נאומי בנט נתניהו במליאה, היום
(צילום: ערוץ כנסת)

מליאת הכנסת התכנסה היום (שני) לדיון 40 חתימות על יוקר המחייה והטיפול בקורונה, אך בפועל - כפי שקורה בדרך כלל בדיונים אלה - חברי הכנסת, ראש הממשלה נפתלי בנט וראש האופוזיציה בנימין נתניהו התייחסו גם לנושאים רבים אחרים, ובהם פרשת NSO. "זהו יום שחור למדינת ישראל", תקף יו"ר הליכוד בעקבות הפרשה שנחשפה בכלכליסט, וקרא להקים ועדת חקירה ממלכתית שתהיה מוסכמת על כל סיעות הבית.
אחרי שכמה חברי כנסת מהליכוד טענו שבגלל השימוש המשטרתי בתוכנה בחקירות נתניהו הפך בנט לראש ממשלה, הוא ענה בעצמו: "הסיבה שאתם באופוזיציה היא הדמוקרטיה - לא הקונספירציה".
3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
ראש הממשלה בנט. זו הדמוקרטיה, לא הקונספירציה
(צילום: אלכס קולמויסקי )
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
יו"ר הליכוד נתניהו. "אסור לעבור לסדר היום"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
נתניהו אמר בפתח דבריו: "מבלי להתייחס לעניין שלי, שיש לו השלכות רחבות, העניין הזה נוגע לכל אזרחי המדינה בלי יוצא מן הכלל. קרה כאן דבר שאי אפשר להעלות על הדעת. גורמים במשטרה ריגלו באופן בלתי חוקי בכלים הכי אגרסיביים שיש בעולם אחרי אין-ספור אזרחים. עיתונאים, פעילים חברתיים, ראשי ערים, אנשי עסקים, פוליטיקאים ובני משפחותיהם.
"הפשיטו אזרחים, עקבו אחריהם, האזינו להם ונכנסו להם לסודות הכי כמוסים. מי יודע איזה שימוש פסול עשו? תוכנות ריגול שנועדו לסכל טרור ולהילחם באויבנו הפכו לכלי יומיומי בידי גורמים במשטרה לריגול אחר אזרחים, בניגוד לכל חוק ונורמה. הדבר דומה לכך שצה"ל ישתמש במטוסים שמשתמשים בהם נגד איראן, חיזבאללה וחמאס כדי להפציץ את אזרחי ישראל. לא היה דבר כזה ואסור לעבור על כך לסדר היום".
הוא חזר על ההצעה של ח"כ יריב לוין מישיבת סיעת הליכוד - להקים ועדת חקירה ממלכתית שמקובלת על הקואליציה והאופוזיציה: "רק כך נשקם את אמון הציבור במדינה שלנו ובדמוקרטיה שלנו".
ראשי סיעות הקואליציה, ובהם גם בנט, מתחו היום גם כן ביקורת קשה על השימוש של המשטרה בתוכנת פגסוס - ולא התנגדו להקמת ועדת חקירה ממלכתית.

בנט: "אופוזיציית ביבי-טיבי"

בנט בחר בפתח דבריו להתייחס לנושא הדיון - יוקר המחיה - ותקף את חברי האופוזיציה: "תוציאו את הראש מהכנסת, תראו שאנשים עובדים והחיים ממשיכים. ילדים קמים בבוקר לבית הספר, אני יודע - אני שולח את ילדיי שלי. אני לא חושבים שהקורונה זו סוף האנושות כפי שהיה מי שאמר (רמז לנתניהו, ע"א)".
ראשי הסיעות מתייחסים לפרשת NSO
(צילום: גיל יוחנן, ערוץ כנסת)

"הדבר הכי קל בשבילי זה ללחוץ על כפתור הסגר", הוסיף בנט, לקול קריאות מחאה מהאופוזיציה על מצב הקורונה. "התחייבתי שנילחם להשאיר את הכלכלה פתוחה. אני יודע שכואב לכם, לא יודע למה. כואב לכם שלא ריסקנו את הכלכלה עוד פעמיים?".
במהלך נאומו של בנט מחו כמה מחברי האופוזיציה והוצאו מהמליאה. הוא המשיך ותקף על רקע המחאות: "אתם אופוזיציית ביבי-טיבי, אופוזיציה של סמוטריץ' וכסיף, עודה-אמסלם. החזון שלכם הוא קיטוב, סגרים וכאוס. החזון שלנו הוא מדינה צומחת ומערכת ביטחון שחזרה לתפקד".
אחרי שכמה מחברי הכנסת טענו כי הסיבה שבנט מכהן כראש הממשלה היא מערכת המשפט, וחלקם קישרו זאת גם לפרשת NSO, הוא ענה: "הדמוקרטיה, ולא הקונספירציה, העבירה אתכם לאופוזיציה. לא מערכת המשפט - שצריך לתקן אותה - אשמה. הסיבה שאתם לא בממשלה היום היא כי לא הצלחתם להקים ממשלה".
3 צפייה בגלריה
שר האוצר יאיר לפיד ורוה"מ נפתלי בנט
שר האוצר יאיר לפיד ורוה"מ נפתלי בנט
בנט עם שר החוץ לפיד במליאה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
על דבריו של בנט בנוגע לקורונה אמר נתניהו: "אין צורך בסגר כשיש חיסונים. יש צורך בדברים אחרים - מסכות ולהגביל התקהלויות, להעצים את החיסונים. המחלקות עמוסות, בתי חולים דוחים ניתוחים וטיפולים מצילי חיים. יש כאן 1,200 חולים במצב קשה כשיש חיסונים, איזה כישלון. בנט יכול היה לצמצם את הדברים הללו, אבל עמד חסר אונים מול מכחישת הקורונה שהוא מינה לשרת החינוך. מה חשבתם שיקרה?". במהלך הנאום על הקורונה בנט הגיב לנתניהו בתנועת ידיים שאומרות: "הוא משוגע".

אוחנה: "רציתם משטרה עצמאית? קיבלתם"

ח"כ מיכל רוזין ביקרה את העובדה שלפני כמה שבועות, כשהתפרסם התחקיר הראשון בנושא תוכנות הריגול, הכחישו המשטרה והשר לביטחון הפנים את הדברים - ואמרה כי "כל פעם שמתפוצצת פרשה, יש לנשום עמוק ולבדוק אם נכונים הדברים. אנחנו בעד שאור השמש יחטא את הכול וצריך לפתוח את הדברים. אני מצפה מהשר בר-לב לדאוג שהדיונים יתנהלו בשקיפות מלאה, כך ניתן יהיה להשיב את אמון הציבור".
חבר הכנסת יואב קיש: "אין כאן ימין ואין כאן שמאל. זו טלטלה. תחקרו את כל מי שאתם רוצים, שאף אחד לא יסתיר כלום, אבל אני רוצה לראות את אביחי מנדלבליט, שי ניצן ורוני אלשיך בוועדת חקירה. האנשים שאישרו את הדברים האלה צריכים להיכנס לכלא".
בנט מסמן: הוא משוגע
(צילום: ערוץ כנסת)

השר לשעבר לביטחון הפנים אמיר אוחנה, שהיום קרא שר החוץ יאיר לפיד "לחקור אותו ראשון" בוועדת החקירה, תקף: "עכשיו כולם מבינים מה היה למנדלבליט להסתיר כשהתעקשתי להקים ועדת בדיקה למח"ש. היועץ נאבק בכך מלחמה חורמה, ולראשונה הממשלה הצביעה נגד היועמ"ש - מהמהלכים שאני גאה שהובלתי. חשבתם שהכול זה רק ביבי או רק לא ביבי, רציתם משטרה עצמאית, ללא פוליטיקאים. הינה, קיבלתם, אתם מרוצים?".
מוקדם יותר היום התייחסו בכירי הקואליציה בישיבות הסיעה לפרשה, וחלקם תמכו בהקמת ועדת חקירה ממלכתית - על אף שהשר לביטחון הפנים הורה להקים ועדת בדיקה ממשלתית בנושא. יו"ר סיעת הליכוד יריב לוין אף הציע כי נציגי סיעות הקואליציה והאופוזיציה יפנו יחד לנשיא המדינה יצחק הרצוג, כדי שיהיה מעורב גם הוא בבחירת הרכב הוועדה שיבחן את הפרשה החמורה.
אחרי דיון 40 חתימות, תצביע המליאה על חוק האזרחות שאושר אתמול בממשלה ועורר זעם בסיעת מרצ. בעוד הממשלה אישרה את חוק האזרחות בנוסח שהציעה שקד ועבר בכל הכנסות במשך 18 שנים, ישנו חוק נוסף - מחמיר יותר - של חבר הכנסת שמחה רוטמן מהאופוזיציה. האגף הימני בקואליציה צפוי לתמוך בחוק של רוטמן, וכך שתי הצעות החוק יעברו.
שר הביטחון בני גנץ התייחס היום לחוק ואמר כי "מדובר בחוק ביטחוני חשוב", אך ציין שחופש ההצבעה שנתנו כמה מסיעות הקואליציה לחבריהן הוא "פתרון רע ותקדים מסוכן" להעברתו. לדברי גנץ, "עמדת הממשלה סוכמה, אנחנו נתמוך בחוק הממשלתי, ומצפים מכלל מרכיבי הקואליציה לתמוך בו. אם יהיה חופש הצבעה, כחול לבן תסמן לעצמה את זה, ותראה את עצמה בהמשך נכונה להשתמש בחופש הצבעה גם בנושאים שחשובים לה".