הניסיון של הרגע האחרון להגיע להסכמות נכשל, והתיכונים יושבתו היום (א') - ב-1 בספטמבר של אחת השנים הקשות ביותר בתולדות מדינת ישראל. שר החינוך יואב קיש זימן אמש ל"פגישת חירום" את יו"ר ארגון המורים רן ארז, את יו"ר השלטון המקומי חיים ביבס ואת הממונה על השכר במשרד האוצר אפי מלכין - אבל זו התקיימה רק ב-23:00 בלילה, כשהסיכויים לפריצת דרך ממילא היו נמוכים מאוד. בסיום המפגש, רגע לפני חצות, הודיע ארז כי השביתה בכיתות י' ומעלה תצא לדרך כמתוכנן.
שר החינוך קיש בפתיחת חדר המצב
(צילום: גיל נחושתן )

"לשר החינוך כנראה לא אכפת להתעלל במורים ובתלמידים למען יחסי הציבור שלו. לנו אכפת מהם. אנו מודיעים, אין כל היתכנות לחתום על הסכם קיבוצי במהלך הלילה, גם אם יקרה הנס הבלתי אפשרי ודרישותינו ייענו", מסר ארז. "ללא הסכם מושלם וחתום לא יסתיים המאבק, לכן השביתה בעינה עומדת ותתקיים כמתוכנן. אם למדינה לא אכפת להתעלל בתלמידים ובמורים - לנו זה חשוב, ואנו נמנע זאת".
שר החינוך קיש מסר אחרי חצות כי מפגש החירום שכינס - אותו כינה "מו"מ לילי" אף שנמשך כשעה אחת בלבד - נכשל. לדבריו, הוא הציע במפגש מתווה פשרה חדש, אך גם ההצעה הזו לא הביאה לפריצת דרך: "הגעתי למסקנה ששר האוצר בצלאל סמוטריץ' וגם רן ארז רוצים את השביתה. צר לי שהם אינם מבינים את גודל השעה, מדינת ישראל נמצאת במלחמה והם בקרב אגו פוגעים בתלמידים ובמורים. שניהם נכשלו להתעלות לגודל השעה ואת המחיר משלמים כולנו. כולי תקווה שהם ישימו את האגו בצד ונגיע להסכמות מוקדם ככל שניתן".
3 צפייה בגלריה
נוחזרה ללימודים בחולון
נוחזרה ללימודים בחולון
שביתה בתיכונים. ארכיון
(צילום: עיריית חולון)
ארז הודיע כבר שלשום, בסרטון שהעביר למורים לפני כניסת השבת, כי "שום דבר לא יוכל לעצור את השביתה" ב-1 בספטמבר. "אם מישהו חושב שב-23:00 בלילה, ערב לפני 1 בספטמבר, יפתרו את הבעיות - הוא טועה. אם הבעיות ייפתרו תוך יומיים-שלושה, נשקול מחדש. השביתה הזו צודקת", אמר. ארז שלח אמש הודעה נוספת למורים, שגם בה הבהיר שהשביתה תצא לפועל: "ארגון המורים משבית את שנת הלימודים תשפ"ה. לכן מחר לא יתקיימו לימודים". ארז צפוי לכנס הבוקר ב-11:00 מסיבת עיתונאים.
בעקבות כישלון המגעים של הרגע האחרון, היום יושבתו הלימודים בכיתות י' ומעלה. בנוסף ישבתו גם מורים מכיתות ז'-ט' שמלמדים בבתי ספר שש-שנתיים, וכן מורים בכיתות ט' בתיכונים שבהם קיימת חטיבה עצמאית. ולא רק אותם תלמידים צפויים להישאר בבית: ב-ynet נחשף כי ראש העיר קריית שמונה אביחי שטרן הודיע כי לא יפתח את שנת הלימודים בבתי הספר של המפונים.
שלשום הודיעה ועדת החריגים של ארגון המורים כי החריגה מהשביתה את בתי הספר ברשויות בדרום ובצפון, בנימוקים להתחשבות במצב הביטחוני. הרשויות שהוחרגו בדרום הן: שדות נגב, שער הנגב, שדרות, אופקים, נתיבות, מרחבים, בית ספר שיקמה בקיבוץ יד מרדכי ומועצה אזורית אשכול. בצפון הוחרגו כברי, גליל מערבי, נופי גולן ומג'דל שמס.
3 צפייה בגלריה
פגישת המו״מ במשרד החינוך בתל אביב בעניין שכר מורי העל יסודי
פגישת המו״מ במשרד החינוך בתל אביב בעניין שכר מורי העל יסודי
פגישת המו"מ אמש. נקבעה רק ל-23:00, והסיכוי לפריצת דרך ממילא היה אפסי
(צילום: הלל פרטוק)
קיש, שלפני הפגישה של הרגע האחרון ערך אמש מסיבת עיתונאים לרגל פתיחת חדר המצב של משרד החינוך לקראת פתיחת שנת הלימודים, אמר כי הוא לא מאבד תקווה בניסיון למצוא פשרה במחלוקת בין ארגון המורים למשרד האוצר. כשברקע הביקורת הקשה שהטיח בו יו"ר ארגון המורים רן ארז, בטענה שקיש לא פעל מספיק כדי ללחוץ על משרד האוצר, שר החינוך אמר כי השביתה תהיה "טעות וחוסר אחריות". לדבריו, "הנוער שלנו - שספג קורונה ועיצומים, ומנעו ממנו טיולים וציונים במשך שנים - לא צריך להיות כלי משחק עכשיו בידי ארגון המורים".
"גם המורים ייפגעו מהשביתה הזו", הוסיף קיש - כשברקע אזהרת שר האוצר בצלאל סמוטריץ' שגם אם יושג הסכם, הוא לא מתכוון לאפשר במסגרתו תשלום בדיעבד על ימי העבודה שיפסידו המורים השובתים. "אנחנו לא מאבדים את התקווה, ואין לנו הפריבילגיה להתייאש. זימנתי את כל הגורמים לשיחת חירום", הוסיף.
רן ארז מודיע על השביתה
(צילום: ארגון המורים)

בנוגע לסוגיות המחלוקת המרכזית - התנגדות ארגון המורים לחוזים אישיים - אמר קיש כי מדובר בחוזים שקיימים "כמעט בכל מקום, כולל בהסתדרות המורים, זה כלי חשוב". לצד זאת ציין כי הוא "מבין את החשש" של ארגון המורים בסוגיה הזו: "אני יכול להציע מספר הצעות שיכולות להרגיע, אני אשאיר את זה לישיבה עם ארגון המורים".
מתווה הפשרה שקיש הציג במפגש אמש עסק בסוגיית החוזים האישיים - עליהם מתעקשים במשרד האוצר - ושר החינוך הציע לארז חוזים אישיים לשנה אחת, כשבסיומה תהיה לו זכות וטו. לפי ההצעה הזו, המורים יקבלו סכום של כעשרת אלפים שקלים שמגיעים להם רטרואקטיבית, רק אם הארגון יסכים בעוד שנה להמשיך עם החוזים האישיים. יש להדגיש כי המשא ומתן מתנהל בין משרד האוצר לארגון המורים, ומשרד החינוך רק מנסה לתווך ביניהם.
באיגרת הזימון לפגישה אמש כתב קיש: "אני פונה אליכם בעקבות המשא ומתן המתמשך בנושא הסכם השכר של מורי העל-יסודי. לאור הקשיים והפערים שנותרו, וברוח האחריות המשותפת שלנו כלפי מערכת החינוך והתלמידים, אני מזמין אתכם לפגישה דחופה". לדבריו, השבתה של מערכת החינוך בתחילת שנת הלימודים, "תהיה פגיעה חמורה בציבור כולו, בתלמידים, בהוריהם ובמערכת החינוך כולה. עלינו לפעול יחד, בידיים משולבות, כדי למנוע את השבתה הזו ולהגיע להסכמות המיוחלות".
פניית סמוטריץ' למורים, שבה הזהיר שלא יקבלו שכר בחזרה

במקביל, מורים טוענים שמנהלי בתי הספר מפעילים עליהם לחץ לא לשבות, וכי באוצר אף מאיימים לנכות שכר למי שישבות. ביום חמישי הודיע ארגונו של ארז על החלטתו להשבית את פתיחת שנת הלימודים. בהודעת הארגון צוין כי "בשל סירובו העיקש של משרד האוצר לחתום עימנו על הסכם קיבוצי בדבר תוספת שכר ותנאי עבודה לציבור המורים, הנהלת ארגון המורים החליטה להשבית את תחילת שנת הלימודים תשפ"ה".
באיגרת שהפנה אלוף פיקוד צפון אורי גורדין לתושבי הגליל הוא כתב: "תלמידים, מורים והורים יקרים, אני יודע שעבור לא מעט מכם השנה נפתחת במתכונת שונה. התחלת השנה החדשה מביאה עמה את הצורך להמשיך ולהבטיח שהילדים, דור העתיד של החברה הישראלית, יוכלו ללמוד בשקט ובבטחה. כשתכנסו בשערי המסגרות, חיילי צה"ל ומפקדיו ימשיכו בעמידתם בגבול הצפון ובביצוע משימתם העליונה. נמשיך לפגוע באויב ולעשות הכל בכדי להבטיח את השקט והביטחון הנחוצים לכם ללמידה, התפתחות והצלחה".
3 צפייה בגלריה
שר החינוך, יואב קיש בפתיחת חדר מצב לרגל פתיחת שנת הלימודים תשפ"ה
שר החינוך, יואב קיש בפתיחת חדר מצב לרגל פתיחת שנת הלימודים תשפ"ה
שר החינוך קיש בחדר המצב
(צילום: גיל נחושתן )
דובר צה״ל מסר: "נפרסו מאות מיגוניות בתחנות הסעה בביה"ס וביישובים וחוזק מערך ההתרעה. הקהילות מלוות על ידי חיילי גרעיני נח"ל, מורות חיילות ומש"קיות 'תקומה'. צה"ל וכוחות ההגנה האזוריים השלימו סדרת תרגילים בשיתוף עם מוסדות החינוך, בדרום ובצפון, בהם הכוחות תרגלו תרחישים שונים. לכל מוסד חינוך בנגב המערבי יוקצו חיילי מילואים שיהוו כוח הגנה צבאי קבוע בסביבת בית הספר. ביישובי קו העימות בצפון יוקצו מחלקות הגנה מהיישובים אשר יאבטחו את נקודות קליטת התלמידים במוסדות החינוך ופיזורם ביישובים".
פורסם לראשונה: 20:18, 31.08.24