוזר להכרה מלאה ללא מודעות למצבו. לפיכך, בית המשפט קבע בנוסף כי ספק אם הנאשם יכול היה להיות מודע להתפתחות ולהחמרה במצבו ולחדול מראש מהנהיגה.
2 צפייה בגלריה
עו"ד יגאל טמיר, אסנת מטלון
עו"ד יגאל טמיר, אסנת מטלון
טמיר ומטלון, פרקליטיו של קורן
(צילום: יורם אשהיים)
בית המשפט דחה בפסק הדין חוות דעת של מומחה מטעם הפרקליטות שטען כי קורן לא היה במצב של התקף אפילפטי. בית המשפט הוסיף כי המומחה מטעם הפרקליטות לא לקח בחשבון בחוות הדעת שלו נתונים חשובים, וכמו כן לא פגש בקורן כלל. בית המשפט קבע עוד כי טענת המומחה של הפרקליטות, לפיה קורן נרדם בנהיגה, אינה מתיישבת עם הקולות שנשמעו במכונית מצד קורן.
פורסם לראשונה: 20:49, 04.04.22