מי שיבקר בימים אלו במזרח בלגיה עשוי לגלות אל מול עיניו מחזה מוזר למדי: כביש שמכוסה כעת כולו, לאורך קילומטרים ארוכים, בערימות של זבל – מקררים מעוכים, רהיטים שבורים, וילונות קרועים, חתיכות ברזל מעוקמות, בובות מעופשות, ציוד אלקטרוני הרוס ושברי זכוכיות.
ערימת הזבל הזו – 90,000 טונות של פסולת ביתית שמתפרסת על פני שמונה קילומטרים בכביש המהיר והנטוש A601, צפונית לעיר לייז' – היא עדות להרס העצום שחוללו ההצפות חסרות-התקדים שפקדו אזורים שונים באירופה ביולי האחרון. גרמניה אמנם ספגה את עיקר הנזק – עם 196 הרוגים – אך גם בבלגיה נספו עשרות, ומניין ההרוגים בה עומד על 42.
8 צפייה בגלריה
"כביש הזבל" בבלגיה. הרוב ימוחזר, השאר יעלה באש
"כביש הזבל" בבלגיה. הרוב ימוחזר, השאר יעלה באש
"כביש הזבל" בבלגיה. הרוב ימוחזר, השאר יעלה באש
(צילום: AFP)
אחד האזורים שנפגעו בבלגיה הוא מחוז ולוניה, שם בתים רבים, כמו גם בתי ספר ובתי עסק שונים, ספגו נזק רב בהצפות העזות, והשלטונות התקשו למצוא פתרון להררי הפסולת שנותרו לאחר שמפלס המים ירד. "כל המכשירים הביתיים, ארונות המטבח והריהוט של האזרחים שם נהרסו, ולכן הם השליכו אותם לרחוב, מחוץ לבתים שלהם. הרשויות המקומיות נאלצו לפנות את הרחובות מסיבות של בטיחות", הסביר ראש חברת שירותי פינוי הפסולת של לייז', INTRADEL, לוק ג'ואה.
אולם המתקנים המקומיים לאחסון הפסולת ולמחזורה התמלאו במהרה עד אפס מקום, וב-INTRADEL נאלצו לאלתר ולמצוא מקומות אחרים לאחסון הפסולת. החברה קבעה שלושה מקומות זמניים לשם כך, המרכזי שבהם הוא אותו כביש נטוש מצפון ללייז' – שאליו נשלחו רוב רובן של 160,000 הטונות של הפסולת שנאספה מהאזור שנפגע בשיטפונות.
לפני שהררי הזבל הוסעו במשאיות ונזרקו על כביש האספלט, המשטרה ערכה סינון ראשוני לפסולת, על מנת לוודא שלא מסתתרים בה גופות או שרידים כלשהם של קורבנות השיטפונות. ג'ואה הסביר בשיחה עם סוכנות הידיעות AFP כי השלכת הפסולת על הכביש מונעת חלחול של מזהמים שונים אל תוך הקרקע.
8 צפייה בגלריה
האספלט מונע חלחול של מזהמים לקרקע. משאיות זבל בכביש הנטוש
האספלט מונע חלחול של מזהמים לקרקע. משאיות זבל בכביש הנטוש
האספלט מונע חלחול של מזהמים לקרקע. משאיות זבל בכביש הנטוש
(צילום: AFP)
הוא הוסיף כי יריעות ברזנט מסתירות חלק מקטעי הזבל מתושבים בבתים סמוכים, ושומרים מסיירים 24 שעות ביממה באזור על מנת להרחיק מסתננים או סקרנים. גם מדבירים מסיירים בין הזבל על מנת לסלק ממנו עכברושים, ומשאיות מרססות עליו מים כדי למנוע מאבק להצטבר עליו או מריח רע לנדוף ממנו.
למרות כל אמצעי הזהירות שננקטים, הרשויות מודעות היטב לכך ש"כביש הזבל" הזה הוא פתרון לטווח קצר. התוכנית שלהן היא למחזר כ-60% מכלל הפסולת – ואת השאר לשרוף. אולם מדובר כאמור באלפי טונות של זבל, והמשימה צפויה להימשך לפחות תשעה חודשים.
שרת הסביבה של מחוז ולוניה, סלין טלייה, אמרה כי הממשלה המקומית הקדישה לצורך הטיפול בכלל הפסולת וההריסות מהשיטפונות סכום כולל של 36 מיליון דולר. לדבריה, הרשויות פועלות בקפדנות וביסודיות על מנת לגלות כבוד לרכושם ההרוס של התושבים. "יש שם פיסות מחייהם של אזרחים שאיבדו את כל הזיכרונות שלהם בשיטפונות", אמרה. "זה נוגע ללב לראות לראות צעצועי ילדים, מושבי ילדים במכוניות וכו' לצד תמונות משפחתיות. לכן ברור שההריסות הללו חשובות – ואני חושבת שאנחנו צריכים להתייחס לכל החפצים האישיים הללו בכבוד".