הממשלה קיימה ישיבת אבל מיוחדת היום (שני) לציון שנה לטבח והמחדל ב-7 באוקטובר. הישיבה נפתחה בדקת דומייה, שלאחריה אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי הוא מבקש לשנות את שמה של מלחמת "חרבות ברזל" - ל"מלחמת התקומה".
ישיבת ממשלה מיוחדת ביום השנה לטבח ה-7.10
(צילום: איתי בית-און, לע"מ)

לאחר שנתניהו הציע לשנות את שם המלחמה למלחמת התקומה, השרים גדעון סער ועמיחי שיקלי טענו שזה דומה מידי ל"מלחמת הקוממיות" ודרשו שם אחר. שרים אחרים אמרו כי נתניהו לא "נעול" על השם "מלחמת התקומה".
בהמשך הוקרן לשרים לראשונה סרטון הזוועות שהפיקו בדובר צה"ל. חלק מהשרים שאלו מדוע לא מפרסמים את הסרטון הזה בעולם, ונאמר להם על ידי דובר צה"ל שמשרד המשפטים אינו מאשר את הוצאת הסרטונים מהטבח בגלל מגבלה משפטית.
שרים התקוממו על הדברים ואמרו שזה "פוגע במאמצי ההסברה". היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, שבדרך כלל אינה מגיעה לישיבות הממשלה, אמרה כי היא לא מכירה את ההנחייה הזו ויצאה מהישיבה כדי לבדוק את הדברים. בתום ישיבת הממשלה המיוחדת נקראו שרים להתייעצות אצל נתניהו.
2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה מיוחדת ביום השנה לטבח ה-7.10
ישיבת ממשלה מיוחדת ביום השנה לטבח ה-7.10
השרים צופים ב"סרטון הזוועות"
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
השם "חרבות ברזל" ניתן למלחמה בתחילתה, וכבר בחודש דצמבר רצה רה"מ נתניהו לבחור לה שם אחר. בממשלה ביקשו אז לשנות את שם המלחמה מ"חרבות ברזל", שניתן תחילה על ידי צה"ל כשם של מבצע, לשם של מלחמה שתחדד את גודל חשיבותה.
בחודש דצמבר האחרון העלו נציגי צה"ל בדיונים סגורים את השם "מלחמת ה-7 באוקטובר" כזה שהם מבקשים לתת למלחמה, וביקשו מהדרג המדיני לקדם את ההצעה. בממשלה שקלו אפשרויות נוספות, בהן "מלחמת שמחת תורה", ונתניהו הביע אז תמיכה בשם "מלחמת בראשית".
מדובר צה"ל נמסר כי "בהמשך לדיון בישיבת הממשלה, 'סרט הזוועות' מוקרן מתחילת המלחמה באופן קבוע ברחבי העולם לנבחרי ציבור, שגרירים, אנשי תקשורת, מקבלי החלטות ומשפיענים. נציג דובר צה"ל הגיע היום להקרין את הסרט בישיבת ממשלה, בהנחיית הדרג המדיני. דבריו בדיון הוצאו מהקשרם, ואין כל הנחיה משפטית האוסרת על פרסום הסרט, שכאמור מוצג ברחבי העולם".
מטעם היועצת המשפטית לממשלה נמסר: "בישיבת הממשלה נטענה טענה שקרית שהייעוץ המשפטי לממשלה מנע ומונע כביכול פרסום בעולם של תיעוד הזוועות מ-7 באוקטובר. הטענה כוזבת".
2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה מיוחדת ביום השנה לטבח ה-7.10
ישיבת ממשלה מיוחדת ביום השנה לטבח ה-7.10
דקת דומייה בישיבת הממשלה
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
בפתח ישיבת הממשלה הדליק נתניהו נר נשמה לזכר הנרצחים והנופלים ב-7 באוקטובר, וחברי הממשלה נעמדו כאמור לדקת דומייה. לאחר מכן הקריא המשנה למזכיר הממשלה פרק תהילים, ומזכיר הממשלה אמר את תפילת "מי שברך" לחיילי צה"ל ולחטופים.
נתניהו הזכיר בפתח הישיבה את הדברים שאמר זמן קצר אחרי מתקפת הפתע של מחבלי חמאס, ובכללם: "אנחנו במלחמה. לא במבצע, לא בסבבים - במלחמה. אנחנו נשיב מלחמה שערה בעוצמה שהאויב לא הכיר, ונגבה ממנו מחיר שהוא לא ידע כמותו. אנחנו במלחמה ואנחנו ננצח בה".
ראש הממשלה אמר עוד: "מאז אותו יום שחור אנחנו נלחמים. זוהי מלחמת הקיום שלנו - 'מלחמת התקומה'. כך אני מבקש לקרוא למלחמה באופן רשמי. מאז אותו יום שחור אנחנו בהתקפה בשבע חזיתות. התקפת הנגד שלנו על אויבינו בציר הרשע של איראן היא תנאי הכרחי להבטחת עתידנו ולהבטחת ביטחוננו.
"אנחנו נסיים את המלחמה כשנשלים את כל היעדים שקבענו: מיטוט שלטון הרשע של החמאס, החזרת כל חטופינו הביתה - החללים והחיים כאחד, סיכול של כל איום עתידי מעזה על ישראל, והשבת תושבינו בדרום ובצפון בבטחה לבתיהם. ביום הזה אנו מרכינים ראש לזכר אחינו ואחיותינו, בנינו ובנותינו, הורינו וזקנינו, שנטבחו על-ידי מחבלי החמאס. ילדים וילדות שנרצחו בדם קר, נשים וגברים שנשחטו, משפחות שלמות שהושמדו".

"נחושים להמשיך את המלאכה"

בהמשך דבריו ציין נתניהו את המשפחות השכולות "שחייהן השתנו באבחה", ואת משפחות החטופים "שעוברות ייסורי שאול של כאב ודאגה אין קץ לגורל יקיריהן". הוא הוסיף: "נזכור את גיבורינו שנפלו במערכה בעזה, בלבנון ובזירות אחרות. בזכותם הדפנו את האויב, בזכותם השמדנו מרבית מיכולותיו, שחררנו רבים מחטופינו, ואנו נחושים להשלים את המלאכה".
ממטה משפחות החטופים נמסר בתגובה לבקשת ראש הממשלה לשנות את שם המלחמה ל"מלחמת התקומה": "אנו מבקשים להזכיר לראש הממשלה כי אין ולא תהיה תקומה ללא החזרת כל החטופים - החיים לשיקום והחללים והנרצחים לקבורה ראויה בארצם".