ראש השב"כ רונן בר הגיע היום (ראשון) לקהיר, לפגישת היכרות עם ראש המודיעין המצרי החדש, חסן רשאד, אחרי הדחתו הדרמטית של קודמו עבאס כאמל. השניים נפגשו בניסיון לקדם עסקה ולהניע את שיחות המשא ומתן, אחרי חיסולו של מנהיג חמאס יחיא סינוואר. בר הוא למעשה הבכיר הישראלי הראשון שנפגש עם רשאד, כשבוע לאחר שנועד בבירת מצרים עם כאמל.
(צילום: עידו ארז)

לקראת כינוס הקבינט המדיני-ביטחוני הערב, גם שר הביטחון יואב גלנט קיים דיון בנושא המאמצים השונים להשבת החטופים המוחזקים בשבי. בדיון השתתפו הרמטכ"ל הרצי הלוי, מנכ"ל משרד הביטחון האלוף (במיל') אייל זמיר, האלוף (במיל') ניצן אלון, ראש אגף המבצעים האלוף עודד בסיוק, ראש אמ"ן האלוף שלומי בינדר, ראש אגף האסטרטגיה והמעגל השלישי האלוף אליעזר טולדנו ובכירים נוספים במערכת הביטחון.
במיוחד אחרי החיסול הדרמטי ברצועת עזה, משפחות חטופים ממשיכות לזעוק כי דווקא עכשיו הגיע זמן לקדם עסקה. בשעות הערב התכנסו כמה משפחות חטופים במטה משפחות החטופים בתל אביב בקריאה לעסקה, תחת הכותרת "מספיק עם התירוצים - הגיע זמן חטופים". שרון שרעבי, אחיהם של החטופים יוסי ז"ל ואלי, אמר כי "לאור ההתפתחויות האחרונות נוצרה הזדמנות אמיתית להשיב את החטופים".
לדבריו, "אמרו שסינוואר מקשה, לא רוצה עסקה. כעת כשאבן הנגף הוסרה, יש לקיים את רצון הציבור הישראלי ולפעול לפי המצפן המוסרי שנדם שנה שלמה. יש מי שמתהדר בהישגים המרשימים של צה"ל וכוחות הביטחון, אבל צריך לזכור שהמטרה המרכזית עדיין לא הושגה. ראש הממשלה הבטיח להשיב את כולם. נותר לקיים. הזמן הזה הגיע - הגיע הזמן לחטופים".
שרעבי התייחס גם לחג שמחת תורה הקרב. "אנחנו קרבים לחג שבו הם נלקחו מאיתנו. השמחה שלנו לא תוכל להתממש אם לא על לפי התורה. אנחנו צריכים להתגייס לקיים את התורה. יש מושג שראש הממשלה הטביע - הניצחון המוחלט. הוא מורכב משני דברים מרכזיים: מיטוט החמאס והשבת החטופים. צמרת החמאס, ההנהגה, המפקדים - כולם הוכרעו. עכשיו זה הזמן להנחות את צוות המשא ומתן שיכריע בהשבת החטופים".
1 צפייה בגלריה
רונן בר
רונן בר
נועד בקהיר עם ראש המודיעין המצרי
(צילום: מוטי קמחי)
בהמשך הוסיף גם גלעד קורנגולד, אביו של החטוף טל שהם, כי "לא יהיה ניצחון חלקי עד שאחרון החטופים יחזור". הוא סיפר כי עברו "380 ימים מאז שטל שלי נחטף לעזה מקיבוץ בארי עם כל המשפחה שלו - הנכדים שלי, כלתי, אמה, דודתה ובת דודתה. הניצחון נמדד במבחן המוסרי העליון של השבתם. עליך ראש הממשלה לממש את חובתך היהודית והמדינית להחזיר את כולם".
קורנגולד פנה לאחר מכן לראש הממשלה בנימין נתניהו: "אחרי החיסול אמרת שהמשימה המרכזית היא להשיב אותם. אנחנו דורשים לדעת מה אתה מתכוון קונקרטית לעשות כדי להביא אותם. יותר מתמיד - נגמר להם הזמן. אם אין ביכולתך להביא את החטופים - גלה אומץ ותגיד זאת לעם. אם לא כך הדבר, תנצל את הרוב שלך להביא את החטופים. אנחנו דורשים תשובות ומעשים. להם נגמר הזמן ולך ראש הממשלה נגמרו התירוצים".
שלי שם טוב, אמו של החטוף עומר, שיתפה: "380 ימים שאנחנו בסיוט והאהובים שלנו בגיהינום. בהתחלה ספרנו שבתות והתפללנו שבשבת הבאה האהובים שלנו יהיו איתנו. עברה שבת ועוד שבת, ואז חודש. חודשים עברו וסגרנו שנה ואוטוטו הסמל של כל הסיוט הזה מתקרב ובא. 380 ימים שבכל פעם הייתה סיבה אחרת למה אי אפשר עכשיו לעשות עסקת חטופים - רפיח, פילדלפי, לבנון, איראן. בכל פעם הרמנו את עצמנו שוב ושוב כדי להמשיך ולהילחם על האהובים שלנו".
לפי שם טוב, "בחודש וחצי האחרון צה"ל הגיע להישגים בלתי רגילים בכל הגזרות. האחרון שבהם - סינוואר. בכל פעם שמענו את ראש הממשלה אומר שהוא רוצה לעשות עסקה, אבל אין עם מי לדבר. הגיעה העת. עכשיו כשהמכשול הגדול כבר לא נמצא כאן, הגיעה העת לעשות את מה שצריך לעשות ולהשיב את האהובים שלנו הביתה".