עם נשק - ומצלמה: לצד הלוחמים בשטח רצועת עזה נמצאים במקרים רבים אנשי התיעוד המבצעי של מערך דובר צה"ל. שלשום (רביעי) נפצע אחד מהם באורח קשה, בפעילות לצד כוח הנדסה.
פלגת התיעוד המבצעי של מערך דובר צה"ל מונה כיום כ-60 חיילים וחיילות, המחולקים בין ארבעה צוותים. שלושה מתוך צוותים אלו הם של לוחמות ולוחמים המחולקים לגזרות השונות – צפון, מרכז ודרום - ונחשבים כ"כוח חביר" שמצטרף לפעילות היחידות הלוחמות. צוות נוסף נקרא "מטכ"לי" והוא אמון על תיעוד אירועים, טקסים והפקות מטעם הפלגה.
תיעוד של הפלגה מתוך בי"ח שיפא
(צילום: דובר צה"ל)

כל פעילות - באימונים שגרתיים או בלחימה במצבי חירום - מגיעים המתעדים שב"כוח החביר" כשהם מצוידים בנשק M4, מצלמת סוני אלפא, מחשב מק לעריכה בשטח, מצלמת גו-פרו ומצלמת גוף. את הוויזואליה המתעדים מעבירים ישירות מהשטח לחמ"ל הוויזואלי בדובר צה"ל, ומשם הם מופצים לגופי התקשורת בארץ ובעולם.
במלחמה מרבית המתעדים והמתעדות המבצעיים חברו לכוחות הלוחמים בעזה, כשחלקם נמצאים ברצועה כ-40-30 ימים ברצף. כמה מתעדים נפצעו במהלך הלחימה ברצועה, כשהאחרון שבהם נפצע כאמור אתמול באורח קשה. הוא צוות לכוח בשטח במהלך החודש וחצי האחרונים, ואסף במהלכם תיעודים ששימשו את מערך דובר צה"ל בחומרי הסברה.
תיעוד של הפלגה: חישוף תוואי מנהרה תחת הבניין הקטארי בשיפא
(צילום: דובר צה"ל )

בשלב מוקדם יותר של הלחימה, במהלך היתקלות של גדוד 601 עם מחבלים ברצועה, מתעד מבצעי שחבר לכוח נפצע באורח קל. הוא יצא מהרצועה כדי לקבל טיפול רפואי יחד עם כרטיס הזיכרון של המצלמה שאיתה תיעד את האירוע, לשם הפצתו. אחד מהתיעודים הבולטים ששימשו להסברה בזירה הבינלאומית צולם על ידי מתעד שחבר לכוחות שלדג במהלך הלחימה ותיעד את חשיפת המנהרות מתחת לבית החולים שיפא.
פלגת התיעוד המבצעי נוסדה בשנת 2013, כשמוקדם יותר התיעוד מהשטח פעל במגוון גרסאות. בשנת 2018 הפלגה נפתחה גם עבור נשים לוחמות, שכיום מספרן עומד על כ-20 מתעדות. המלש"בים (מועמדים לשירות ביטחון) שמעוניינים להצטרף לפלגה נדרשים להעביר בקשה למיון, או להביע זיקה לתחום בשאלונים האישיים. בהמשך עליהם להעביר תיק עבודות שנבחן על ידי המפקדים, ומשם הם ממשיכים לריאיון אישי ואבחון פסיכולוגי כדי לוודא התאמה לתפקיד לחימה.
הליך ההכשרה מתחיל בארבעה חודשי טירונות קרבית של חיל הגנת הגבולות במחנה סייירים, כשבסיומה הם מוסמכי רובאי 07. ההכשרה ממשיכה בבית הספר הצבאי, ובסיומה הם ממשיכים לקורס דוברות ותקשורת. בתום ההליך, שאורכו שמונה חודשים, הם מוגדרים רשמית בתור מתעדים מבצעיים ומשובצים לפיקוד צפון, מרכז או דרום. בראש כל צוות בפיקוד עומד קצין מתעדים, שהוא מתעד מבצעי לשעבר שעבר דרך בה"ד 1.
2 צפייה בגלריה
נהוראי שטרית
נהוראי שטרית
"דרך עדשות המצלמה אנחנו מספרים את סיפורי הלוחמים". נהוראי שטרית
(צילום פרטי)
סגן נהוראי שטרית, מפקד צוות תיעוד מבצעי בגזרת הדרום, חבר במהלך המלחמה לשייטת 13, ולקח חלק בפשיטה של כוחות שלדג על בית החולים שיפא: "המתעדים והמתעדות הם לוחמים עם מצלמה. אנחנו חוברים לכוחות הלוחמים, ונמצאים בכל מקום שבו יש פעילות, ועכשיו ברצועת עזה. מתחילת הלחימה חברנו עשרות לוחמי ולוחמות התיעוד המבצעי לגדודי וחטיבות החי"ר, השריון, ההנדסה והיחידות המיוחדות. דרך עדשות המצלמות אנחנו מספרים את הסיפור של לוחמי צה"ל", סיפר.
הוא נזכר בתיעוד בולט בשיפא שבו לקח חלק יחד עם לוחם תיעוד נוסף סמ"ר אביב סמסנוביץ'. "הראינו לציבור בארץ ובעולם את השימוש הציני של חמאס בבית החולים כמחסה לטרור באמצעות תיעוד רגעי הפשיטה, מציאת אמצעי הלחימה ותוואי המנהרות בזמן אמת", שיתף. "תיעוד בולט נוסף הוא של לוחם תיעוד מבצעי רב"ט יונתן לוין, שתיעד ונלחם בהיתקלות עם מחבל בצפון הרצועה פנים מול פנים, עד שנפצע מרסיס. לאחר הפציעה הוא חזר להילחם בשטח הרצועה", הוסיף.
2 צפייה בגלריה
שובל נחום
שובל נחום
"העלו אותי ל-D9 באחד מפיצוצי המנהרות כדי שאתפוס זווית טובה". שובל נחום
שובל נחום התגייס לתפקיד בשנת 2011. "בצוק איתן זכור לי רגע ספציפי שהעלו אותי ל-D9 באחד מפיצוצי המנהרות, כדי שאתפוס זווית טובה", סיפר. "הייתי הכי קרוב מבין הלוחמים שם – לא חששתי כי הבנתי את חשיבות התמונה שאצלם שם. המנהרה כולה קרסה ונוצר בור גדול מהפיר. באותו רגע איתרתי את אחד המפקדים הבכירים שהיו לצידי וביקשתי ממנו להסביר למצלמה על רשת המנהרות שהלוחמים מתמודדים איתה במסגרת הלחימה.
גל לירן התגייס לתפקידו כמתעד מצבעי ב-2012. בצוק איתן הוא לחם עם גדוד 51 בקרב בשג'אעיה. "אחד מהצילומים המפורסמים ביותר שצילמתי בצוק איתן היה של הלוחמים יורים מתוך חלונות ביתו של מג"ד שג'אעיה. אחרי שכבשנו את הבית שלו מחבלי חמאס התחילו לתקוף אותנו - ירו עלינו נשק קל ופגזים. במשך שעות החזרנו אש ונלחמנו בהם", סיפר. לדבריו, "כשיצאתי מהרצועה נכנסתי לחדשות וראיתי את הצילומים שלי מהבוקר בכל האתרים. זה היה רגע עוצמתי שבו הבנתי מה הערך של מה שאני עושה".
"אני מאמין שהיום הערך של תיעוד ברור מאליו, מהחייל הפשוט עד למפקד הבכיר ביותר. התפקיד מספק לדרג המדיני והצבאי אורך נשימה. היום, כשאנחנו מתמודדים עם תיעודים שגם מחבלי חמאס מפיצים לעולם, המשמעות של זה ברורה לכולם פי כמה", סיכם.
פורסם לראשונה: 22:46, 14.12.23