מתווה הבדיקות החדש בקושי יצא לדרך - וכבר נשקלת הקלה נוספת: בזמן שמשרד החינוך והסתדרות המורים נאבקים בבית המשפט בעקבות ביטול הבידודים במערכת החינוך, משרד הבריאות כבר שוקל לשנות את המתווה החדש ולהמליץ שתלמידים עם חיסון בתוקף לא יידרשו לבצע שתי בדיקות אנטיגן בשבוע - ולמעשה יוכלו להגיע לבית הספר ללא תלות בתוצאה שלהן.
3 צפייה בגלריה
אילוס אילוסטרציה בדיקת בדיקה קורונה אנטיגן
אילוס אילוסטרציה בדיקת בדיקה קורונה אנטיגן
בדיקות אנטיגן
(צילום: AFP)
במשרד הבריאות שקלו ליישם את המהלך כחלק מהמתווה המקורי שפורסם בשבוע שעבר, אך לבסוף הוחלט להמתין עם החלטה בעניין עד קבלת נתונים עדכניים על שיעורי ההדבקה בקרב תלמידים מחוסנים, לעומת אלה שלא קיבלו זריקות. בנוסף לשיקול המקצועי - הערכה שהצעירים קיבלו מאוחר את זריקת הבוסטר והם נהנים מהגנה גבוהה - הפטור מביצוע בדיקות לתלמידים מחוסנים יקל על המחסור בבדיקות אנטיגן, שהביא למצב שבו תלמידים הגיעו למוסדות החינוך ביום חמישי מבלי שנבדקו. בימים הקרובים עשוי משרד הבריאות לקבל החלטה סופית בנושא.
מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, התייחס לנושא בתדרוך שקיים ביום חמישי ואישר כי הנושא נבחן. "זו בהחלט דילמה, הבדיקות למחוסנים", אמר. "מצד אחד אנחנו מבינים שאצל מחוסנים יש פחות סיכון להידבק, ולכן הבדיקות בחלקן מיותרות. מצד שני, אנחנו רוצים שיהיה מתווה שיצמצם את מספר המאומתים שמגיעים לבית הספר, גם אם הסיכון הזה אכן קטן יותר".
3 צפייה בגלריה
משפחת עזריאלי
משפחת עזריאלי
"המתווה החדש הוא בדיחה". משפחת עזריאלי
יש להניח שהמהלך שנבחן לא יתקבל בברכה על ידי ארגוני המורים, שמתנגדים עוד למתווה המקורי. בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב האריך בסוף השבוע עד מחר את צווי המניעה הזמניים שהוצאו לגננות ולמורים המשתייכים להסתדרות המורים, ולפיכך עליהם להגיע לגנים ולבתי הספר היסודיים גם היום. מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד ומנכ"לית משרד החינוך דלית שטאובר, נקבע, נדרשות לשוחח ולמסור עד מחר בעשר בבוקר את תוצאות המשא ומתן.
בהסתדרות המורים קראו לעובדי ההוראה לשבות אחרי שסורבה בקשתם לדחות בשבוע את ביטול מתווה הבידודים. בפסיקת בית הדין צוין כי משרד החינוך הודה שקיימים קשיים משמעותיים במתווה החדש, בין היתר בחלוקת בדיקות אנטיגן לילדים ובפורטל המשרד שבאמצעותו אמורים ההורים לדווח בכל יום ראשון ורביעי על תוצאות הבדיקות של ילדיהם.
במהלך הדיון דחה בית הדין את טענת המדינה שלפיה השביתה שתוכננה בסוף השבוע שעבר נבעה ממניעים פוליטיים. בפסיקת בית הדין אף נקבע כי שביתת מחאה קצרה היא לגיטימית אם המטרה היא להביע את מצוקת העובדים, בפרט כשמדובר בטענת שהמעסיקים אינם דואגים לסביבה בטוחה. באשר לטענת המדינה שלפיה לשביתה שתוכננה לא קדמה הכרזה על סכסוך עבודה, ציין בית הדין כי בפסיקות קודמות נקבע כי בהיעדר הכרזה כזו ייתכנו מצבים שבהם לא יינתן צו למניעת שביתה.
3 צפייה בגלריה
משפחת ינאי
משפחת ינאי
"עדיף ללמוד בזום". משפחת ינאי
(צילום: ענבל זינגר אוחנה)
"בית הדין הבין שהממשלה ומשרד החינוך שגו כאשר קיבלו החלטה חד צדדית והותירו את עובדי ההוראה חשופים", אמרה המזכ"לית בן דויד. "אנחנו שמחים שהוא שמע את זעקתם של עובדי ההוראה והבין כי צדקנו כשדרשנו להיות חלק מהשיקולים בקביעת מתווה ביטול הבידודים". ממשרד החינוך נמסר: "החלטת בית הדין מחזקת את החשיבות בהשארת התלמידים בגנים ובבתי הספר באופן רציף כדי להמשיך ולתת להם את המענים החינוכיים והטיפוליים הנדרשים להם".
בכל מקרה, במסגרת המתווה החדש היו אמורים היום תלמידי ישראל להיבדק לפני ההגעה לבית הספר. בשל המחסור הזמני בערכות אנטיגן, משרד החינוך מבקש מההורים לבצע את הבדיקה, אולם הצגת תוצאה שלילית לא מהווה תנאי לכניסה לבית הספר. אמש הבהיר צה"ל כי פיקוד העורף יספק מהיום בדיקות אנטיגן לילדים עד גיל שלוש המתחנכים במעונות היום. איסוף הערכות יהיה בתיאום מול הרשויות המקומיות.
כך או כך, במתווה הנוכחי הורים רבים מעדיפים להשאיר את ילדיהם בבתים, או לכל הפחות נאלצים לשלוח אותם למסגרות מחוסר ברירה. "אם לא היה החשש מפני איבוד חומר לימודי, הייתי משאירה את כל הילדים בבית ולא שולחת אותם לבית הספר", אמרה שרית ינאי, אם לשלושה תלמידים מנהריה. בנה הבכור, יונתן, לומד בכיתה י"ב בבית הספר עמל בעיר. "הוא כבר בשלב שלא לומדים חומרים חדשים - וכבר היה חולה בקורונה - ומבחינתי הוא אינו חייב להמשיך לפקוד את הכיתה", היא סיפרה. "אופיר היא תלמידת כיתה ט', לומדת בכיתת מצוינות ומתעקשת להמשיך להגיע לבית הספר כדי לא להפסיד חומר. ליאו אמור לעבור לחטיבת הביניים וגם הוא צריך להמשיך ולהשיג את החומרים בכיתתו - דבר שאינו מתאפשר בלי הגעה פיזית לבית הספר".
יפה בן דויד ודלית שטאובר מגיעות לבית הדין האזורי בבת ים, שבוע שעבר
(צילום: בראל אפרים, מוטי קמחי, סיון חילאי)

בבית ישנו ילד נוסף, גיא, בן שנתיים וחצי. הוא סובל מבעיית ריאות ולא השתלב עדיין במערכת החינוך. "כבר ביום הראשון של המתווה החדש קיבלנו הודעה על עוד שני ילדים מאומתים בכיתה ו', ושוב כולם צריכים בדיקות", שרית סיפרה. "אני מבינה את אלה שרוצים לחזור לשגרה, אבל להגיד לכל הכיתה בעשר 'מצאנו מאומת, לכו הביתה להיבדק' זו לא שגרה. לדעתי צריך להכניס את הילדים לשבוע-שבועיים של זום כדי להאט את ההדבקה. לא יקרה גם אסון אם שבוע אחד הם לא יילכו לחוגים".
אלינור עזריאלי מצפת, אם לאסף שלומד בכיתה ב', טליה בכיתה ו' וניתאי בכיתה ח', אמרה: "בעיניי המתווה החדש הוא בדיחה. זה ממש להגיד 'בואו נעשה הדבקה המונית ונגמר הסיפור'. הרי ברור שלא כל ההורים יעשו בדיקות. המתווה החדש הוא פשוט לצחוק לנו בפנים ולהגיד - 'מה שיהיה יהיה'. לאורך כל הקורונה שלחתי את הילדים למסגרות כשיכולתי, בכל תקופה, אבל בזמן האחרון כמעט ולא. מה שאפשר הם לומדים בזום, למרות שיש פגיעה נפשית וחברתית".
בתוך כך, השבוע צפויה להתקבל החלטה בנושא עתיד התו הירוק. כפי שנחשף ב-ynet וב"ידיעות אחרונות", משרד הבריאות מקיים דיונים בנושא על רקע קריאות מומחים לבטל את התו בשל ההתפשטות הנרחבת של האומיקרון ומשום שגם מחוסנים רבים נדבקים בווריאנט. בכל מקרה, הדרג המקצועי במשרד הבריאות נוטה לבקש להאריך את התו הירוק.