לאחר שוועד ראשי האוניברסיטאות (ור"ה) דחה את בקשתו של קצין המילואים הראשי לדחות את פתיחת שנת הלימודים האקדמית בשבועיים נוספים, סטודנטים רבים שמשרתים במילואים טוענים לחוסר התחשבות בהם בזמן שהם נמצאים בחזית.
גיא יונתן (27), סטודנט להנדסת בניין וגיאולוגיה באוניברסיטת בן גוריון נקרא למילואים כבר ב-7 באוקטובר. לדבריו, "אני כרגע בחוסר ודאות כי אני לא אשתחרר לפני תחילת הלימודים. אני משרת בחברון, וכדי שאני אשתחרר חייבים שמישהו יבוא להחליף אותי".
4 צפייה בגלריה
אוניברסיטת בן גוריון באר שבע
אוניברסיטת בן גוריון באר שבע
אוניברסיטת בן גוריון. "יצרו איתי קשר, והסברתי שלא אוכל ללמוד מרחוק כי אין פה קליטה טובה"
(צילום:עמית שעל )
יונתן סיפר כי "יצרו איתי קשר מהאוניברסיטה, והסברתי להם שאני לא אוכל ללמוד מרחוק כי אין פה קליטה טובה לאינטרנט. ואני עוד לא מדבר על כאלה שמשרתים בעזה, הם בלחימה. איך הם ילמדו?". בנוסף, הוא ציין כי "זה לא שאנחנו יושבים פה ולא עושים כלום, זה להיות ממשימה למשימה. להביא לפה את המחשבים הניידים נשמע לא סביר".
לדברי יונתן, יש מספר פתרונות לסטודנטים שמשרתים במילואים, כמו "להחליף את המבחנים בעבודות, לוותר על קורסים - ולהיות יותר גמישים מאיתנו". הוא הביע אכזבה מהתנהלות האוניברסיטאות: "זה שלא מתחשבים בנו זה סוג של להשאיר אותנו מאחור. זה מעכב אותי מלהיכנס לעולם התעסוקה. אני אמור להתחיל פרויקט גמר של התואר עם מנחה צמוד, וכולם יתחילו את המתחם המוקטעה ואני לא אהיה בקצב שלהם".
הכותרת
בין הסכמי אוסלו למלחמה בדרום | שמעון שיפר
32:11
4 צפייה בגלריה
גיא יונתן
גיא יונתן
"כולם יתחילו את הסמסטר, ואני לא אהיה בקצב שלהם". גיא יונתן
לצד הוויכוח על מועד פתיחת שנת הלימודים באוניברסיטאות, ישנם מוסדות אקדמיים בהם הלימודים כבר החלו. אביחי, סטודנט לתואר שני בפסיכודרמה שגויס למילואים, לומד במוסד כזה. "עד עכשיו למדו בזום, אבל בקרוב יתחילו לימודים פרונטליים ואני נמצא במילואים", ציין אביחי. "אני לא יודע איך אצליח לעשות גם וגם".
לדברי אביחי, "אי-אפשר לצפות בזום מהלחימה. מבין את הצורך של אנשים לחזור לשגרה אבל בסוף אנשי המילואים שנמצאים בחזית מפסידים מזה והחיים שלנו נעצרים". הוא הוסיף כי "אפשר להציע אולי עבודות במקום מבחנים או מרתוני השלמה. צריך להבין שמי שנמצא בחזית, הוא שם כדי להגן על המדינה - וצריך להתחשב בו".
4 צפייה בגלריה
פרופ' אריה צבן, יו"ו ועד ראשי האוניברסיטאות
פרופ' אריה צבן, יו"ו ועד ראשי האוניברסיטאות
יו"ר ועד ראשי האוניברסיטאות פרופסור אריה צבן. במקום דחייה נוספת - הציע "מרתון מזורז" למילואימניקים
(צילום: אוניברסיטת בר אילן)
במקום דחיית הלימודים בשבועיים, יו"ר ור"ה ונשיא אוניברסיטת בר-אילן, פרופ' אריה צבן, הציע הלילה לקצין המילואים הראשי תא"ל בני בן ארי מתווה חדש לפתיחת שנת הלימודים האקדמית באוניברסיטאות - ללא דחייה נוספת, ובשתי פעימות, בניסיון להתחשב בחיילי המילואים.
לפי המתווה של צבן, הפעימה ראשונה אמנם תחל כמתוכנן בסוף דצמבר, אך הפעימה השנייה - שמיועדת עבור משרתי המילואים - תחל ב-20 בינואר. לפי הערכות בצה"ל, עד לתאריך זה אמורים להשתחרר מרבית הסטודנטים שנמצאים במילואים.
4 צפייה בגלריה
תיעוד מוכנות מערך המילואים ללימה
תיעוד מוכנות מערך המילואים ללימה
קצין המילואים הראשי תא"ל בני בן ארי. רצה לדחות את שנת הלימודים האקדמית בשבועיים נוספים
(צילום: דובר צה"ל)
לפי המתווה, ב-20 בינואר הקמפוס והסטודנטים שהתחילו את השנה בפעימה הראשונה ייצאו לשבוע של "רגילה אקדמית". במקביל, המילואימניקים המשוחררים יגיעו באותו שבוע למרתון מזורז של חזרה לכשירות אקדמית, שבו ישלימו את החומר שהפסידו בשלושת השבועות הראשונים ללמידה.
כמו כן, בשבוע זה יעבדו כל המרצים והמתרגלים במתכונת מלאה, על מנת להשלים עבורם את החומר. עוד צוין כי במהלך שבוע ה"חזרה לכשירות" הלימודים יתקיימו במתכונת אינטנסיבית וייחודית המותאמת לצרכים של הסטודנטים שיחזרו ממילואים. לאחר מכן, הקמפוס יחזור להמשך הסמסטר והלימודים יתקיימו כרגיל.
מתווה זה יתווסף להטבות המוצעות כבר היום לחיילי וחיילות המילואים, כולל הקלטות שיעורים, תרגולים מתוגברים, פטורים ומלגות ייעודיות למימון שכר הלימוד.
מספר המשרתים במילואים נאמד בכ-30% מכלל הסטודנטים באוניברסיטאות, שהם כ-100 אלף סטודנטים. שנת הלימודים האקדמית אמורה הייתה להיפתח באמצע אוקטובר, אך נדחתה מספר פעמים בשל המלחמה. עד כה, בעקבות קריאת קצין המילואים הראשי לדחות את שנת הלימודים, הודיעה מכללת תל חי כי תדחה את פתיחתה ל-14 בינואר.