3 צפייה בגלריה
ראש השב"כ הנכנס רונן בר יוצא לתקשורת
ראש השב"כ הנכנס רונן בר יוצא לתקשורת
"קריאות לפגיעה ולאלימות הן מחוץ לשיח הלגיטימי". רז ובר
(צילום: יאיר שגיא, מתוך פייסבוק)
ראש השב"כ רונן בר פרסם אמש (שבת) הודעה חריגה בעקבות הקריאות שהשמיעו פעילים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו למחאה אלימה בעקבות המהפכה המשפטית שהוא מקדם. בר הודיע כי שוחח עם מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי וסיכם עימו על מדיניות של "אפס סובלנות" כלפי הסתות לאלימות או קריאה לפגיעה בנבחרי ציבור - וכן כלפי מי שיקרא לפגוע במפגינים כלשהם.
במקביל, הודיעה אמש המשטרה כי פתחה בחקירה בחשד להסתה ואיומים נגד אלוף משנה (במיל') זאב רז, בעקבות הפוסט שבו הייתה קריאה ל"דין רודף" נגד "ראש ממשלה שייקח סמכויות דיקטטוריות" - פוסט שבהמשך הוא מחק וטען כי לא הוא כתב את הדברים. התיק, מסרה המשטרה, ייחקר ביחידת הסייבר בלהב 433.
ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לקריאות שהושמעו נגדו, ואמר לפני ההמראה לארץ מפריז כי "בשבועות האחרונים אנחנו עדים לגל גובר של הסתה. מדי יום נחצים גבולות ונדמה היה שכל הגבולות נחצו באיומים על נבחרי ציבור ועליי, אבל מסתבר שלא. כי אתמול שמענו וחזינו באיום מפורש ברצח של ראש ממשלה בישראל. אני יודע שיש ויכוח מה מסכן את הדמוקרטיה, אבל זה לא דבר שנתון בוויכוח - זו סכנה אמיתית לדמוקרטיה".
נתניהו הוסיף כי "אני מצפה מגורמי אכיפת החוק וגורמי הביטחון, שדיברו באופן ברור וחד בזמן הממשלה הקודמת על תופעות פחותות בהרבה בחומרתן, שיצאו לפחות באותה החומרה והבהירות נגד התופעה המחרידה הזאת. אני מצפה מגורמי אכיפת החוק לפעול באופן מידי נגד מי שמסית ומאיים ברצח, ואני מצפה גם מראשי האופוזיציה לדבר באותה תקיפות ועוצמה שדיברתי אני. אנחנו נתונים בזמנים לא פשוטים ואנחנו מצופים כולנו לעשות מה שנדרש מאתנו כמנהיגי ציבור אחראיים. אסור לשתוק סביב העניין הזה".
בהודעה שפרסם ראש השב"כ נמסר כי השיחה עם שבתאי נעשתה "על רקע העלייה בשיח האלים והמסית כנגד נבחרי ציבור ככלל וראש הממשלה בפרט". בשיחה, כך נמסר, ציין בר כי בימים האחרונים מזוהה עלייה בהיקף וחומרת התבטאויות פומביות, בדגש על הרשתות החברתיות, שיש בהן קריאה לפגיעה פיזית ולפעילות אלימה נגד ראש הממשלה ונבחרי ציבור נוספים.
3 צפייה בגלריה
הפוסט המסית של זאב רז
הפוסט המסית של זאב רז
הפוסט המסית של זאב רז
(מתוך פייסבוק)
"סוכם כי תינקט מדיניות של אפס סובלנות של מערכת אכיפת החוק כלפי מי שיסית לאלימות או יקרא לפגיעה באישי ונבחרי ציבור וכן כלפי מי שיקרא לפגיעה במפגינים", נמסר. "זכות ההפגנה והמחאה הינה זכות חוקית וחשובה במדינה דמוקרטית, ובצידה נכון להבהיר כי קריאות לפגיעה ולאלימות הן מחוץ לשיח הלגיטימי".
בהודעה החריגה לא צוין אם השב"כ, שאחראי גם על אבטחת אישים בכירים, ייקח חלק בחקירות השונות, אך האפשרות הזו קיימת. ההודעה פורסמה אחרי שגם המפכ"ל שבתאי הודיע, בעקבות הפוסט של אל"מ (במיל') רז, כי החליט שכל פרסום "מהסוג הזה" ברשתות החברתיות ובכלי התקשורת - יטופל חקירתית. "משטרת ישראל תנהג באפס סובלנות לפרסומים מסיתים מכל סוג וכל מי שיפרסם או יתבטא בצורה המאיימת ומסיתה לפגיעה באישי ציבור ייחקר תחת אזהרה ואם יתברר כי עבר עבירה פלילית יוגש נגדו כתב אישום. משטרת ישראל לא תמנע מאיש את חופש המחאה במדינה דמוקרטית אך יחד עם זאת לא נאפשר שיח אלים מסית ומאיים", נמסר.
הסערה התעוררה בעקבות הפוסט שפרסם כבר שלשום רז, שהיה ממובילי מחאת בלפור נגד נתניהו. הוא טייס קרב לשעבר שעמד בראש המבנה שהפציץ את הכור הגרעיני העיראקי במבצע אופרה ועוטר על כך בצל"ש הרמטכ"ל. הפוסט בעמוד של רז התייחס לדבריו של עו"ד דוד חודק, שאמר כי "לא אהסס להשתמש באש חיה אם יכריחו אותי לחיות בדיקטטורה" - ובעקבות זאת אישרה הפרקליטות לפתוח בחקירה פלילית נגדו.
"מפליאה אותי מתינות הניסוח של חודק", נכתב בפוסט שפורסם בעמוד הפייסבוק של רז. "רק התגוננות בנשק? פאסיבית? כוסות רוח למת. אם יקום ראש ממשלה וייטול לעצמו סמכויות דיקטטוריות, ראש הממשלה הזה הוא בן מוות, פשוט כך, יחד עם שריו ועושי דברו. גם לנו צריך להיות דין רודף. דין הרודף שלי אומר: אם על ארצי השתלט אדם, זר או ישראלי, ומנהיג אותה באופן לא דמוקרטי, חובה להרוג אותו", נכתב באותו פוסט. "לא מנומס, מעורר חלחלה, אבל הברירה היא הרבה מתים חפים מפשע, ומוטב קודם להרוג את הפושעים. מכין גילוי דעת מפורט בנושא".
3 צפייה בגלריה
פוסט ההתנצלות
פוסט ההתנצלות
הפוסט שפרסם רז, יממה אחרי
(מתןך פייסבוק)
(צילום: שמוליק דודפור)

אמש, לאחר הסערה שנוצרה, הסיר רז את הפוסט. הוא טען לאחר מכן: "הפוסט שהעליתי כאן עם המילים 'דין רודף' היה ציטטה של אדם שחזר בו, ומחקתי אותו. אינני מזדהה עם פוסט זה ועם רוח הדברים". גורם במשטרה אמר ל-ynet על הפוסט הראשוני כי "נעביר חוות דעת לפרקליטות ונדרוש לפתוח בחקירה. חקירה תיפתח על פי הנחיה ואישור הפרקליטות".
הפוסט עורר תגובות זועמות במערכת הפוליטית, ובליכוד אמרו כי "ההסתה נגד ראש הממשלה נתניהו שוברת שיאים של טירוף. אנחנו מזועזעים מקריאתו של זאב רז לרצוח את ראש הממשלה נתניהו ואת שרי הממשלה. שב"כ והמשטרה חייבים לפעול מיד כדי לעצור אותו ואת יתר המסיתים נגד ראש הממשלה נתניהו". נתניהו שיתף את אותה תגובה ברשתות החברתיות.
יו"ר הציונות הדתית ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' הפנה בטוויטר אצבע מאשימה אל קודמו של נתניהו כראש הממשלה: "ירדתם מהפסים. זה מתחיל כשיו"ר האופוזיציה לפיד בחוסר אחריות מעודד משיכת השקעות מישראל לסינגפור ומנסה לפגוע בכלכלה הישראלית, ממשיך כשעו"ד חודק מסית לשימוש באש חיה, ועכשיו זאב רז שקורא בגלוי לרצח ראש הממשלה והשרים. חבריי באופוזיציה, גלו אחריות ותעצרו עכשיו".
יו"ר האופוזיציה לפיד כתב כי הוא "מגנה בכל תוקף כל הסתה ואת הקריאה לדין רודף על נתניהו. המאבק הזה הוא על נשמתה של המדינה. כל הסתה ואלימות רק פוגעת במלחמה להצלת המדינה. אני קורא לכל אוהבי המדינה תפגינו, תמחו, צאו לרחובות, אבל שמרו על החוק, אל תובילו לאלימות". על דברי סמוטריץ' אמר: "בצלאל, אני לא מקבל ממך הטפות מוסר ובטח שלא תלמד אותי אהבת ישראל מהי. אתם הורסים הכול בכמה שבועות, גוררים את המדינה לטירוף מערכות ועושים את הדבר היחיד שאתם טובים בו: מאשימים אחרים בנזקים הנוראים שאתם גורמים".
הפרקליטות מסרה: "פרקליטות המדינה בחומרה את הקצנת השיח הציבורי, אליו חודרות יותר ויותר אמירות קיצוניות ובוטות, החורגות באופן מובהק מביקורת לגיטימית ועניינית ומגבולות חופש הביטוי. הפרקליטות אישרה בימים האחרונים למשטרת ישראל לפתוח בחקירה במספר מקרים של התבטאויות חמורות, שהעלו חשד לעבירה של הסתה לאלימות. הפרקליטות לא תהסס לאשר חקירות פליליות במקרים של התבטאויות החורגות מגדרי חופש הביטוי, בין אם נשמעו מאדם המשתייך למחנה כזה או למחנה אחר, ובמקרים המתאימים אף תעמיד לדין".
עו"ד דניאל חקלאי, שמייצג את רז, מסר: "זאב רז לא קרא לפגוע באיש לרבות נתניהו. הוא שיתף פוסט שהתמקד בתסריט שבו הופכת מדינת ישראל לדיקטטורה. כך או אחרת, הוא חזר בו, מחק את הדברים והסתייג מהם מפורשות". הוא הוסיף: "בהזדמנות זו נמתין לעדכון לגבי פתיחה בחקירה נגד יאיר נתניהו בגין קריאתו הפומבית ממנה לא חזר בו מעולם להעמיד לדין את אנשי הפרקליטות שהעמידו לדין את אביו - ולהענישם בעונש שקבוע בחוק העונשין בגין בגידה. במילים פשוטות: נתניהו קרא להרוג את אנשי הפרקליטות שביצעו את מלאכתם באומץ. עד היום לא נפתחה כל חקירה בעניינו אף שלא חזר בו מהדברים".
פורסם לראשונה: 23:25, 04.02.23